hjälmkamera

alvar

Medlem
hjälmkamera
tja!

har länge velat ha en hjälmkamera och filma med när jag kör, någon som vet hur jag kan få tag på en? fästa i hjälmen? priser? jag kör med en vanlig cykelhjälm kör lite northshore och singeltrack...

//Alvar

hjälmkamera
GoPro Hero HD med hjälmfäste kostar väl runt 3500kr och är grymt bra. Man ser nog lite dum ut med den på skallen dock. Jag har bara åkt med den i sele och då blir det så här nånting:

Edit: För sakens skull ska det väl sägas att kameran inte sitter på mig i det klippet utan det är jag som ligger framför och håller nere farten... :P

Senast redigerad av en moderator:
hjälmkamera
wow grym kvalitet och allt funkar ju fint, är den helt vattentät? :)
har du några bilder på kameran och fästet, så man ser hur allt sitter?! hur mycket väger den? är den för tung så blir den svår att ha på huvudet... :)

hjälmkamera
Jag kastar mig in (snudd på trådkapning...). Men hur var det nu med budgetvarianten med hjälmfäste för vanlig liten digitalkamera? Var det inget att satsa på? Och vart hittar man det förresten? Någon?

/M

hjälmkamera
>det blir ju alldeles för tungt med en digitalkamera på en vanlig cykelhjälm, - min väger 115g, borde väl funka? Nån som testat?

>har du aldrig kört med för tunga lampor på hjälmen? - Nix ;)

/M

hjälmkamera
ja men den är billigare och väger något mindre:)
och sen så hittade jag inget fäste för en vanlig hjälm på de andra, bara fullface och dirt hjälm...

hjälmkamera
alvar skrev:
-------------------------------------------------------
> och sen så hittade jag inget fäste för en
> vanlig hjälm på de andra, bara fullface och dirt
> hjälm...

hur tror du fästet för en vanlig hjälm skiljer sig från en dirt-hjälm? det är samma fäste.

hjälmkamera
iden med min hjälmkamera är att man ska se styret och framhjulet, kul när man kör på svåra stigar, men jag tror det skumpar för mycket på styret och det kommer nog inte bli någon bra bild där! tack för all hjälp verkligen :)

hjälmkamera
alvar skrev:
> dem ser ju anorlunda ut, en dirthjälm är slät
> och näöstan helt rund, medans en vanlig hjälm
> har en massa hål och är mcyekt mindre! :)

den kosmetiska skillnaden påverkar inte fästets funktion.

> iden med min hjälmkamera är att man ska se
> styret och framhjulet, kul när man kör på
> svåra stigar, men jag tror det skumpar för
> mycket på styret och det kommer nog inte bli
> någon bra bild där! tack för all hjälp
> verkligen :)

då är kanske en bröstsele som i Mårtens video något som skulle passa?

annars kan man sätta fast den i sadelstolpen fast pekandes framåt:

hjälmkamera
ContourHD verkar faktiskt matcha GoproHD rätt bra. Kul med OK kvalite till rimliga priser!

Om man kan handla till studentpris hos Dustin så kostar ContourHD bara ca 1500 kr, måste vara ett fynd!

hjälmkamera
jomper skrev:
> 720p räcker rätt långt.

Jo, det är mest fpsen jag är intresserad av, men det gick ju att få den att gå i 60 fps också dock inte 720p.

hjälmkamera
fredrikw skrev:
> Det där är inte HD-kameran som Mårtens film är
> tagen med, utan en föregångare med markant
> sämre kvalitet och en hel del problem med
> batteritiden.

Jo det är en Gopro HD med det inbyggda batteriet (god batteritid).

hjälmkamera
Preacher skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Det där är inte HD-kameran som Mårtens film är
> > tagen med, utan en föregångare med markant
> > sämre kvalitet och en hel del problem med
> > batteritiden.
>
> Jo det är en Gopro HD med det inbyggda batteriet
> (god batteritid).

det var väl det jag skrev? kanske lite lätt att missförstå, men jag fick nog till alla syftningar rätt tror jag. kameran med sämre kvalitet var den som alvar länkade till.

hjälmkamera
ja, jag ska kolla deras exempelvideor som finns till alla deras kameror! :)
och jag har ju inte tänkt att köpa en nu, men jag kommer nog göra det i höst så jag vill ju veta vad som passar mig bäst! :)

hjälmkamera
måste nog säga att def hero verkar riktigt bra och om man har lite olika hållare så kan man få till olika vinklar för samma sträcka vilket är lite mer proffisgt! typ

hjälmkamera
*Mikael* skrev:
> Dock är det den sämre varianten(inte full hd)
> som kostar så lite.

