Hjälp att hitta cykel på Mallorca

Cykelpanna

Ny medlem
Anlände till Mallorca idag för en veckas cykling och support åt min sambo Stefan Englund som ska åka Mallorca 312. Hade förbokat en racer hos Max Hurzeler. Har gjort det tidigare år och det har fungerat bra. Har dock aldrig hyrt av deb här stationen, muro syd och det visade sig inte fungera fullt så bra. När jag skulle hämta cykeln idag möttes jag av en minst sagt otrevlig kille som vägrade att hyra ut cykeln till mig då jag inte hade köpt ett paket med deras fula kläder samt ryggsäck och picnic i sju dagar via mitt hotell. Jag fattar ingenting, hur fn skulle det ha gått till!?!? Ilsket visar han mig att det visst står, på bokningsbekräftelsen man får efter man har skickat bokningen!?!?
Hur som helst sitter jag nu på Mallorca utan cykel. Uthyrarna här i Muro har stängt för dagen så jakten fortsätter imorgon.
Har ni tips på uthyrare med bra cyklar i närheten av Muro eller Alcudia så tas de tacksamt emot.

Vi var där(Alcudia) förra veckan å allt var slut men så lyckades vi ramla in hos en sån där uthyrare som hur ut fyrsitsiga cykelbilar med hästar på och döm av min förvåning men han grejade fram tre carbonracers(Felt) med ultegra/dura i rätt storlek till morgonen efter och med dom pedaler vi önskade. Dessutom till ett riktigt bra pris, dom fungerade bra hela veckan och han var dessutom trevlig, bra på engelska och hjälpsam (var in och bytte till en kortare styrstam nån dag efter). "ecobikes" hette dom, ligger en gata bakom sunvings hotell. Han som vi hyrde av heter Paco och har nån taxifirma också. Det låter inte seriöst men det funkade bra och jag hyr säkert där igen.

Club pollentia mellan Alcudia och port pollenta. På det hotellet inne har du både max hurzlt och canyon som hyr ut cyklar.
Lycka till hoppas det löser sig.

Du har en massa cykelbutiker i Alcudia om du åker stora gatan igenom kan vara värt att kolla upp misstänker att några av dom hyr ur alt hjälper dig.

Tack för alla tips! Jag har goda förhoppningar om att det löser sig, iallafall den största delen av veckan. Om plånboken klarar det så blir det nog en orbea hos bikehead fram till söndag.

Mission completed! Efter en liten joggingtur till bikehead rullade jag lycklig hemåt med den här, en sprillans ny cannondale synapse med hydrauliska skivbromsar och och 28mm däck. Mao fokus på nedförsåkning.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    67.5 KB · Besök: 76
Nu blir jag orolig, eftersom jag har en liggande bokning på just Muro-stationen om några veckor. Jag har inget cykelpaket bokat utan bara en cykel och från vad jag kan läsa på deras sida och i bokningsvillkoren så är det bara ett krav att köpa paket om man bor på något av de anslutna hotellen.

Bor du på något av de listade hotellen och det är därför de trilskas? I så fall kanske jag kan slappna av lite...

Skönt att du har hittat en cykel i alla fall!

/Anders

Cykelpanna skrev:
-------------------------------------------------------
> Mission completed! Efter en liten joggingtur till
> bikehead rullade jag lycklig hemåt med den här,
> en sprillans ny cannondale synapse med hydrauliska
> skivbromsar och och 28mm däck. Mao fokus på
> nedförsåkning.

Lyx! Precis en sån med skivor hade jag önskat mig för jag var livrädd i utförskörningarna. Konstigt nog såg jag bara en enda räääser med skivor på hela veckan. Nästa år blir det en sån eller att plocka med min egen.

Ja, jag bor på Iberostar Alcudia Park men såg inte heller något om det paketet. Den informationen stod på bokningsbekräftelsen som skickades till min mail. Och jag uppmärksammade det inte där heller. Det finns ju inte i min värld att det går att genomföra en hel bokning utan tydlig information om detta. Ännu mindre finns det i min värld att jag måste köpa en ryggsäck med picnic och släpa runt på i värmen och helt sjukt vrickat att jag måste göra det för att jag råkar ha bokat just det hotellet. Killen som jag hyrde av nu berättade att jag inte är den första desperata kunden som de fått från Hurzeler och att min historia inte var den märkligaste. Enligt honom så överbokar Hurzeler med 15% och när det inte riktigt går ihop sig så måste de ta till alla medel. Hoppas jag inte skrämmer dig, vi får väl anta att du tillhör de 85 % som bokat och som det faktiskt finns en cykel till ;-) Annars har du ju många bra länkar i den här tråden.

