Hjälmkompromiss..?

Hjälmkompromiss..?
det där med att det är olika hjälmar för mtb och landsväg är ju bara ett försäljningstrick från tillverkarna. så inte behöver du kompremissa.
det viktigaste med en hjälm är att den sitter bra, och där har vi alla olika tycke o smak, då våra huvuden inte ser lika ut.
Bell sweep, giro atmos är fina hjälma, min röst faller dock på MET stradivarius 2, köpte den för ett år sen o kan inte vara mer nöjd med den. sitetr som gjutet, sval o skön. ja som det ska vara. dock sägas att det är ju som sagt personligt. kolla http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&visa=61-88&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID= kostar under 1000 kr.

Senast redigerad av en moderator:
Hjälmkompromiss..?
Giro, så klart!
Själv kör jag med Giro E2. Den är supersnygg, har löstagbar skärm och funkar perfekt.
Giro har dessutom en generös kraschgaranti (som jag nyttjat två gånger....)

Glöm bara inte det viktigaste:
MTB - skärm på
LVG - skärm av

maLinka
GiroE2.jpg

Hjälmkompromiss..?
Jag röstar på en Giro E2 för jag har en sådan själv. Annars gör Specialized sköna hjälmar, men de är svåra att få tag på. Jag hade en sådan tidigare och den hade ett smalt hål mitt för panna vilket gjorde den sval och skön.

Hjälmkompromiss..?
Skärm är kass oavsett skog eller inte. Ventilationsmässigt märker man ingen större skillnad på mtb vs lvg hjälmar. Vissa mer extrema lvg hjälmar behöver får dock ett jävla sug genom hjälmen över 30km/h ungefär - tänkte på MET Stradivarius (1), RIP jag saknar min. :-(

DU MÅSTE PROVA OM HJÄLMEN PASSAR DITT HUVUD OCH SITTER SKÖNT OCH STABILT!!!

(Jag skulle aldrig någonsin köpa en oprovad hjälm via internet för att det är lite billigare där. På samma sätt som utreade skor i fel passform/storlek inte är ett bra köp är inte osynade online hjälmar det heller. )

Hjälmkompromiss..?
Viktigaste är att hjälmen sitter bra på DITT huvud.
Den skall sitta fast (även om du headbangar) utan att du spänner hakremmen och utan att den skaver.
Köp den billigaste godkända hjälmen som uppfyller dessa kriterier.
För mig blev det en Bell Dellerium.

Hjälmkompromiss..?
Jag kör Giro Atmos och är supernöjd med den (är iofs bara lvgcyklist). Men den ligger som tidigare sagts ganska högt i ditt nämnda prisintervall. Bell Sweep och MET Stradivarius 2 är också fina (och prisvärda) hjälmar.
Har Giro Monza på vintern, och den känns inte alls lika luftig och lätt som Atmos:en men är ju bara hälften så dyr...

Hjälmkompromiss..?
Jag har två hjälmar i mellanprissegmentet. En Met Anaxagore 2 för MTB och En Met Ippogriffo för LVG.
Anaxagoren har skärm och är kraftigare i sidorna, medan Ippogriffon saknar skärm och är lite lättare.
Vad som inte tagits upp i tråden är ljudkomfort. Anaxagoren är en MTB-hjälm och har ett störande vindbrus i högre farter, något som Ippogriffon inte har.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Hjälmkompromiss..?
De med ljud har jag aldrig hört.

Viktigaste är att den passar, sen att du tycker den är snygg så du vill ha den på dig och sen att den inte kostar för mycket. Köper man en hjälm med vettigt märke så är den godkänd för ingen vill väl åka omkring på en barnhjälm i bara frigolit precis.

Tillbaka
Topp