Vem behöver/har full hd ens? Vi ska inte spela in nästa roam ;)! Bara få en bättre känsla än med en stationär kamera!

hjälmkamera
alvar skrev:
> *Mikael* skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dock är det den sämre varianten(inte full hd)
> > som kostar så lite.
>
> Vem behöver/har full hd ens? Vi ska inte spela in
> nästa roam ;)! Bara få en bättre känsla än
> med en stationär kamera!

Givetvis köper man den nyaste versionen.

hjälmkamera
GoPro HD har ett läge för 60 fps i 1280 x 720, högsta upplösning är 1920 x 1080 - dvs. äkta full-HD.

Man måste ju inte filma full-HD heller, men bra att möjligheten finns om några år. 2005 körde jag en Canon Ixus som hjälmkamera och tyckte 640 x 480 gav för stora filer med dåtidens minneskort, så jag filmade i 320 x 240 istället.

Idag tycker jag 1280 x 720 är en lagom upplösning, om något år är det nog full-HD som gäller...

Den gamla varianten var inte bra, inte värd pengarna även om den inte kostar så mycket. Det lilla jag sett av HD verkar bildkvalitén bra och enligt uppgift är batteriproblematiken åtgärdad.

hjälmkamera
fredrikw skrev:
> Contour HD verkar också vara populär (den har
> nämnts i tråden), googla lite din latmask ;-)

man blir lite lat när man har 1 svår uppgift per dag fram till torsdag, tar studenten snart.. betygen sätts snart... men jag vet "google is your friend"

men sen vad ska jag googla på? "bike videocamera"?
;)

hjälmkamera
Hej. Kör med en vädertålig/stötsäker/tål 2 m.vattendjup, Panasonic SDR-SW21.(Inte HD, men det kanske kommer ny modell snart...) Har gjort egna fästen fär hjälm och ett bra (ganska högt) fäste att sätta på ex.vis kajak. För kajakfilm med kameran kolla det 3:dje klippet. Satte stativet med filmkameran bakom paddlaren som sedan gav sig ut i vågorna. Jag har även kameran på min egen kajak, framför mig, riktad framåt. Men jag var inte riktigt lika långt ut....

GoPro är nog mycket bra, men kanske lite begränsad i filmkvaliete och rätt stor vidvinkel på objektivet.

hjälmkamera
det enda jag är tveksam om är hur många linser det är i objektivet och vilken tillverkare det är för objektivet, vet jag det så är jag nog beredd att köpa hero HD!
HD är framtiden :)

hjälmkamera
Jag en GoPro HD sedan en vecka, är mer än nöjd med kvaliten, både byggkvaliten och bilkvaliten.
Kan lägga upp en oredigerad fil eller två om någon vill se. filmar mestadels i 720p 60fps.

hjälmkamera
hanson skrev:
> Köpt från sportcam.se, 3 848:-
>
> Här är en testfil:
> http://alderaan.nu/~anders/GOPR0085.MP4
> längd: 2:28, storlek 268MB. 1280x720 60fps
>
> Kameran sitter på en chesty.

riktigt bra film! visst det är lite skakigt på vissa ställen och så, men sen kanske man inte ska köra allt för ycket rött mer med en hjälmkamera...

någon som vet hur den tål smällar? jag ramlar rett ofta då jag hela tiden försöker köra fortare! :)

hjälmkamera
Ok, här kommer budgetvarianten:

-tål ej vatten
-tål ej krascher
-ser muppig ut på hjälmen

+kostar i princip inget alls (bara man har en hyggligt lätt digitalkamera)
+kamera sätts på och tas av hjälmen jättesnabbt

OK, med det sagt - så här ser det ut:

hjlmkamera.jpg ht=578

Och så här blir det: (har ju bara provat som hastigast - det kan vara så att det inte alls blir bra i skog. Återkommer med skogsfilm om intresse finns...)

/Martinpetter

Tillbaka
Topp