Hjälmmössa, förslag och tips sökes?

Niko/Frost

Aktiv medlem
Då var det dags att inhandla sin första hjälmmössa. Har sprungit på CykelCity och Sportson och testat GripGrab, Assos och nån mer men alla har en sak gemensamt - alldeles för fleeciga, ulliga, varma och tjocka för min smak.

Någon som har tips på en hjälmmössa som är lite mer höst/vår och lite mindre vargavinter? Alltså bara en lite tunnare huva, mycket gärna vindtät åtminstone på framsidan och som går ned ordentligt över öronen. Med den GripGrab jag testade hängde örsnibbarna rejält utanför vilket såg både löjligt och opraktiskt ut.

Tips? Förslag? Idéer?

Jag bor centralt i Stockholm (inom växthuseffekt-bubblan) så någon vargavinter att tala om finns det ju egentligen inte. Vad kör ni på våren/hösten?

Vill man ha en tunn mössa med viss vindstopper funktion så har Craft en billig variant som jag har använt. Den är dock lite snål över mina öron (som har en ganska kraftig vinkel). Använder mig dörför nu av Nikes löpar mössa som är mer tilltaget skuren över öronen. Bra ventilerad men ändå varm så att den har ett bra spann från plus till minusgrader.

[nicklas]

Har du prövat en buff?
Jag skaffade en sådan för någon månad sedan och är helförtjust i plaggtypen. Min nästa blir nog dock i ett bättre material.

Mvh Marcus

Marcus_A, jorå jag är "Buff-fantast" och har en liten samling på 20-talet buffar, men dom har alla en sak gemensamt, det blir korvstoppning av det överflödiga materialet när man kör med hjälm och varianten med att vrida dom tre varv på mitten och vända ena halvan över den andra så att man får en "mössa" ger ändå en obehaglig knut mitt på huvudet som märks för tydligt med hjälm.

Bigmollo, blir inte merinoullen ganska varm? Jag tänker mig gärna någonting mer åt Buff-hållet i materialval - och tjocklek, den där såg ju jättevarm ut?

Albion, njäh pannband har jag provat men jag tycker att dom lätt åker ner i pannan när man justerar hjälmen, dessutom är det en rätt välventilerad hjälm så ett lättare regnskydd över huvudet om det börjar regna/snöa är ett krav.

Nick H, något bra tips var man hittar Craft-mössorna, tycker dom sett väldigt vettiga ut när jag tittat på CycleComponents men dom har varit slut på lager i säkert ett år nu...

Överlag, finns det även lite tips på butiker i Stockholm som har hjälmmössor, eller tunna löparmössor (bra tips vem som nu sa det, hade inte tänkt och titta efter såna också!) ??

Om det inte ar jattekallt fungerar Buff som man inte lagger den dubbel utan bara later hanga ner i nacken. Om det blir kallare kor jag helst med tunn balaklava (Craft eller HH) plus buff utanpa.

For mig fungerar inte vindtata mossor under hjalmen - blir alldeles for varmt aven om det ar svinkallt.

Balaklavor finns i olika tjocklekar - for mig fungerar tunnaste varianterna men ibland kan ju lattare fleece ocksa vara OK

Dagens tips. Tag en nylonstrumpa i lämplig storlek. Antingen så tar du en del av låret eller om du vill ha en lite tjockare så tar du midjedelen men då får du ta en liten storlek. Det finns olika tjocklekar på nylonstrumpor. Bara att välja och vraka. Var beredd på märkliga blickar när du handrar dem. Jag kör alltid med nylonstrumpa vår och höst. Ofta är de hjälmmössor som finns för varma. Tillslut så badar man ju i svett.

Haglöfs har en väldigt tunn variant som är precis lagom både under cykelhjälm och under skidhjälmen. Den är sydd så den går ner över öronen också. Prova välsorterad sportaffär eller skidbutik.

cola skrev:
-------------------------------------------------------
> har en soc för typ ingenting från stadium.
> Sitter som en kondom och skyddar lika bra!

+1 funkar bra för 99 spänn!

Jag har en tunn men varm mössa från Spectra, den uppfyller dock inte ditt krav om att gå ner ordentligt över öronen (om man har stort huvud som jag). Den går ner över halva öronen men värmer bra ändå eftersom den är sjukt varm. Kan egentligen bara ha den när det börjar bli en hel del minusgrader. Alternativt om det blåser mycket - då är den sjukt skön!

Hittar ingen bild på den men de verkar ha en bättre öronvariant här:
http://www.cykelguiden.nu/detaljer.asp?produkt=Cykeltillbeh%F6r_Cykelkl%E4der_4525

Är på jakt efter ett pannband som jag tänkte ha för dagar som dessa med några plusgrader. Själva skalpen fryser man ju liksom inte om, det är ju öronen som sticker ut..

OJ! Det formligen haglar ju in bra tips här, haha... Ogglers tups om nylonstrumpan är nog dagsvinnare, haha! Det blir i varje fall en vända och titta lite i löparbutikerna och se vad dom erbjuder.

Ja just det - kopte en specifik cykelmossa fran Cykel-City for manga ar sedan. Anvands ibland men ar normalt sett lite for varm. Fordelar ar lag profil och skuren sa den tacker oronen men inte mer. Utan hjalm pa ser man otroligt konstig ut - men den fyller sin funktion om det ar rejalt kallt.

Annu en gang - windstopper och liknande ar helt omojligt for mig eftersom jag blir overhettad. Svetten maste kunna komma ut

Jonas D (fd Fuffkin) skrev:
> Kolla in BBB den är ok tunn.

Jag röstar också på BBB, tunn, smidig och lagom varm/ventilerande.

