hjälp att sälja cyklar

hjälp att sälja cyklar
Jag har två cyklar som jag vill sälja. De tillhör min bror men han har blivit svårt sjuk och kan ej göra det själv. Problemet är att jag vet inget om cyklar, hur de ska värderas. BMC Team elite 02 heter den ena, den andra är också en BMC men vet inget mer om den. Finns det tex någon affär i Stockholm som köper? Hur göra?

hjälp att sälja cyklar
Det låter ju väldigt suspekt så du får nog räkna med att hjälpsamheten är begränsad.
Jag kan förstå att det låter suspekt men det är tyvärr så det är. Min bror är svårt sjuk i ALS, jag har fullmakt att sköta hans ekonomi. Kvitto och legitimation vid försäljning. Om någon här kan hjälpa mig med det här så kan jag gärna legitimera mig, eller vad som önskas för att visa att det inte är något lurt med det här.

hjälp att sälja cyklar
Om du har kvitton så vet du väl årgång och modellbeteckningar?

Presentera det så kan du få svar på värdet. Men utan årsmodell, utrustning, skick eller modell så är det totalt omöjligt att uppskatta värdet.

Tyvärr får du räkna med att folk kommer att vara lite tveksamma. Även om din story är sann så låter även bedragarna likadana - det är såklart tråkigt att bli misstänkt om man är oskyldig, men samtidigt är det inte konstigt att scam radarn triggas.

Senast ändrad:
hjälp att sälja cyklar
Om du har kvitton så vet du väl årgång och modellbeteckningar?

Presentera det så kan du få svar på värdet. Men utan årsmodell, utrustning, skick eller modell så är det totalt omöjligt att uppskatta värdet.
Min bror har köpt cyklarna och har antagligen kvitton på dem någonstans men jag vet inte var. Han är nu så svårt sjuk att det inte går att få information om cyklarna från honom. När jag skrev om "kvitto och legitimation vid försäljning" så menade jag att jag skriver kvitto och legitimerar mig vid försäljning.

hjälp att sälja cyklar
Hade du varit en tjuv hade du ju inte lämnat tillbaka cyklarna bara för att ingen här hjälper dig. Och om din story är sann så borde ju någon svara i alla fall.

Jag vet inget om de cyklarna men: Jag hade försökt googla cyklarna lite, sedan lagt upp dem på annons och se om folk dränker dig i pm. Drunknar du i pm var det för billigt och du får nog försöka sälja dem till ett högre pris på något sätt. Någon butik kanske kan hjälpa dig med värdering om du en är en stammis de som de gillar.

Men du bör försöka få fram originalkvittot. Om inte annat bör köparen kräva det om det är fina cyklar. Folk brukar vilja ha det för att kunna få pengar om cykeln blir snodd också.

hjälp att sälja cyklar
Hej.. Du borde kunna gå in på brorsans bankkonto och kolla upp större uttag kopplat till hans kontokort. Du ser förhoppningsvis mottagare. Affären kan sen bekräfta köpet, så har du kommit en bit på vägen. Jag vet inte om affären läser av cykelns uppgifter vid försäljning med optisk läsare, EANkod, gör dom det så borde alla uppgifter finnas i kassaregistret, det kan ju vara praktiskt vid ev. garantibesvär. mvh borano20.

hjälp att sälja cyklar
Helt omöjligt utifrån din beskrivning.
Om du kan få fram kompletta modellnamn, årsmodell och helst bilder på cykeln så kan du få vettigare hjälp.

hjälp att sälja cyklar
Kan vara värt att testa att lägga in bilder på en av cyklarna (till att börja med) i den här tråden: https://happyride.se/forum/threads/samlingstrad-vad-aer-min-cykel-vaerd.1818191/page-24
Översiktsbilder från båda sidor. Närbilder på alla texter och etiketter på ram, hjul, växlar och bromsar, samt på eventuella skador/slitage.
Beskriv skick så noggrant du kan.
Det är inte omöjligt att någon direkt vet vilken årsmodell det är.

De priser man får i den tråden brukar vara åt det lägre hållet. Om du får en vettig prisindikation skulle jag krydda den och sen lägga ut cykeln på blocket och på säljes här på happy.

Jättetråkigt att höra om din bror.

hjälp att sälja cyklar
Tack för många svar och tips.

Jag ska försöka hitta originalkvitton, är kanske inte helt omöjligt.

Jag har varit hos två cykelbutiker på Södermalm, Tonnys cyklar och Söders cykelbutik men de köper inte in begagnat sa de. Ska kolla med Cykelcity också.

