Hjälp att identifiera Crescent (70/80 tal): nu [BYGGTRÅD]

aribr

Aktiv medlem
Tjena.

Iom att min pendelcykel blev stulen i natt är det dags att bygga upp nått nytt för det ändamålet. Lyckligtvis så har jag en ram i källaren som jag initialt hade tänkte renovera till en tidsenlig racer med full Shimano 600 arabesque grupp. Men nu när jag inte har nån cykel att ta mig till jobbet med får väl ramen bli en pendelcykel, dvs om inte den är för fin för det.

Det gäller alltså en Crescent ram i rosa/lila/silver. Enda infon som jag har annat än bilden är att jag tror att den kom med ett Shimano GA200 (första generationens Dura Ace) vevparti som då förklarar Dura Ace klibban och gaffeln är kromad.

20200909_143932.jpg

Har kollat på cykelhobby men hittar ingen modell som passar egentligen. Jag mistänker att det är en 92317 fashion line eller 92318..men det är inte helt klart, men den är nog inte "top-end" givet att ramvikten (ink vevlager och styrlager) hamnar på 3.3 kg för min 58/59 ram.

Vad tror ni?

Senast ändrad:
Uppdatering!

Är rätt säker på att det är en 92318 med tanke på gaffeln (tange) och original färgen (blå/vit) samt att storleken inte fanns som 91316 (58.5). Den var iaf proffsigt ommålad. Hur vet jag det? Jag har börjat slipa ramen.. den bli bättre än orginal.

Har en del fina komponenter som är period korrekta (blir shimano 600 igenom) och kommer att proffslacka den.

Nu en fråga: var hittar jag orginal dekaler?

Kommer flera bilder av bygget så småningom.

Först vevpartiet (jag ljög, blir inte full Shimano 600), ett Takagi Tourney vevparti, kommer nog installera svarta dura ace klingor dock.

Rensades och målade lite svart.

20210128_185410.jpg

Senast ändrad:
Känns som 80-tal. Har du fb kan du gå med i cykelhistoriska föreningen. De kan både datera och tipsa om nytillverkade dekaler. Jag är med i ett par andra grupper tror de heter Stålracer och Vintage racer. Kan kolla det om du säger till.

Nice! Ja ramen är nog från mellan 85 och 88. Kan kolla facebook, tack för tipset.

Ja ramen VAR porrig. Just nu bara nasty, omgång 3 av färgborttagning:

IMG_20210128_211621.jpg

Gaffeln är fin, inget släpp men lite repor. Har ni tips hur man fixar det? Tror nog inte på att polera kromen.

IMG_20210128_211748.jpg

Sen har jag polerat sadelstolpe som var risig. Kommer nog köra satin heller en spegelblankt på flesta prylar iom att det underlättar underhåll.

IMG_20210128_211201.jpg

Här går det bra nu. Nästan klar med ramen, kanske hinner med det i helgen. Den måste egentligen få en dos till av färgborttagning men jag orkar inte, blir nog att slipa resten.

20210129_202629.jpg

Vilken färg ska man måla den?

Förresten, om nån har en fram QR från 80 talet (gärna shimano) så hojta, byter gärna med moderna qr axlar.

Tack. Tyvär så är det bara att slipa bort kromen och börja om från början. Grovslipa -> 200 -> 400 -> 800...etc sandpapper. Slutade med lite poleringsmedel. Kommer inte göra detta på några större kromade delar för att det tar så mycket tid.
Antar att skruven i centrum är för att kunna rotera den i borrmaskin och snabba upp förloppet lite.

Lite mera färgborttagning har appliceras ikväll. Hoppas att det blir sista omgången.

Sen fick jag hem en ny Fransk bb så jag kan välja vevparti:

20210205_211037.jpg

Tror att det blir ändå Takagin och Bridgestonen får DA.

ett ganska snabbt/enkelt sätt att få bort all färg är "stripall" fast då måste du montera bort navet, men det löser ALLT

Allt bra men bygget tog tvärstopp när jag flyttade utomlands. Hoppas att nya ägaren byggde upp den.

Tillbaka
Topp