Hjälp att hitta 7 delad kasset

Errol_N

Medlem
Fick i somras en släng av cykelåterfall efter ett tiotal år av uppehåll och allmän dekadens.Köpte mig en ny racer i våras å hängde på ett VR sub9 gäng som gick jättelätt och har hållit i träningen bra under sommaren å en bit in på hösten. Cykel is the shit? Nu har jag gått i tankarna att köpa en cx båge att jobbpendla med under hösten. Men för någon vecka sedan upptäckte jag att jag ju har en rätt ok citybike skräpandes i garaget med skärmar reflexer å hela kittet? den skulle dock behövas servas upp lite med ny kedja, kasset, och gärna komplett växelöra. Men när jag letar hittar jag ingen som jag är 100% säkerhet passar.. Nån vänlig själ som kan hjälpa mig hitta något passande?Hojen är en Merida med 7 delad 13-28 kasset. Shimano Alivio står det på växelörat. Gammalt kioskmongo grejer men jag gillar hojen å den går lätt med nya 32 mm ostar.

Bilagor

• C181C224-F011-45DF-96A7-6327041B46BF.jpeg
    C181C224-F011-45DF-96A7-6327041B46BF.jpeg
    279.6 KB · Besök: 198
Tror det där är ett frihjul och inte en kassett.
Du hittar en ny här:https://www.sjscycles.co.uk/freewheels/shimano-mfhg37-7-speed-screw-on-freewheel-1328t336/
Skulle tro att det kan tas loss med vanliga https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/kuggkransavtagare-2000023873 eller motsvarande.
Växelöra brukar man kalla den lilla stumpen som sticker ut från ramen och som bakväxeln är skruvad i.
Du menar antagligen själva bakväxeln.
Du kan byta till en modern alivio, men då behöver du antagligen använda en 9-delad kedja.
Eller så skaffar du en Tourney och stannar på 7-delad kedja.
Eller så tvättar du och smörjer den du har istället. Kanske byter trissorna.

Som sagt är det ett frihjul och inte en kassett. Jag har det förmig att man inte nödvändigtvis behöver en kedjepiska för att ta bort frihjulet. Men det ser ut som att det har en hel del livet kvar, så jag skulle bara smörjar den.

Byt växel och bromswire (och höljen) till nåt bra, tex Shimano SP41 (tror jag det heter)
Och smörj upp resten.
Det brukar kännas som en ny cykel efteråt.

/T

dman sa:
Som sagt är det ett frihjul och inte en kassett. Jag har det förmig att man inte nödvändigtvis behöver en kedjepiska för att ta bort frihjulet. Men det ser ut som att det har en hel del livet kvar, så jag skulle bara smörjar den.
Du kan ha helt rätt i att det inte behövs piska ?
Dock så är min erfarenhet av frihjul att det inte är slitaget på de yttre delarna som knäcker dem, utan vädrets makter. Har bytt ett antal på barnens 24 tummare. Har provat att smörja upp men det tenderar att endast vara konstgjord andning. Har inte gått så långt att jag skruvat isär ännu men har en spärrhylsa som är dedikerad till uppgiften.

Classe75 sa:
Du kan ha helt rätt i att det inte behövs piska ?
Dock så är min erfarenhet av frihjul att det inte är slitaget på de yttre delarna som knäcker dem, utan vädrets makter. Har bytt ett antal på barnens 24 tummare. Har provat att smörja upp men det tenderar att endast vara konstgjord andning. Har inte gått så långt att jag skruvat isär ännu men har en spärrhylsa som är dedikerad till uppgiften.

Tjena!

You are up for a surprise!
Ingen idé att ge sig in på att skruva isär frikransar. Massa pyttesmå kulor som studsar iväg på en gång och gör dom inte det så är dom antagligen redan kassa. Inte värt tiden att fixa.

Kneecap sa:
Tjena!

You are up for a surprise!
Ingen idé att ge sig in på att skruva isär frikransar. Massa pyttesmå kulor som studsar iväg på en gång och gör dom inte det så är dom antagligen redan kassa. Inte värt tiden att fixa.
Fullt medveten om risken med kulor som kan rymma ?
Jag gör dock ibland saker som kanske inte nödvändiga, utan för min egen högsta nöjes skull. Lite terapi och utmaning. Fungerar det inte så det ingen förlust.

dabac sa:
Du kan byta till en modern alivio, men då behöver du antagligen använda en 9-delad kedja.

En bakväxel för 9-delat kräver inte att kedjan också är det. Det förekommer att cyklar säljs orginalmonterade med bakväxel för 9-delat men med kedja för 8-delat (och 8-delad kassett).

Vad är anledningen att byta delarna? Det verkar väldigt oklart.

Tänkte skriva ett långt inlägg om en liknande cykel jag gjort i ordning, men någon skrev "frihjul inte kassett". Det är frikrans som menas eller? Alltså om TS har frikrans?

Ok.
Jag har en gammal 7s med Alivio (tror jag), frikrans, också en Merida "citybike", kanske t.o.m. likadan? 3s fram, och väger in på runt 17 kg.
När jag började cykla som träning för 5 år sedan så var det på den. Ville ganska snart ha tätare kassett, eller mer korrekt, när jag ville ha tätare mellan växlarna bak kom jag fram till att det bästa skulle vara att byta hjul bak så jag kunde ha kassett istället.

Då fanns tätstegade 7s kassetter, köpte 2 st. 13-21. Nu går det tyvärr inte att få tag på så tätstegade längre. Med frikransar antar jag att det är ännu svårare att hitta utväxlingar man trivs med, och svårare att hitta öht?

Det var min LBS som hjälpte mig. Originalväxel och reglage behöll jag (ett reglage pajade dock efter ett tag så det blev nya reglage också). Vi bytte även vevparti, kommer dock inte ihåg om det var nödvändigt eller gjordes av någon annan anledning.

Ok bakhjul kan man nog få hyfsat billigt. I mitt fall hade ekrarna börjat ge med sig när jag började träna mer regelbundet, så skulle ändå köpa nytt hjul.

Lite kuriosa. Satt Cantilever-bromsar på som original. Ville få ner styret mer än konstruktionen tillät, lösningen gjorde att jag inte kunde behålla bromsen fram. LBS föreslog V-broms, när jag bytte bromsar och reglage så upptäckte jag att reglagen hade varit inställda på V-broms, inte konstigt att bromsverkan varit dålig (var såna reglage som man ändrade vajerfästet i reglaget på beroende på typ av broms). Antingen var det så från fabrik, eller en klantmekaniker jag först lämnade in cykeln till när jag började göra den i ordning.

Den rullar fortfarande som "citybike".

LTS sa:
dabac sa:

En bakväxel för 9-delat kräver inte att kedjan också är det. Det förekommer att cyklar säljs orginalmonterade med bakväxel för 9-delat men med kedja för 8-delat (och 8-delad kassett).
Alltså, hur ofta man kommer undan med det ena eller måste göra det andra har jag ingen exakt uppfattning om.
Men senast jag gjorde en liknande manöver så blev det ett obotligt rassel genom bakväxeln tills jag även bytte kedjan. Sen blev det tyst.
Kanske går att byta trissor istället.

Tillbaka
Topp