Hjälp ännu en gång med bromsar

Wickman

Medlem
Hej efter lite diskussion i våras ang bromsar och bromsförmåga så kom jag fram till att testa slx 4kolvs bromsar fram och bak med 203 skivor. Köpte och montera men inte varit nöjd alls med bromsförmågan. Testat olika skivor, luftat flera gånger, bytt belägg men tycker ej den där bitiga kraften finns där. Får ta i för att låsa bakhjulet. Nu har jag väll 100+ pannor att stanna. Kör enduro samt xc.

Funkar ju till normal cykling men utför blir jag osäker på då jag anser jag ej kan bromsa riktigt.

Tips på rejäla bromsar inom rimlig budget?
2-3000?
Mina får väll vandra vidare då :)

Bedda in dem ordentligt

Edit. Väldigt tveksamt att det finns nåt bättre för 3000
Saint kostar 300 eur. Zee-ok till de han redan har hälften av det.

Men det låter verkligen inte normalt att de tar så dåligt. Jag tycker visserligen inte XT riktigt höll Saint-nivå men låsa bakhjulet med lätthet kunde de ändå. SLX ska ju vara likvärdiga så sett. Alltid kört med Shimanos belägg och tycker organiska och sintrade varit relativt likvärdiga avseende bettet.

Så jag undrar också om de är ordentligt inbromsade så de biter.

Saint kostar 300 eur. Zee-ok till de han redan har hälften av det.

Men det låter verkligen inte normalt att de tar så dåligt. Jag tycker visserligen inte XT riktigt höll Saint-nivå men låsa bakhjulet med lätthet kunde de ändå. SLX ska ju vara likvärdiga så sett. Alltid kört med Shimanos belägg och tycker organiska och sintrade varit relativt likvärdiga avseende bettet.

Så jag undrar också om de är ordentligt inbromsade så de biter.
60mil cyklade, bromsat in dom noga tycker jag. Testat att cykla och hålla in dom för att få upp värma osv. Testat slipa skiva och belägg, Testat göra rent skivan noga å så. Det går ju att låsa hjulet om man tar i lite men hade innan denna cykel avid bromsar som var en kolv som var sjukt mycket bättre. Luft har vi konstaterat att det ej är iallafall. Har nästan insett att jag kanske är för tung för dessa bromsar?

alltså man vill ju alltid kunna låsa med ännu mindre kraft. Inte minst om det är väldigt brant.
Med det sagt, vid normal cykling låser mt200 utan problem. Annars är det knas och ingen uppgradering hjälper. Jag väger 85.

alltså man vill ju alltid kunna låsa med ännu mindre kraft. Inte minst om det är väldigt brant.
Med det sagt, vid normal cykling låser mt200 utan problem. Annars är det knas och ingen uppgradering hjälper. Jag väger 85.
Ja nog funkar dom skit bra vid normal körning, det är när det börjar gå utför eller lite fortare i skogen, men vid pendling osv så är jag tvärnöjd ?

60mil cyklade, bromsat in dom noga tycker jag. Testat att cykla och hålla in dom för att få upp värma osv. Testat slipa skiva och belägg, Testat göra rent skivan noga å så. Det går ju att låsa hjulet om man tar i lite men hade innan denna cykel avid bromsar som var en kolv som var sjukt mycket bättre. Luft har vi konstaterat att det ej är iallafall. Har nästan insett att jag kanske är för tung för dessa bromsar?
Håller organiska belägg över 60 mil så är något lite konstigt.

Om bromsarna funkar som de ska så ska du lätt kunna låsa upp hjulen med dem. Det saknas inte kraft på de där med 203 skivor förutsatt att allt är i skick.
Låter mer som att nåt inte riktigt är som det ska men rätt svårt att lösa på internet.

