Hjälp angående sadelklämma.

Edd9e

Medlem
Hej! Min sadelklämma gick sönder idag och jag undrar vilken storlek jag behöver införskaffa mig nu.
Min sadelstolpe är 31.6mm, men det stod på min klämma 35mm. När jag testade med en 34.9mm klämma ifrån biltema så är den på tok för stor när jag spänner åt den så mycket det går.
All hjälp uppskattas! Mvh en cykelnoob

31.6 är väl vanligt? Men klämman ska inte sitta på stolp
image.jpg
så den ska alltså inte sitta på röret? Detta är min första cykel jag äger och förstår inte hur jag ska montera på den annars?

Sadelklämman omfamnar sadelröret på kanten vilket i sin tur omfamnar sadelstolpen. Sadelrörets tjocklek är ≈1,5mm, två gånger detta plus sadelstolpens diameter blir:
31,6 + 1,5 + 1,5 = 34,6 ≈ 35 (mm).

Du har rätt med nya klämman, nu är det bara att placera den på rätt ställe på cykeln, stoppa in sadelstolpen till rätt höjd och klämma fast alltihop.

Senast ändrad:
Sadelklämman omfamnar sadelröret på kanten vilket i sin tur omfamnar sadelstolpen. Sadelrörets tjocklek är ≈1,5mm, två gånger detta plus sadelstolpens diameter blir:

Du har rätt ny klämma, nu är det bara att placera den på rätt ställe på cykeln, stoppa in sadelstolpen till rätt höjd och klämma fast alltihop.

Du har rätt ny klämma, nu är det bara att placera den på rätt ställe på cykeln, stoppa in sadelstolpen till rätt höjd och klämma fast alltihop.
efter många om och men lyckades jag lösa det. Tack för ditt svar det var till stor hjälp ????

Det finns ju för all del sadelklämmor som klämmer runt både sadelrör och stolpe.
Hängslen och livrem, liksom.

Tillbaka
Topp