Hjälp att måla om stålram

cschedin

Medlem
Hejsan!
Jag har en gammal stålram från 90-talet som jag håller på att renovera. Sadelstolpen var hopplöst fastrostad och har varit tvungen att fräta ut den med kaustiksoda. Det är äntligen över och processen har orsakat en hel del skada på lacken, så nu behöver ramen lackas om.
Jag är total nybörjare på det här området och skulle gärna få lite vägledning ifrån folk som gjort det här tidigare.
Vad är bästa sättet (smidighet, kostnad, kvalitet) att få bort den gamla lacken ifrån ramen? Eftersom den ska lackas om efter, finns det någonting speciellt jag ska ta i beaktning? Jag läste t.ex någonstans att sandning är att föredra framför kemisk borttagning då den nya lacken fäster bättre.

Vad gäller att lacka om senare så har jag förstått att pulverlackering är det bästa men det verkar ganska dyrt och jag är på en budget. Jag tänkte 2 lager sprayfärg (typ spray.bike), sedan dekaler och sedan klarlack ovanpå för att skydda färgen. Hur låter det?

Stålborste på vinkelkap är extremt effektivt för att få bort färg.

Spraylack är oerhört svårt att få bra om du inte är erfaren. Jag hade lämnat in ramen.

Att ta bort gammla lacken är upp till dig men det ska förberedas iallafall. Pulver lack är inte det bästa eller dyrt beroende vad du vill ha. Vill du göra det själv så skippa spraybike och kör på montana från hlstore.

Att ta bort gammla lacken är upp till dig men det ska förberedas iallafall. Pulver lack är inte det bästa eller dyrt beroende vad du vill ha. Vill du göra det själv så skippa spraybike och kör på montana från hlstore.
Vad menar du med förberedas?
Angående montana, vad behöver jag för en ram? Ska jag lägga två lager eller räcker det med ett? Montana Metallic verkar nice (https://hlstore.com/sprayburkar/sprayfarg/montana-metallic-400ml/). Behöver jag lägga flera lager plus lack ovanpå?

Skulle mena att blästring med lämpligt material är en förutsättning för ett lyckat resultat.

Min erfarenhet är att det funkar minst lika bra med stålborste på vinkelkapen. Snällare mot materialet också, om man inte hittar någon som glasblästrar med lågt tryck.

Vad menar du med förberedas?
Angående montana, vad behöver jag för en ram? Ska jag lägga två lager eller räcker det med ett? Montana Metallic verkar nice (https://hlstore.com/sprayburkar/sprayfarg/montana-metallic-400ml/). Behöver jag lägga flera lager plus lack ovanpå?
Den måste slipas ner och ta bort alla defekter och rengöras osv. Rostskydds primer, färg och klarlack om det är metalic. Om du köper en sprayburk så kan du använda hela burken. Tunna lager tills du får hel täckning så inte bara ett lager. Med tunnare lager så torkar det fortare och du undviker rinningar.

Martin på Etoe har massa videos hur man gör. Viktigast är grundarbetet.

hlstore.com har nog allt du behöver. Montana Gold funkar bra med en 2k ytlack

"Nitromors" fungerar utmärkt för lackborttagning, och ett nytt stämjärn funkar otroligt bra då man kan använda alla sidor för att skrapa bort färgrester. Förbered dig på att behöva köra färgborttagning i flera omgångar. Dremel funkar perfekt på mindre och tighta utrymmen. Slipa sedan med våt sandpapper från typ 200 - 800 innan du primar. Slipa med 800 eller 1000 mellan lagren av primer, lack och klarlack.

Står själv och lackar om en hoj just nu för andra gången och har en tråd på forumet som avhandlar den första gången.

"Nitromors" fungerar utmärkt för lackborttagning, och ett nytt stämjärn funkar otroligt bra då man kan använda alla sidor för att skrapa bort färgrester. Förbered dig på att behöva köra färgborttagning i flera omgångar. Dremel funkar perfekt på mindre och tighta utrymmen. Slipa sedan med våt sandpapper från typ 200 - 800 innan du primar. Slipa med 800 eller 1000 mellan lagren av primer, lack och klarlack.

Står själv och lackar om en hoj just nu för andra gången och har en tråd på forumet som avhandlar den första gången.
Tack. Vart har du hittat Nitromors?

Här blev iallafall resultatet. Det blev inte perfect, ett par rinndroppar från klarlacken och någon paint chip innan klarlacken kom på, men blev rätt nöjd med resultatet ändå.

Bilagor

• 20230825_144200.jpg
    20230825_144200.jpg
    1.1 MB · Besök: 111
  • 20230823_163132.jpg
    20230823_163132.jpg
    817.8 KB · Besök: 116
Tillbaka
Topp