Håller organiska belägg över 60 mil så är något lite konstigt.
Har testat byta belägg men ingen skillnad. Fel skrivet av mig, bromsarna har gått 60mil och luftat osv flera gånger under dessa mil men även bytt mellan olika belägg. Resin samt metall och även testat eftermarknads

Om bromsarna funkar som de ska så ska du lätt kunna låsa upp hjulen med dem. Det saknas inte kraft på de där med 203 skivor förutsatt att allt är i skick.
Låter mer som att nåt inte riktigt är som det ska men rätt svårt att lösa på internet.
Ja jag får väll lämna in dom ännu en gång. Köpt grejer för att lufta allt hemma och har bytt olja, luftas på alla världens sätt, ingen mer luft kommer ur, broms känns ej svampig som den kan göra vid luft i

Om man sätter på rena grejor och går ut i en lagom backe och ger ner med lagom broms 10ggr så känner man när det kommer

Däremot inbillar jag mig att dyra skivor är lite enklare att få att spela. Om gränsen går vid 66 eller 86 vet jag inte men varför chansa

Vad tvättar du din cykel med?

Låter helt galet. Jag har en lastcykel som ibland väger uppemot 180-190 kg där SLX-bromsarna är helt odramatiska att bromsa med. När man har grepp (dvs när man har lite vikt på framhjulet och torrt väglag) är det helt galet hur hårt man kan bromsa.

Kör SLX på stigcykeln också och saknar aldrig någonsin bromskraft. Väger en bit över 80 iallafall.

Jag tror du tvättar cykeln med någon skit som sabbar skivorna. Annars låter det helt tokigt..

Vad tvättar du din cykel med?

Låter helt galet. Jag har en lastcykel som ibland väger uppemot 180-190 kg där SLX-bromsarna är helt odramatiska att bromsa med. När man har grepp (dvs när man har lite vikt på framhjulet och torrt väglag) är det helt galet hur hårt man kan bromsa.

Kör SLX på stigcykeln också och saknar aldrig någonsin bromskraft. Väger en bit över 80 iallafall.

Jag tror du tvättar cykeln med någon skit som sabbar skivorna. Annars låter det helt tokigt..
Enda jag tvättar med är mucoff bike cleaner.

Kanske får köpa nya belägg och skivor igen för att se om det är felet..

Enda jag tvättar med är mucoff bike cleaner.

Kanske får köpa nya belägg och skivor igen för att se om det är felet..
Det finns ju många skolor här men jag har hittills aldrig behövt byta en skiva annat än när de är tunnslitna. Och jag är en sån där snåljåp som aldrig slänger belägg heller utan eldar lite på dem med gaslågan bara.

Ändå känner jag inte igen dina symptom så nånting lustigt är det ju.

Kan det vara nå riktigt krokiga bromsfästen?

Bara spånar. Jag förstår inte hur bromsarna kan kännas för svaga utan att något är fel

Jag sållar mig till kören, nåt är galet. Jag har SLX 4-kolv fram och 2-kolv bak, RT66, 203-skivor, väger 90 kg och bromsar med pekfinger. Inga som helst problem att låsa bakhjulet eller ta upp på nosen.

Där har du det, på riktigt! Kan ju låta som en efterhandskonstruktion, men tänkte fråga om det var just mucoff du använde i mitt ursprungliga inlägg. Mucoff är verkligen min största käpphäst i cykelindustrin, så sluta använda det skräpet så kommer det snart bli bättre bromsverkan.

På sin höjd behövs det lite såpa i vattnet när man tvättar cykel. Alla "jag har tvättat cykeln efter varje tur"-annonser skrämmer livet ur mig - det är ett perfekt sätt att döda en cykel. Är man proffs och får ny cykel nästa år kan det väl kvitta, men för alla andra som avser använda sina grejer några år är det helkasst att tvätta sin cykel med avfettning (eller vad de nu kallar sina femtioelva rosafärgade parfymerade produkter).

Där har du det, på riktigt! Kan ju låta som en efterhandskonstruktion, men tänkte fråga om det var just mucoff du använde i mitt ursprungliga inlägg. Mucoff är verkligen min största käpphäst i cykelindustrin, så sluta använda det skräpet så kommer det snart bli bättre bromsverkan.

