Hjälp att hitta reservdel till SRAM Force fälgbroms

desmo

Aktiv medlem
Hej.

Skruvade lite på en cykel här hemma idag. Frambromsen återfjädrade inte som den skulle, så jag bestämde mig för att skruva isär den. Och tappade i processen det lager som ligger i pivot-/centrumpunkten för bromsen i golvet så det gick sönder (spröd plast). Mitt googlande har tyvärr inte gett önskade resultat. Någon här som är vassare på google, SRAMs reservdelskatalog eller sitter inne på andra lösningar? Vore synd att behöva köpa en ny broms.

1767471134577.webp

Eller.. kanske att lagret inte gick sönder. Jag tittade inte så noga på det innan olyckan. Så om någon hittar en bild på lagret skulle det också vara hjälpsamt.

Du menar en vit bricka/distans i plast/polyamid/nylon/delrin? Det är väl vad som sitter där bakom skruvhuvudet på fälg bromsar av andra fabrikat. Eller har sram hittat på något onödigt komplicerat?
Vissa byggvaruhus med skruv på lösvikt kan eventuellt ha plastbrickor, eller typ Sifverts skruv. Var det bara för mitt eget bruk hade jag klippt ut något från hushållssopor eller putsat upp en bricka i metall och fettat in. Den ska väl bara vara lagom hal och lagom tjock.

Jag har iofs Force fälgbromsar på en cykel men tänker inte skruva isär för att titta. Ta en bild på det du har då klarnar det kanske. @even s förslag låter vettigt.

Edit, av mitt hjärtas godhet gick jag ut i kalla förrådet och tog en titt. Nog ser det ut som att det finns nån sorts krage eller bussning runt centeraxeln och mellan bromsarmarna .
20260104_153806.webp

Men den redovisas inte i Srams reservdelskatalog (sid 34 ff) https://www.sram.com/globalassets/d...log-archive/2020-sram-spare-parts-catalog.pdf

Senast ändrad:
Givetvis skulle jag haft med foto i första inlägget.
Men här nedan kommer det. Tog med muttern bara som storleksreferens.
Grejen är att jag _tror_ att det slogs bort bitar av plast är den for i marken.

IMG_2826.webp

Det finns ju massa olika dimensioner av nylonbussningar att köpa. Om du mäter upp vad du behöver kanske det går att hitta nåt som passar även om sram inte säljer den delen.

Ja, kolla vad det skall vara för mått.
Har flera sortimentaskar med nylonbussningar. Kanske någon i dem passar.

Intressant. Verkligen ett mini-axialkullager i plast+stålkulor. Dylik har jag aldrig sett förut i de billigare icke-sram bromsar jag servat. Trodde mer en enkel nylonbricka som agerar glidlager. Maken att komplicera saker. Lycka till.

Senast ändrad:
Håller med ovan, det bör saknas en bricka som ska snurra på dom små kulorna? Som borde vara av stål antar jag 🤔

Curiosity killed the cat? Tänkte att nu fan ska jag kolla hur brickjävelen ska se ut och började demontera Srambromsen på min cykel. Det är ingen enkel operation med alla lås- och justerskruvor så jag lät bli att skruva isär när jag stod där med bromsen i handen. Men undrade varför i hel friden TS plockade isär. Rengöra kan man göra med smala tygremsor så det fick jag gjort iaf.

Hej.

Skruvade lite på en cykel här hemma idag. Frambromsen återfjädrade inte som den skulle, så jag bestämde mig för att skruva isär den. Och tappade i processen det lager som ligger i pivot-/centrumpunkten för bromsen i golvet så det gick sönder (spröd plast). Mitt googlande har tyvärr inte gett önskade resultat. Någon här som är vassare på google, SRAMs reservdelskatalog eller sitter inne på andra lösningar? Vore synd att behöva köpa en ny broms.

Visa bilaga 810651

(Inte min annons)

Tillbaka
Topp