Hjälp att single speeda gammal Crescent MTB

zodah

Aktiv medlem
Hade tänkt att renovera mitt gamla pendlar-ök, en Crescent Balder från ca -94. (har ingen bild tyvärr). Renoveringen skulle bestå i demontering och rengöring av lager och göra den till en SS. Även om jag läst massa trådar om detta så känner jag mig ganska vilsen...

Idag är det nån typ av Shimano, om jag minns rätt står det Deore på bakväxeln och det är tre klingor fram. Reglagen är sk GripShift.

Frågorna jag jag behöver hjälp med är: är detta ett lämpligt offer för en SS? Vilka verktyg behövs för kassett och vevlager? Vilka delar behöver köpas in för att det skall bli en SS?

file=72841

Kan lille Balder se ut så här, ungefär?

Ladatarzan skrev:
-------------------------------------------------------
> Delar:
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=10009 Spännare alt "magic gear", ss drev,
> och distanser (går att använda spacers från
> gamla kassetter, rör, klippa till en bit av en
> saftflaska/ ölburk i rätt bredd och dra ett
> lager tape runt eller liknande...)

Är det inte 7-delad kasett på den cykeln? I så fall blir det lite annan lösning.

Spelar ingen roll om den är 7 delad, 8 eller 9 delade, bli olika bredd/antal spacers bara!

Charliethebikemonger.com är en bra källa för SS konvertering delar...

Kanske Happy skulle kunna ordna en "slakt-träff" där alla som vill bygga en snigelspeed kan samlas och kora lite workshop... Hem hos mig skulle fungera, fast det är i Västragotaland och jag antar att de mesta happyists är i tökholm!

Hammer

Som Ladatarzan skriver så finns det väldigt mkt på denna site (världens bästa happy:-), jag har tex listat ut att jag måste ha en kedjespännare liknande denna

http://happymtb.org/forum/read.php?1,15778

samt att jag bör nog kanske ha BMX-drev för hållbarheten.

Sedan har jag även läst mig till att det som skulle vara bäst för mig är att gå och köpa nya vevlager och nya delar "där bak" men det är här jag famlar. Vilket vevlager? samt vilke delar i baknavet/kassetten?

Lite bilder på skönheten
20080910.jpg ht=544

Deore var ju helfel, Altus ska de va:
20080910001.jpg ht=544

Även fram heter det Altus (fel fokus här men mobilkameran är som den är...)
20080910002.jpg ht=544

Ock så en tvätt kanske...
20080910003.jpg ht=544

En Crescent Balder kan också vara grå, med oranga detaljer. Frugans har 7-delat och har en äldre typ av drivpaket (minns inte vad de heter, inte HG... någonting med G.)

Nytt bakdrev, distanser, spännare. Klart.

Kolla om du kan ta bort två av framdreven, misstänker dock att dom är nitade.

Du kommer bli förbluffad över hur lätt den blir när du plockat bort allt "onödigt".

Och skulle det nu vara så att du bor i närheten av Borås, så hjälper jag dig gärna.

Senast redigerad av en moderator:
Ok, tack för er hjälp så långt.

Jag tror jag kan lista ut det där med drev och kedja och spacers. Men jag hade hoppats kunna beställa allt på en gång så man kan få cykeln rullande snabbt.

alltså vevlager. Jag har inte tillräcklig kunskap att välja ut de som skulle passa av dessa (tex)
http://www.bike-discount.de/shop/k409/mtb.html

Finns det ngn här som kan upplysa mig?

Sedan det där med lagret i navet bak. vilket skall man ta?

Billigast möjligt är riktmärket.

alltså.. du måste ju inte köpa så mycket egentligen. gå till din lokala cykelbutik och se om de inte har en gammal kassett du kan få/köpa och ta distanserna från.

låt vevpartiet sitta kvar men lägg kedjan på klingan i mitten (32t) och labba sedan med utväxlingen via den kassett du har idag, välj sedan vilken du vill ha och spacea upp den.

behöver du en kedjespännare så kan du ju slakta altusväxeln. ta bort den nedre trissan och såga av den arm som går ner till den, spänn den rak mha en ministump vxlvajer samt korta kedjan.

tvätta/smörj upp och trampa på. :)

mattel skrev:
> alltså.. du måste ju inte köpa så mycket
> egentligen. gå till din lokala cykelbutik och se
> om de inte har en gammal kassett du kan få/köpa
> och ta distanserna från.

alltså, jag är med på det. Jag cyklar på skrället nästan dagligen :-) men om man leker med tanken att jag ändå vill byta ut lite slitdelar, vilket vevlager är det som gäller?

det vevpartiet är som sagt nitat så det blir till att köra med tre drev fram. Tror dessutom att kranen är gängad vilket kan ställa till det ytterligare. Skulle rekomendera att du tog bort den först så alla vet vad dom ska rekomendera. Det vevlager du ska ha är förresten med fyrkantsaxel, bredden är väl dock lite osäker...

