Hjälmlampa alt på styret???

Mr Cannondale

Ny medlem
Nu börjar jag planera för att köpa lampa o även cykla i mörker.

Jag har läst lite i era trådar om div LED o liknande så nu måste jag få svar på några enkla frågor
Är dom ni tilverkar bättre än dom man kan köpa? Billigare? eller varför gör man dom själv kanske finns det inte att köpa, eller?

Hur fungerar dessa?

Styret: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=350&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Hjäl: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=350&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Lampa ska fungera till riktigt MTB när det e helt mörkt.

Hur fungerar nedan? är den jämförbar med dom som byggs själv eller? jo alla bygger olika med är det generellt denna ljusstyren man försöker få vid hemmabygge?

MoonshineTM HID

Den förbättrade Moonshine HID är toppmodellen för 24 timmars och äventyrscyklister eller helt enkelt för den som önskar en mångsidig världsklassbelysning, som samtidigt är både lätt och hållbar. Ett nytt styrstamsfäste ger en enkel montering av litiumjon-batteripaketet som har en RISC-processor för säker och enkelkontroll av ljusfunktionerna. Strålkastaren kan fästas på hjälmen och matas då med förlängningskabeln.

Batteripaketet Moonshine 14V 2200 ger en bränntid på 2 timmar vid 10W.

Specifikation

Lampa:
10W Welch Allyn HID

Batteri:
14,4V 2200 mAh litiumjon

Kontrollenhet:
RISC processor, två lägen

Bränntid:
10W – 2h

7W - 2,5 h

Reservtid:
10W c:a 3o minuter

Laddningstid:
2,5 till 3 h

Ljusstyrka:
190 lux (5 meters avstånd)

Vikt:
396 gram

Man bygger själv för att man är intresserad. Är man inte det så bör man nog köpa färdigt.

Annars så är det väl för att spara pengar som är främsta anledningen.

/Jerka

Det jag har sett av cateye-lampan så är den ganska smal "spot", dvs passar bättre på hjälmen i kombination med en "flood" lampa på styret.

Silva-lampan ska vara mycket omtyckt, och en enda sådan borde räcka, men det finns folk som har enbart silvan, som kan svara på det.

själv ska jag precis ut i kväll och prova min 12W HID, 4 h batteritid. Den är köpt via ett gruppköp som El Paradiso ordnat (sök på brightstar i forumet så hittar du säkert tråden) så den kan jag inte svara för än.

Jag tycker 2 h (MoonshineTM HID ) verkar lite litet för att cykla i skogen.

Vill du ha mycket mycket ljus så är det nog hemmabygge med överspända IRC-halogen som gäller, annars finns en 24 W HID lampa från Brightstar på 1750 lumen som lär vara väldigt stark.

\NIls

Ok, tack för infon, finns det då någon som kan ge lite konkreta tips på lampa som pasar för att cykla MTB mitt i natten på smala skogsstigar? gärna billigt men funktionen måste gå före pris så klart:-)

Vad fungerar bäst, på hjälm eller styre?

helgon skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, tack för infon, finns det då någon som kan
> ge lite konkreta tips på lampa som pasar för att
> cykla MTB mitt i natten på smala skogsstigar?
> gärna billigt men funktionen måste gå före
> pris så klart:-)
>
> Vad fungerar bäst, på hjälm eller styre?

Definitivt hjälm. Utan möjlighet att följa kommande kurvor med blicken så blir det väl spännande på natten.

Att kompletera med en styrlampa som tar det närmsta stöket kan vara en god ide. Den behöver antagligen inte vara lika stark, dock med en lite bredare ljusbild.

CR1Falun skrev:
-------------------------------------------------------
> Har ni tips på något smart sätt att montera
> lampan på styret?

Mitt snikbilligafunktionföreformtips funkar för lätta lampor iaf - 2 buntband runt lampkroppen + 2 buntband under dessa och runt styret...kan kompletteras med en bit eltejp/styrlinda mot styret om det är av den glatta sorten.
Enkelt att justera lampan i höjdled samt viss justermån i sidled.

Tillbaka
Topp