Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja den var det bästa jag hittat hittills men gillar inte riktigt att den har aa-batterier och röd bakåt. Jag tvivlar på att den går att sätta så bra på hjälmen att den syns både bak och fram oavsett om jag cyklar damtralla eller cx men kanske funkarCateye duplex, eller annan "duplexlampa" ?
Avståndsbedömningen i förhållande till cykeln? Menar du att det är ett problem att cykeln börjar någon halvmeter före och nedom lampan för de mötande? Vad gör det för skillnad?För att synas är hjälmlampa värdelöst. avståndsbedömningen blir helkeff i förhållande till cykeln, ja om man inte ligger i tempoposition och slickar på styrstammen. så nä skaffa bättre lampor på styret så syns du bättre.
Sånt som är svårt att se vad det är gör att man måste prova att nudda det lite med bilen, bara så man vet liksom. Särskilt när det är något som lyser känner jag.Nej.
Blir bara otydligt för andra trafikanter, det är svårt att se vad man möter, som jag upplever det, i alla fall när jag sitter i bilen. Mycket bättre med lampa på styret, kan jag tycka.
Frid!
Men seriöst. Som cyklist gör man vad man kan för att synas. Annars blir man påkörd, för bilister ser en inte. Reflexväst, starka lampor, hjälmlampa, allt man kan för att inte dö.
Jag tänkte också sådär tills kollegan blev påkörd framför ögonen på mig. Dåliga ljus och ont om färger. Sedan dess är det reflexväst, knalliga färger och starka lampor som gäller. Gärna lite lätt bländande. Försöker naturligtvis att inte tokblända, men lite lagom, så de verkligen kan se mig, eller i alla fall min lampa. För man syns verkligen inte så bra som man tror.Det är dock skillnad på att synas och att blända medtrafikanter. Möter alldeles för ofta cyklister med lampor som gör större skada en nytta. Bara för att man själv ser bättre betyder det inte att man syns bättre.
Gärna lite lätt bländande. Försöker naturligtvis att inte tokblända, men lite lagom, så de verkligen kan se mig, eller i alla fall min lampa.
Återigen, starka lampor som bländar lite lagom är bra. Annars syns man inte. Man måste förutsötta att bilister inte ser ett dugg, förutom andra bilar. Även motorcyklar är tydligen svåra att se och de har riktiga lampor. Det är därför många mc-förare kör med reflexväst och helljuset kroniskt på. Självbevarelsedrift.Reflexvästar syns dåligt när dom blir blöta av regnet. Skaffa riktiga plastreflexer för att synas på håll. Idag såg jag inte en cyklist förrän bilen larmade och bromsade, bara liten fånig lysdiod baktill (19:90 från ClasOlle)
Fast det där med vad som bländar "lite lagom" skiljer rätt mycket beroende på var du cyklar. På en relativt bred bilväg bländar mötet mindre ju närmare man är eftersom avståndet i sidled är ganska stort. På en smal cykelbana däremot kan samma "lite lagom" blända som satan eftersom man mer eller mindre kör rakt mot varandra med ytterst liten marginal i sidled.Återigen, starka lampor som bländar lite lagom är bra. Annars syns man inte. Man måste förutsötta att bilister inte ser ett dugg, förutom andra bilar. Även motorcyklar är tydligen svåra att se och de har riktiga lampor. Det är därför många mc-förare kör med reflexväst och helljuset kroniskt på. Självbevarelsedrift.
Nej jag är inte en av dem, men jag har själv inget problem med de som har starka lampor (inom rimliga gränser förstås), varken när jag cyklar eller när jag kör bil. Framför allt när jag kör bil skulle jag säga. Är snarare glad att jag ser dem ordentligt.Fast det där med vad som bländar "lite lagom" skiljer rätt mycket beroende på var du cyklar. På en relativt bred bilväg bländar mötet mindre ju närmare man är eftersom avståndet i sidled är ganska stort. På en smal cykelbana däremot kan samma "lite lagom" blända som satan eftersom man mer eller mindre kör rakt mot varandra med ytterst liten marginal i sidled.
Blir fan vansinnig på alla idoter som kör med skogsbelysning i trafiken. Säger inte att du är en av dem, men att blända avsiktligt låter ju inte helt rimligt om du nu inte endast cyklar i körbanan.
lampan på hjälmen är lätt bedömmas vara längre bort i förhållande till vägbanan.Avståndsbedömningen i förhållande till cykeln? Menar du att det är ett problem att cykeln börjar någon halvmeter före och nedom lampan för de mötande? Vad gör det för skillnad?
Det är nog en smula sämre vad gäller upptäckbarheten att en hjälmlampa är högt placerad men så jäkla stor skillnad är det troligen inte (säger jag utan att ha något som stöder den tron annat än sunt förnuft).
Problemet är som sagt bländande lampor på cykel- eller GC-banor där det ofta är smalt, det finns svartklädda fotgängare (eller andra cyklister), slumpmässiga hinder, är uselt snöröjt, ligger rullgrus eller +ANNAT. Då vill man ju gärna se nåt även när man möts, vilket man inte gör om man blir bländad. Allt det där saknas på vägar och då är problemet inte lika stort.Nej jag är inte en av dem, men jag har själv inget problem med de som har starka lampor (inom rimliga gränser förstås), varken när jag cyklar eller när jag kör bil. Framför allt när jag kör bil skulle jag säga. Är snarare glad att jag ser dem ordentligt.
Lyser det så starkt att du blir irriterad så har du garanterat sett hojen och det är ju hela vitsen. Bättre det än att man bryter ryggen när man blir påkörd. Med det inte sagt att det är särskilt klokt att köra med herrejösseslampor riktade rakt in i folks ögon, men någon sådan har jag aldrig mött. Starka lampor som bländar, jo, ibland. Stör det min körning/cykling? Inte nämnvärt. Men jävlar vad de syns bra.