Ok, då gör jag som så att jag monterar ner hela skrället och återkommer. :-) Ev ser jag några fina nummer på prylarna och så framgår det kanske av sig självt vad jag behöver...

Får be att återkomma.

vill du byta slitdelar så skulle jag fundera på det här tex http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22924 med ny kedja och möjligen nytt drev när du vet vad du vill ha för utväxling. :)

det beror helt på hur mycket du är villig att lägga på cykeln.

personligen skulle jag nog köra vidare på den set-up du har idag men modda den till ss om det inte glappar eller att lagren är helt slut.

Jag känner mig verkligen som en nybörjare...

Jag har byggt ett helt badrum man kan inte få av vevarna. såhär ser det ut:
20080921001.jpg ht=544

20080921004.jpg ht=544

Som ngn nämnde så är det ett fyrkantigt hål med tillhörande fyrkantig "stav". Men jag får inte av ekipaget. Får känsla av att jag saknar ngt verktyg. Kan det vara så?

fulversionen från biltema har funkat för mig både på Race Face och Shimano. Man får bara vara observant när man köper så man inte får en med sura gängor...

Ahhh, med rätt verktyg så går det bättre :-)

Nu vet jag att jag har ett fyrkantsvevlager med måtten 68 x116. (plus lite andra siffror står där med)
När jag kollar på de tyska och engelska webshoparna så verkar de faktiskt inte ha ett lager med de måtten. Det finns 68x115 och 68x118. Kan man ta och byta ut mitt mot ngn av dessa utan problem?

116 är ju längden på vevaxeln. En mm kortare vevaxel borde inte vara något problem tycker man, lite frigång har man ju för vevarna ändå.

Jag tänkte bara komplettera lite med hur det gick. NI har väl alla väntat med spänning :-)

Efter att jag fattat vilka verktyg som behövdes var det inte s svårt. Speciellt inte med de olika "läsvärt"-trådar som finns. Får passa på att tacka ni som lagt ner tid på dessa guider för lager, vevlager, bodys och kedjor. Dessa har hjälpt mig som nybörjare väldigt mkt.

Jag skaffade ett single speed conversion kit från CykelCity som gav mig de spacers jag behövde. Sedan kompletterade jag med de spacers som fanns mellan klingorna i kassetten. Kan meddela att det inte är helt lätt att komma åt dessa om allt sitter ihop med nitar. Men med en metallfil så går det.
Sedan var det lite mixtrande med att lista ut var drevet skulle sitta mellan alla spacers för att få så rakt kedjelinje som möjligt.

Appråpå kedja, det är inte helt lätt att sätta ihop en bruten keja igen utan kedjelås (vilket jag hade glömt att skaffa), men det går ':-). Man behöver tång, hammare, hårt underlag och en jävla envishet.

Jag orkade inte vänta på mitt paket från tyskland så jag satte ihop det hela utan nytt vevlager.

Ursäkta kass bild men det blir inte bättre i garaget med mobilkamera.
20081001.jpg ht=544

En kejdespännare behövs ev införskaffas.
20081001001.jpg ht=544

Det knastrar skönt från vevlagret om man trycker på lite så när presenterna från tyskland kommer hem blir det nytt lager samt nya trampor, keja och en liten svart miniringklocka.

zodah skrev:

> Appråpå kedja, det är inte helt lätt att
> sätta ihop en bruten keja igen utan kedjelås
> (vilket jag hade glömt att skaffa), men det går
> ':-). Man behöver tång, hammare, hårt underlag
> och en jävla envishet.

Dude, jag hoppas för din skull att den där nya kedjan anländer snart.. ha ha ha.

Men för att vara lite allvarlig. Det går alldeles utmärkt att sätta ihop en bruten kedja. Det man behöver är en BRA kedjebrytare. Punkt.

>
> Men för att vara lite allvarlig. Det går
> alldeles utmärkt att sätta ihop en bruten kedja.
> Det man behöver är en BRA kedjebrytare. Punkt.

plus att att man inte trycker ur niten helt och hållet när man tar isär kedjan...

Tillbaka
Topp