Kan såklart ta bilder på cyklarna.

hjälp att sälja cyklar
Tack för många svar och tips.

Jag ska försöka hitta originalkvitton, är kanske inte helt omöjligt.

Jag har varit hos två cykelbutiker på Södermalm, Tonnys cyklar och Söders cykelbutik men de köper inte in begagnat sa de. Ska kolla med Cykelcity också.

Kan såklart ta bilder på cyklarna.
Ta med cyklarna till Skogling så hjälper han dig med värdering(som jag fattat).
Man får normalt bra betalt för bra grejer.

hjälp att sälja cyklar
Nu har jag kanske inte läst tråden jättenoga men förstår inte riktigt varför du är så inriktad på att sälja cyklarna till butik. Det lär bli en förlustaffär jämfört med att sälja privat här på köp- och sälj, blocket eller annat förutsatt att du får cyklarna korrekt värderade. Och det kommer Skogling kunna hjälpa dig med.

hjälp att sälja cyklar
Be om hjälp att sälja om ni möter ömsesidigt förtroende.
Du vill inte sälja till butik även om du skulle hitta ngn om det är reellt värde i cyklarna.

hjälp att sälja cyklar
Be om hjälp att sälja om ni möter ömsesidigt förtroende.
Du vill inte sälja till butik även om du skulle hitta ngn om det är reellt värde i cyklarna.
Jag säljer gärna cyklarna privat, men det är svårt när man inte vet något om cyklar och dess värde. Har försökt googla men verkar finnas många varianter på samma modeller med mycket varierande priser.

Kan ge provision till den som hjälper mig att sälja.

hjälp att sälja cyklar
Antingen tar du bra foton på hojarna med närbilder på komponenter och lägger upp i tråden här eller så ber du Skogling värdera eller så tar du hojarna till Cykel city på Södermalm och får dem värderade. Eller så gör du alla tre. Sedan säljer du cyklarna privat. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är som är så svårt.

hjälp att sälja cyklar
Jo jag ska ta foton och lägga upp här.

Har kontaktat Skogling.

Ska kolla med Cykelcity om de kan värdera. Har ingen bil själv men kan be en vän som har släp om hjälp med transport.

Bra råd som jag fått av andra i den här tråden.
Ta bra foton så räcker det nog för att butiken skall kunna ge ett ungefärligt värde och som redan skrivits om du lägger upp dem här har många på forumet en bra koll på prisläget för begcyklar.

hjälp att sälja cyklar
Nu har jag kikat på hojarna.

BMC Road Machine 02, 2017. Det är en 56:a.

Nypris ca: 30 k.

Nypris ca: 33 k.

Racern i bra skick. Behöver omvårdnad. Men den ser fin ut.

Mtbn är ganska smutsig men bedömt gott skick.
En brasklapp är en skada på överröret. Jag gjorde mynttestet och bedömer skadan som ganska ytlig.

Jag ber er som bara vill tramsa eller vara elaka tänka en gång extra innan ni skriver här.

Jag skulle säga 15k för räsern. Och ungefär samma för mountainbiken. Med tanke på skadan på överröret.

Bilagor

• BRD11950_BJ_01_2048x2048.jpg
    BRD11950_BJ_01_2048x2048.jpg
    222.3 KB · Besök: 161
  • bc597.jpg
    bc597.jpg
    77.8 KB · Besök: 185
  • 20211212_142525.jpg
    20211212_142525.jpg
    257.8 KB · Besök: 170
  • 20211212_142230.jpg
    20211212_142230.jpg
    425.1 KB · Besök: 197
  • 20211212_142059.jpg
    20211212_142059.jpg
    394.9 KB · Besök: 178
Senast ändrad:
hjälp att sälja cyklar
Nu har jag kikat på hojarna.

BMC Road Machine 02, 2017. Det är en 56:a.

Nypris ca: 30 k.

Nypris ca: 33 k.

Racern i bra skick. Behöver omvårdnad. Men den ser fin ut.

Mtbn är ganska smutsig men bedömt gott skick.
En brasklapp är en skada på överröret. Jag gjorde mynttestet och bedömer skadan som ganska ytlig.

Jag ber er som bara vill tramsa eller vara elaka tänka en gång extra innan ni skriver här.

Jag skulle säga 15k för räsern. Och ungefär samma för mountainbiken. Med tanke på skadan på överröret.

Skadan är nog inte något att oroa sig över.
Lycka till.

Tillbaka
Topp