Hjälp ang. Manitou Skareb Super 05

Jag har köpt en Marin Indian Fire Trail, på denna cykel sitter det en Manitou Skareb Super 05, dämparen har Lock out men dock nere på gaffeln. Vet någon om det går att köpa till så man får Lock out:en på styret?
Jag ser att det finns Lock out på denna dämpare, men tyvärr inte på min!

Vilka är det som är generalagent för Manitou?

Har någon bra koll hur man justerar in gaffeln på bästa sätt? Instruktionen är kass till denna dämparen. Vilket lufttryck etc skall det vara för olika vikter och typer av åkare?

för övrigt måste jag säga att jag är väldigt positvt överaskad av min Marin Indian Fire Trail, där jag är van att övriga mtb märken brukar spara in: som kasett, däck, kedja etc. sitter det dyra grejor som XT kasett, kedja, kevlar däck mm

Hoppas bara at ramen håller måttet! Någon som har erfarenheter av Marins M6 Aluminium, trippelreducerade rör, dubbelreducerade bakgaffelrör?

Skidåkarn skrev:

Vilka är det som är generalagent för Manitou?

Förut var det svenska Hallmans men nu är det ett danskt företag som jag inte minns namnet på :P

Har någon bra koll hur man justerar in gaffeln på bästa sätt? Instruktionen är kass till denna dämparen. Vilket lufttryck etc skall det vara för olika vikter och typer av åkare?

Jag har en skareb SPV som jag ställer i med följande "lufttrycksformel" :
din vikt * 2,2 * 0,75 = lufttrycket

Hoppas det kan vara till någon hjälp :)

skidåkaren, det står mycket tydligt vilket tryck du "ska" ha för din vikt. 75% av din vikt (i lbs)

men enligt den listan väger jag 55-56kg.. vilket är 12-13kg mindre än vad jag väger... så det är väldigt individuellt.. du får pröva dig fram.

finns ingen lockout knapp för styret att köpa till manitougafflar.. änsålänge är det bara cannondale och rock shox gafflarna som har det mig veterligen.

manitou har däremot till några av sina gafflar en knapp som gör att man kan sänka/höjja gaffeln, men det låser den inte.

Jodå Tim, det finns visst en remote lockout till Manitou. Jag har testat en själv. Om det går att köpa löst i efterhand vet jag inte men det borde väl gå..

manit_skareb_remote.JPG

Formeln för lufttryck som beskrivs i inläggen ovan gäller för en Skareb med 80 mm slag men jag gissar att det sitter en med 100 mm slag på din cykel. En Skareb med 100 mm slaglängd skall man istället för 75% av kroppsvikten använda 50% enligt den instruktion jag hittade på Manitou:s hemsida.

För övrigt äger jag också em Marin Indian fire trail, 05:a, och är mycket nöjd med den.

/Johan

Okej tack för hjälpen, men i manitous jätte bra instruktion har dom glömt att skriva vilket tryck sort din vikt * 2,2 * 0,5 = lufttrycket ger, är det i psi, bar, pascal, mm vatten pelare , torr, lbf/in2....

för i instruktionen står det också att trycket ska vara halva min vikt, vad kommer då 2,2 i formeln ovan i från?

trycket är i psi (tror nog att det stod det i min skareb instruktionsbok), ståre att trycket ska vara 50% av din vikt? i så fall äre väll som nån skrev här att du har en 100mm gaffel, eller?

och vad 2,2 kommer, ganska simpelt, det är det man räknar med när man omvandlar kg till lbs, 1 lbs = 0,45 kg. o varför räknar då manitou vikten i lbs? jo för att det är ett amerikanskt märke o i usa äre lbs som gäller o inte kg. amerikanarna är säregna i det mesta, Farenheit istället för celsius, tum/inches istället för cm, eller så använder de foot. de har ju til o med egen standard på hur man gör ritningar på saker o egna gängordiementioner (tum istället för mm)

Manitou verkar förutsätta att alla är amerikaner och mäter vikt i lbs och tryck i psi.
Multiplicerar du din vikt med 2,2 så får du din vikt, åtminstone ungefärligt, i lbs som du sedan multiplicerar med 0,5 för att få fram trycket i psi. Det finns också ett antal konverterings-sidor på nätet som kan göra alla upptänkliga omvandlingar mellan olika enheter.

"Tänk vad enkelt allt vore om hela världen använde metric system"

/Johan

Tack för hjälpen, men tyvärr så tycker jag denna gaffel var lite väl mjuk för mig (väger 80kg), Jag förmodar att det sitter en fjäder som är hårdhet medium på. Jag får nog köpa en hårdare fjäder! Någon som har något bra tips vart? och vem som kan utföra jobbet?

Hur tycker ni andra att denna gaffel är? Hur mycket väger ni?

Tjenare!

Monterade ner gaffeln idag eftersom jag kände att nåt var fel på den.
Märkte att det var fjädern i vänsterbenet som hade pajat.

såå. Var kan man köpa sådana. Har letat lite på nätet men har inte hittat något.

MVH Oscar

byhlinder:
vilken gaffel har du?
fjädern hårdhetdu vill ha.
artnr 85-5577 är standard för skareb gafflar.. bara att prata med en manitouåterförsäljare så ska de kunna fixa fram en.

för att få lockout på styret så måste du dessutom byta ut locket på gaffelbenet, och jag har då inte sett lockouten som lös produkt, därför mitt uttalande om att det inte fanns.

Senast redigerad av en moderator:
jag har deras lock-out från styret å jag tycker att den är värdelös...
plastkåpan som sitter på den har pajjat, å så funkar den inte alltid å känns almänt plastig....

Jag har en fundering runt detta...det står i denna tråd att lufttrycket ska vara "min vikt x 2,2 x 0,75 och det ger mig 132 PSI Men på skarebs instruktionspappaer står det ju att man INTE ska ha mer än 100 PSI i luft tryck....nån som har vetskap om hur detta ska vara!?

"min vikt x 2,2 x 0,75"... Rätta mig om jag har fel, men är inte det exakt samma sak som "min vikt x 1,65`"?? Är den verkligen rätt den där formeln? :-S Är det dessutom inte så att så fort man jobbar med PSI ska man räkna vikten i pounds?

matsu skrev:
-------------------------------------------------------
> "min vikt x 2,2 x 0,75"... Rätta mig om jag har
> fel, men är inte det exakt samma sak som "min vikt
> x 1,65`"?? Är den verkligen rätt den där formeln?
> :-S Är det dessutom inte så att så fort man jobbar
> med PSI ska man räkna vikten i pounds?

Jodå man skall räkna i pounds, vilket förkortas lbs, och att multiplicera sin vikt (i kg) med 2,2 ger ett ungefärligt värde på vikte i pounds (lbs).

/Johan

Orienteraren: 349€ på Bike-Discount. Inte samma lock-out på styret som på Skareb ser det ut som, simplare på R7an.

Fungerar R7ans lock-out för styret till Skareb vilket jag är tveksam till vill jag gärna byta min remote till en som sitter på gaffeln.

Minimalist eller WW eller nått tror jag om mig, verkar börja bli det iaf. Får kanske ringa Dr.Spoke och kolla om man kan köpa delen som ska sitta på gaffeln istället för vajer upp till remoten.

(R7 Super är annars en väldigt vacker gaffel)

Hur svårt är det att byta ut fjädern i vänster gaffelben på en skala? Skall man Låta LBS fixa det..?
Är rätt säker på att jag kört sönder min...

Hittar du någon manual till gaffeln borde det inte vara alltför svårt att byta fjäder tycker jag men man vet aldrig.

Tillbaka
Topp