Hjälp att köpa rätt däck till herrcykel

Hej!

Far min var i behov av ett nytt däck till sin gamla herrcykel.
Jag utgick från det gamla däckets märkning och beställde ett nytt däck.
När jag skulle till att kränga på det nya däcket så visade det sig stört omöjligt, det var helt enkelt för litet för fälgen.
Uppenbarligen har jag inte lyckats tolka att jäkla olika franska däck/fälgstandarder, varpå jag nu vänder mig till expertisen här i forumet.

Jag har bifogat bild på fälgen jag behöver däck till, samt det däck jag köpte som inte passade...

Skulle hjärtligt uppskatta hjälp med detta.

Tack på förhand,
Mvh/Calle

Bilagor

• 20190202_202734.jpg
    20190202_202734.jpg
    240.3 KB · Besök: 24
  • 20190202_202725.jpg
    20190202_202725.jpg
    316.5 KB · Besök: 20
Hej

Du har köpt ett 622-däck (diameter i mm mot fälgen) men fälgen ska ha ett 635-däck. Se bild som jag gjort en ring runt det numret. Så inte så konstigt att det inte passade.

635.jpg

Du har alltså köpt ett däck som har en annan diameter än fälgen. I ditt fall har fälgen en större diameter vilket gör det omäjligt att få på däcket. 635 är väl någon äldre form av 28" (?) men nu gissar jag lite för själv har jag faktiskt aldrig stött på den typen av fälg.

Tackar för svaren, det verkar vara relativt lätt att göra bort sig när det kommer till gamla 28" fälgar. Diameter och bredd är tillräckligt imo, men nej nej... =)

Apelsingummi sa:
Tackar för svaren, det verkar vara relativt lätt att göra bort sig när det kommer till gamla 28" fälgar. Diameter och bredd är tillräckligt imo, men nej nej... =)

Diameter och bredd är tillräckligt, men problemet här är att tum-storlekar på diameter används lite ostandardiserat. Därför bör man använda mm (635 i det här fallet). Lycka till med nya däcken!

Tillbaka
Topp