På sin höjd behövs det lite såpa i vattnet när man tvättar cykel. Alla "jag har tvättat cykeln efter varje tur"-annonser skrämmer livet ur mig - det är ett perfekt sätt att döda en cykel. Är man proffs och får ny cykel nästa år kan det väl kvitta, men för alla andra som avser använda sina grejer några år är det helkasst att tvätta sin cykel med avfettning (eller vad de nu kallar sina femtioelva rosafärgade parfymerade produkter).
Det är ju iofs mestadels alkalisk ”avfettning” dvs rätt mild allrengöring (som förvisso köps bättre snorbilligt som koncentrat), men det är knappast bra att spruta på bromsbeläggen regelbundet det heller.

Om man sätter på rena grejor och går ut i en lagom backe och ger ner med lagom broms 10ggr så känner man när det kommer
Får testa detta som sista utväg bara snön försvinner
Gör det extra försiktigt. Bromsa riktigt lätt och med en broms åt gången. Gör det typ 10 ggr så borde det vara så bra det kan bli. Ofta när jag har haft problem så har jag varit lite för snabb i inkörningen.

Innan du gör detta:

Gör rent skivorna med kemisk ren bensin / alkohol. Torka av med vitt hushållspapper, du är klar när du kan torka av skivan runtom utan att du får någon missfärgning av pappret.

Ta bort de gamla beläggen, gör rent kolvarna och oket med alkohol, samma där det ska vara kliniskt.
Passa samtidigt på kolla om det är något som antyder att kolvarna skulle mini-läcka bromsvätska, t.ex. mörkare fläckar / klumpade smutsansamlingar.

När allt är rent och återmonterat, hitta dek där fina backen och trampa utför så du kommer upp över 30 km/h, häng bak arslet för att motvikta och bromsa hårt och bestämt preciiiiiis så du inte låser upp framhjulet. Gör om femton gånger.

Har du gjort rätt och bromsen är hel kommer du ha ett sjuhelsikes nyp nu.

Repetera på bakbromsen.

Sluta slösa pengar på skit som muc off och skölj av cykeln med vatten efter turen och trampa runt lite i kvarteret och bromsa kraftigt så du torkar grejerna medelst värme. Är cykeln riktigt smutsig, använd såpa i vattenhinken eller yes, men håll inte på kladda på skivorna i onödan.

Ska du prompt ha nåt på skivorna ta alkohol eller dylikt och torka enligt "papperstestet" :)

obs! när du sliter in beläggen så handlar det sol sagt om att bygga värme och applicera maximal kraft utan att låsa upp. Det är också bra träning för att lära känna bromsens modulation. Nu är du ju ingen flugviktare heller vilket är bra här för du har större spann att spela med innan det går till låsning av bromsen. Hårt, bestämt men kontrollerat och gradvis, inte bara dra bromshandtaget fullt direkt.

Innan du gör detta:

Gör rent skivorna med kemisk ren bensin / alkohol. Torka av med vitt hushållspapper, du är klar när du kan torka av skivan runtom utan att du får någon missfärgning av pappret.

Ta bort de gamla beläggen, gör rent kolvarna och oket med alkohol, samma där det ska vara kliniskt.
Passa samtidigt på kolla om det är något som antyder att kolvarna skulle mini-läcka bromsvätska, t.ex. mörkare fläckar / klumpade smutsansamlingar.

När allt är rent och återmonterat, hitta dek där fina backen och trampa utför så du kommer upp över 30 km/h, häng bak arslet för att motvikta och bromsa hårt och bestämt preciiiiiis så du inte låser upp framhjulet. Gör om femton gånger.

Repetera på bakbromsen.