Niko/Frost skrev:
> Marcus_A, jorå jag är "Buff-fantast" och har en
> liten samling på 20-talet buffar, men dom har
> alla en sak gemensamt, det blir korvstoppning av
> det överflödiga materialet när man kör med
> hjälm och varianten med att vrida dom tre varv
> på mitten och vända ena halvan över den andra
> så att man får en "mössa" ger ändå en
> obehaglig knut mitt på huvudet som märks för
> tydligt med hjälm.

Om du har så många buffar kanske du kan "offra" en och klippa av på mitten ( eller längd som passar dig ) och ha den enkel eller dubbel beroende på temperatur, som ett väldigt brett pannband.
Då slipper du knuten.
Jag brukar iofs vika min dubbel och bara vrida ett halvt varv eller så, så blir det ingen knut som besvärar.

gio051.jpg ht=299

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/giordana-hjalmmossa.html

såg först nu att någon redan tipsat om denna...

Jag har en sån här, tunn och vindtät, perfekt för "stockholmsvinter"

Det enda som inte är helt bra, är att den inte sluter tätt under öronen, men det funkar när man spänner hjälmremmen.

Senast ändrad:
Stampe skrev:
> Jag använder Shimano´s, funkar bra redan från
> temparaturer runt +5 för t.ex. pendling.

+1, den är tunn, varm nog att använda i minusgrader utan att vara för varm, och går precis ned över öronen.

Niko/Frost skrev:
> Marcus_A, jorå jag är "Buff-fantast" och har en
> liten samling på 20-talet buffar, men dom har
> alla en sak gemensamt, det blir korvstoppning av
> det överflödiga materialet när man kör med
> hjälm och varianten med att vrida dom tre varv
> på mitten och vända ena halvan över den andra
> så att man får en "mössa" ger ändå en
> obehaglig knut mitt på huvudet som märks för
> tydligt med hjälm.
> !) ??

Testat att dela en buff? Jag använder oftast en delad buff, då jag precis som du tycker att det är för mycket överflöd. Funkar superbra och blir "lagom" varmt.

Annars så tycker jag att tunnare skidmössor fungerar oxå, mycket pg a den upphöjda kanten i nacken, som gör att de sitter skönt även när man cyklar...

/Thomas

Jag har både en Shimanomössa och Crafts "vindkalling-mössa".

Shimanon är v-ä-l-d-i-g-t varm och kommer fram vid -10 ungefär. Sen har jag två Craftmössor av den här typen som har samma material som underställen och med vindskydd i pannan. En lite mindre som inte går ner över öronen för typ +5 - -5 och en större som täcker öronen för runt -5 - -10.

kking skrev:
> Jag kör med en sån här:
>
> http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/giord
> ana-hjalmmossa.html
>
> Även jag har problem med överhettning, men denna
> sitter på från strax före nollan till
> åtskilliga minusgrader utan att jag åker ut ur
> komfortzonen.

+1000 på den! Fantastisk passform, värmer som tusan och täcker öronen bra (vilket ingen annan hjälmmössa jag testat har gjort). Dessutom löjligt billig!

Thomalin/DeLiQ: Problemet som jag ser det med Buff, är att kör man den som ett pannband, men kapar den så att det bara blir ett lager, så blir det en glipa högst upp på huvudet vilket rimmar illa med regn.

Mitt tilltänkta användningsområde, för att vara lite mer specifik, är väl omkring +7 grader ned till -3 grader. Alltså mer dagtid på senhösten än vinter. Det ska då förresten tilläggas att det är inte för pendling utan för träning, så kroppstemperaturen ligger ju högre redan från början.

Stewe, bra tips på Giordanan... fast motsatt då kanske, då vet jag att den får gå bort om den inte täcker öronen ordentligt :-) ...desto fler alternativ som kan plockas ut ur leken, desto bättre. Likaså Shimano då som verkar vara varmare än mitt användningsområde.

BBB och Craft börjar kännas som starka alternativ, vet någon kanske en Stockholmsbutik som har BBB eller Craft hemma? CykelCity säljer ju båda märkena men hade inga hjälmmössor från respektive...

Det finns fler an Giordana som har bra hjalmmossor. Den jag hade tackte oronen bra - kommer inte ihag market. Emellertid skulle den vara alldeles for varm for traning kring nollan - da ar en buff i ett lager som hanger ner i nacken mycket battre.

Ett hett tips ar att kolla i butiker som saljer langdskidakarprylar. Dar finns tunna mossor som precis tacker oronen. Bromma Skidsport ar ett hett tips t ex. Finns det knopp eller tofs ar det bara att klippa bort den sa hjalmen passar battre. Hade en otroligt skon SuperBrynje-mossa som sedan manga ar pensionerad - bara ett exempel.

Niko/Frost skrev:
> Stewe, bra tips på Giordanan... fast motsatt då
> kanske, då vet jag att den får gå bort om den
> inte täcker öronen ordentligt :-)

Nja, alltså den täcker öronen ordentligt, men den smiter inte åt så bra (ingen resår i kantsömmen)

Gore är jättebra. Har kört lite med Shimanos senaste men är inte riktigt nöjd. Den är skön att ha på sig men stänger inte ute vindbruset lika bra som Gore (kanske stänger ute ljud lite väl mycket:-/).

Men jag föredrar som sagt Gore, med Shimano känns det som att man jämnt har motvind...

bigmollo skrev:
> Den här tycker jag är jävligt sweet
> http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Sugoi_Wallaroo_2
> 90_Cycling_Cap/5360045282/

Den där ser ju lite kul ut på bild. Hur pass stor är den? De flesta vanliga mössor är för små för mitt ganska stora huvud, som utöver det oftast är beklätt med ett redigt burr...

Tillbaka
Topp