Hjälp att måla om stålram

cschedin

Medlem
Hejsan!
Jag har en gammal stålram från 90-talet som jag håller på att renovera. Sadelstolpen var hopplöst fastrostad och har varit tvungen att fräta ut den med kaustiksoda. Det är äntligen över och processen har orsakat en hel del skada på lacken, så nu behöver ramen lackas om.
Jag är total nybörjare på det här området och skulle gärna få lite vägledning ifrån folk som gjort det här tidigare.
Vad är bästa sättet (smidighet, kostnad, kvalitet) att få bort den gamla lacken ifrån ramen? Eftersom den ska lackas om efter, finns det någonting speciellt jag ska ta i beaktning? Jag läste t.ex någonstans att sandning är att föredra framför kemisk borttagning då den nya lacken fäster bättre.

Vad gäller att lacka om senare så har jag förstått att pulverlackering är det bästa men det verkar ganska dyrt och jag är på en budget. Jag tänkte 2 lager sprayfärg (typ spray.bike), sedan dekaler och sedan klarlack ovanpå för att skydda färgen. Hur låter det?

Stålborste på vinkelkap är extremt effektivt för att få bort färg.

Spraylack är oerhört svårt att få bra om du inte är erfaren. Jag hade lämnat in ramen.

Att ta bort gammla lacken är upp till dig men det ska förberedas iallafall. Pulver lack är inte det bästa eller dyrt beroende vad du vill ha. Vill du göra det själv så skippa spraybike och kör på montana från hlstore.

Att ta bort gammla lacken är upp till dig men det ska förberedas iallafall. Pulver lack är inte det bästa eller dyrt beroende vad du vill ha. Vill du göra det själv så skippa spraybike och kör på montana från hlstore.
Vad menar du med förberedas?
Angående montana, vad behöver jag för en ram? Ska jag lägga två lager eller räcker det med ett? Montana Metallic verkar nice (https://hlstore.com/sprayburkar/sprayfarg/montana-metallic-400ml/). Behöver jag lägga flera lager plus lack ovanpå?

Skulle mena att blästring med lämpligt material är en förutsättning för ett lyckat resultat.