Hjälp. 29"-stål-pendlar-bygge!

Brams

Aktiv medlem
Jag tänkte försöka få ihop en ny cykel att ha till jobbet.
Det behöver inte vara, eller ska inte vara för bra komponenter utan det är mer looken som är viktig på detta bygge. Jag vill ha lite retroracermtb-känsla. Stålren eller metallfärgad ram, bruna handtag och sadel etc. (Se bild som exempel)
Jag har satt en budget på 10K, meningen är att jag ska kunna lämna den låst på stan vid behov.

Så, de enda egentliga kraven jag har är att det är en 29" som klarar 2,4-däck, att den har några växlar (alltså inte SS eller fixie) och att det är en L eller XL-ram. (jag är 187cm).

Det får gärna vara en stålram, men det funkar även med alu, bara det är tunna rör. Gärna helstel, mekaniska skivbromsar, 10x1 eller 11x1.

Jag har kollat på beg.-marknaden men det har varit ganska torrt det senaste. Alla Surley, On one osv som kommer ut är antingen för små, fixies eller 26"...
Nytt så verkar det skena iväg en del i pengar. De billigare varianterna som skulle funka på Bikester etc är slut i lager.

Så, är det någon som har några tips åt mig vart jag kan hitta en bra grund till min hoj? kanske har du nått som står å skräpar som du kan tänka dig sälja? Hur skulle du bygga?

Bilagor

• karate-monkey-instagram-dyakow.jpg
    karate-monkey-instagram-dyakow.jpg
    105.1 KB · Besök: 124
Vet att Onegear här på forumet ska sälja sin Inbred men är osäker på om den är ss eller inte.....

Brams sa:
Jag tänkte försöka få ihop en ny cykel att ha till jobbet.
Det behöver inte vara, eller ska inte vara för bra komponenter utan det är mer looken som är viktig på detta bygge. Jag vill ha lite retroracermtb-känsla. Stålren eller metallfärgad ram, bruna handtag och sadel etc. (Se bild som exempel)
Jag har satt en budget på 10K, meningen är att jag ska kunna lämna den låst på stan vid behov.

Så, de enda egentliga kraven jag har är att det är en 29" som klarar 2,4-däck, att den har några växlar (alltså inte SS eller fixie) och att det är en L eller XL-ram. (jag är 187cm).

Det får gärna vara en stålram, men det funkar även med alu, bara det är tunna rör. Gärna helstel, mekaniska skivbromsar, 10x1 eller 11x1.

Jag har kollat på beg.-marknaden men det har varit ganska torrt det senaste. Alla Surley, On one osv som kommer ut är antingen för små, fixies eller 26"...
Nytt så verkar det skena iväg en del i pengar. De billigare varianterna som skulle funka på Bikester etc är slut i lager.

Så, är det någon som har några tips åt mig vart jag kan hitta en bra grund till min hoj? kanske har du nått som står å skräpar som du kan tänka dig sälja? Hur skulle du bygga?

Jag skulle bygga ungefär såhär:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3389936/3390972

Hade såklart varit tuffare om det var stål och 29", men det får kanske bli nästa gång.
Bygget i länken kostade mig småpengar då jag redan hade grundobjektet så det enda jag kompletterade med var nya däck, styre, stam och lite standard servicedelar.

Brams sa:
BigF sa:
Be Marino att bygga en ram åt dig.
Sant!. Får kolla närmare på det alternativet. Trodde det var mycket dyrare än det verkar!

En Marino-ram är en kul process, men det tar lång tid och blir lite dyrare än exemplen man inledningsvis ser.

Min HT landade på 5000+ med tull och frakt inräknat. Det tog även omkring fem månader från kontakt till leverans.

Därmed inte sagt att du inte ska köpa peruanskt, det blir en personlig cykel, och nu har Marino köpt in verktyg för att kolla att allt är rakt också :)

Tillbaka
Topp