Nej, de är inte särskilt tydliga med det och ett ganska konstigt upplägg med "ensamrätt" på hotellets cykelgäster samt obligatoriska "cykelsemesterpaket" som bara gäller de gästerna.

Jag har kontaktat dem nu och väntar på svar.

mymanryman skrev:
> Nej, de är inte särskilt tydliga med det och ett
> ganska konstigt upplägg med "ensamrätt" på
> hotellets cykelgäster samt obligatoriska
> "cykelsemesterpaket" som bara gäller de
> gästerna.
>
> Jag har kontaktat dem nu och väntar på svar.

Du verkar vara mer påläst än mig... Har ju hyrt av andra Hurtzeler stationer innan så jag bokade bara utan att läsa för mycket.... Vad menar du med ensamrätt på hotellets cykelgäster? Jag tänkte prata med hotellet också. Den informationen måste ju finnas på deras bokning också. Det kan ju inte finnas en människa som får till det där med picnicpaket och hyrcykel. Hotellet bokade jag i december och cykeln i början på mars. För att lyckas med cykelhyran skulle jag ju ha behövt göra tvärtom.

10 minuter senare:

"When you dont stay in one of our hotels, then you dont have to buy the package.
Kind regards
Huerzeler Bicycle Holidays"

Känns tryggt det här...

mymanryman skrev:
> Jag har läst och läst sedan jag såg din tråd.
> Innan dess var allt frid och fröjd...
>
> Nu fick jag svar.
>
> "When you would like to rent the bike for a week,
> you have also to buy the cycling package.
> http://www.bicycle-holidays.com/en/cycling-station
> s/cycling-package/
> Kind regards,
> Bicycle Holidays"
>
> FFS! Dags att avboka och hitta något annat!
>
> /Anders

Vilken tur att du fick veta det innan! Lycka till att hitta en annan cykel. På bikehead.se kan du se vilka cyklar som finns lediga.

Befinner mig i skrivande stund i Port Pollenca där MaxHürzeler relativt nyligen öppnat en helt ny butik. Jag hyr därifrån (via en internetreservering hemifrån) och bor inte på ett MaxH-hotel. Funkar alla tiders och jag pyntade 150 euro för 1 vecka varav 10 euro är pant som jag, som vanligt, byter in mot ett par strumpor när jag lämnar tillbaka hojen.
Hojen då? Min är en Centurion helt i kolfiber med ultegra. Duger alla tiders åt min och min tempomage.

Har pratat med mitt hotell nu... De blev inte glada. Enligt dom ingår de som ett av hotellen man kan boka om man köper en paketresa genom Hurzeler. Inte att alla deras gäster som bokat hotellet via dom eller booking ska få särskilda krav att köpa div paket när de hyr hos Hurtzeler. De skulle ta upp det med hotelledningen och Max Hurtzeler.

Tur jag läste din tråd! Samma här tänkte precis reservera en hoj hos Hurtzeler men i och med att jag å frugan bor på Los Principes, ett av deras sk hotell så "måste" jag även köpa Maxi Cycling package för ytterligare 68€ ???
Vilka djäkla dårar, frågade via mail igår fick samma svar som mymanryman...
Hyrde av dem förra våren men då bodde jag på ett icke Hurtzeler hotell så då slapp jag extra paketet.
Blir allt att hyra annorstädes då.
Det här måste de ju tappa kunder på.

Det låter oerhlrt märkligt det där. Är det inte så att det gäller om man köpt paketresa med dem eller ngt, de "missuppfattar" att det inte finns "externa" gäster på hotell som de själva använder.

Fliken skrev:
> Det låter oerhlrt märkligt det där. Är det
> inte så att det gäller om man köpt paketresa
> med dem eller ngt, de "missuppfattar" att det inte
> finns "externa" gäster på hotell som de själva
> använder.

Det är precis så som hotellen(iallafall mitt) har uppfattat det hela. Det går inte ens att boka paketet om du bokar hotell och cykel var för sig. Det hotell som jag bor på har plats för 800 gäster så det kan väl knappast vara ett missförstånd att det finns andra gäster där.

Skall ner veckan före midsommar, bor längst ner i sydöst, Porto Petro. Tänkt mig hyra 2 st lvg. Via Google hittar jag inget i närheten som verkar seriöst. Har hyrt av Bikehead tidigare, men långt till Alaro eller Alcudia...
Närmsta jag hittar är Ciclosquintana i Arenal.

Någon med erfarenhet av dem? Andra förslag närmre t ex i Santanyi, Campos eller Lluc Major?

Tillbaka
Topp