Hjälp att välja cykel!!! ??

Lillgreger

Medlem
Hej!

Testat på detta med enduro på "riktigt" på ESS Gesunda, tyckte det var riktigt kul!! ?
Däremot tyckte inte min kompanjon Trek Fuel EX 8 att det var lika kul?? Den blev lite klen för ändamålet. ??

Vill därför uppgradera mig lite.
Vad ska man köra på, vad är bra och håller?
Jag väger in runt 100kg/183cm. Jag är långsam och nybörjare men vill ändå ha ändamålsenliga grejer. ?
Har tyvärr inte råd att behålla min gamla trotjänare så behöver en cykel som funkar på stigarna hemma med sonen oxå.

Vill gärna ha slag på minst 160mm på gaffel.
Helst 29"
Minst GX drivlina, gillar inte shimano
Lite ballare bromsar än guide R, gillar annars känslan i de bromsarna
Minst 150 mm dropper
MAX 40000kr. Kan vara beg i gott skick.

Tankarna går idag kring Canyon Strive 6 eller Torque7, Trek Slash 8 eller 9.8.

Några tankar, synpunkter och idéer? ?

Mvh Robert

Senast ändrad:
Finns två am9 till salu på K&S. Kanske för stora men kolla på dem. Nog ML du ska ha inte L. Verkar vara fina cyklar annars.

Har du kollat på GT Force 29? Den är ny för 2020. Jag tycker den ser riktigt spännande ut! Jag själv har testrullat flera GT hos min LBS och jag är ganska exakt samma mått som dig, drygt 180 cm och 100 pannor. Jag tycker en Large på GT är klockren storlek. Har kört Trek Remedy 7 2017 i strl. 18.5 innan och den var för liten för mig. Nu kör jag en Transition Smuggler i L. Mest för att kunna ge dig en preferens i storleken om du inte har möjlighet att prova själv.

Jag kollade på
Capra
Meta am
Am9
Mega 290

Mega och am9 har gängat bb om man bryr sig om sånt. Kan inte påstå att jag forskade så mycket. Kollade några tester men mest utseende och pris. Möjligen klättrar meta lite sämre än de andra
https://enduro-mtb.com/en/8-enduro-bikes-under-e-4500-in-review/

Rent rationell är det säkert smart att köpa en hoj med 140-150mm slag istället som tex radon slide. Jag är inte så rationell så cyklar allt med en mega med 155/170...

Ahh köp & sälj. ?

Ja den 9.8 har jag skrivit med. Inte riktigt bekväm med hur Bird ser ut alltså, även om det säkert är en skitbra cykel.

Hallå! Vi pratade uppe på berget, tufft att köra racet på en sån "liten" cykel.

Du hörde nog inte när vi tjoade på dig när du kom i mål på sista sträckan men du såg både glad och lättad ut :)

Trek Slash är ett utmärkt vapen både för race och hemma.

Tillbaka
Topp