Sluta slösa pengar på skit som muc off och skölj av cykeln med vatten efter turen och trampa runt lite i kvarteret och bromsa kraftigt så du torkar grejerna medelst värme. Är cykeln riktigt smutsig, använd såpa i vattenhinken eller yes, men håll inte på kladda på skivorna i onödan.

Ska du prompt ha nåt på skivorna ta alkohol eller dylikt och torka enligt "papperstestet" :)

obs! när du sliter in beläggen så handlar det sol sagt om att bygga värme och applicera maximal kraft utan att låsa upp. Det är också bra träning för att lära känna bromsens modulation. Nu är du ju ingen flugviktare heller vilket är bra här för du har större spann att spela med innan det går till låsning av bromsen. Hårt, bestämt men kontrollerat och gradvis, inte bara dra bromshandtaget fullt direkt.
Bra där!

Tänkte det samma. Lite tålamod så bör det fungera.
Få inte panik och byt klossar åt höger och vänster. Låt de sitta på plats.
Och så gör du som ovan så skall det nog gå bra.

Stalle

Innan du gör detta:

Repetera på bakbromsen.

Perfekt tack för super svar ?får testa så fort man fått en backe som är fri från snö

Se om du kan hitta begagnade skivor och pads att låna från någon som upplever att dom har full bromsverkan, montera på din hoj och se om de upplevs på samma sätt eller ej.

Sen blanda inte skivor och belägg utan att rengöra skivan ordentligt, dränk skivan i bromsrengöring för att säkerställa att inget blir kontaminerat. Belägg kan man i regel inte tvätta för att återställa, olja kan gå djupt in i porerna och en tvätt går bara på ytan.

Bilagor

• IMG_0861.jpeg
    IMG_0861.jpeg
    34.1 KB · Besök: 27
Ja jag har testat att köra bromsrengöring även slipat av skivorna innan. Men får kanske testa göra ren skivorna samt byta belägg antingen bak eller fram för att utesluta dom.

För helt gratis var ändå inte bromsarna så..

För att testa hade jag använt nya pads med vill man ha fräscha bromsar blir det ohållbart att slänga varje gång det blir smutsigt.
Bränna av, slipa sen tvätta tycker jag fungerar.

För att testa hade jag använt nya pads med vill man ha fräscha bromsar blir det ohållbart att slänga varje gång det blir smutsigt.
Bränna av, slipa sen tvätta tycker jag fungerar.

Just så, nya pads, och gör rent skivorna med isopropanol / kemisk ren bensin.
Brake cleanprodukter håller högst varierande kvalisort och är avsedda för bilar där det är helt andra krafter.

Låna INTE polarens belägg och skivor. Om dina ok miniläcker, vilket shimano ofta gör är det supertaskigt att kontaminera hens grejer.

Funderar på det här med olika känsla i olika märken av bromsar med. Mina sram code på ena cykeln med 200-skivor är det ett olikt bett i jämfört med slx+180-skivor på den andra cykeln. Jag gillar sram bättre men undviker helst att lufta bromsar med dot-vätska så skaffade shimano därför.

Sen har jag fått problem med slx-bromsarna, det skulle kunna vara så att oken läcker lite. Bromstjut som skrämmer alla djur och till slut nästan ingen bromsverkan. Har luftat hela vägen, värmt beläggen 200 grader i 10 min i ugnen, gjort rent skivorna med t-sprit. Nu har dom funkat som dom ska i två turer åtminstone, får se hur det blir över tid.

Körde med shimanos skivor och metalliska belägg men de fungerade inte alls för sverigecykling, i bikepark så fick de upp värmen och började fungera perfekt mot botten av backen. Bytte till maguras tjockare skivor och trickstuff power belägg och de fungerar bättre men behöver också brännas på rejält ibland i någon backe för att inte förlora bromsverkan.

Har skrik fram på min ena pendlingshoj. Men bara när skivan är blöt. Efter några inbromsningar försvinner det men inte om det är blött eller snö ute.
Beläggen ?, torkat rent med ipa men gör ingen skillnad

Tillbaka
Topp