[HJÄLP] att välja pendlarcykel (10-15k)

Tja alla entusiaster och proffs!
Ska köpa en cykel att pendla med (2+mil/dag) i ur och skur men är lite överväldigad av allt utbud.

Köpte en Nishiki PRO SLD lite på chans, men den var precis en ramstorlek för liten för min smak, hade den varit storleken större hade jag varit nöjd. Men den är nu såld.

Så, jag tänkte att det lär finnas hur många cykelpendlare här som helst som har tips på ny som beggad cykel för ändamålet.

Jag har väl lite löst landat i en racerhybrid eller liknande, då jag ändå ska nöta på den i ur och skur behöver den förvisso vara fräck och snabb för att det ska vara kul (viktigt!) men grejer som stänkskärmar och belysning blir liksom ett måste, också att dubbdäck går att montera. – Därav att jag landat i en racerhybrid, känns som en bra kompromiss. Den ska palla att cyklas hela veckan och först på helgen få lite kärlek med tvätt och smörjning.

Priset är tyvärr kanske lite tråkigt, just nu är budgeten rätt stram, så gärna så nära 10k som möjligt eller kanske tom under (tex beggat), men 10-15 för att ge någon fingervisning.

Jag är 183 cm lång f.ö.

Tack och box för er hjälp!

/ Daniel.

Kanske också tyvärr för liten i ramstorlek i Medium som finns kvar i utförsäljningen. Men annars perfekt med remdrift, dynamobelysning och stänkskärmar.

Canyon Commuter 11.999 SEK 17.999 SEK
Canyon Commuter.webp

Visa bilaga 747589
Commuter passar bra som pendlarcykel.
Remdrift som minimerar underhållet.
Navdynamo, inga lampor som får slut på batteri.
Supernova E3 Pure. Samma ljusbild som Supernova E3 Pro 2.

Fahrradbeleuchtung Info sa:
Test Supernova E3 Pro 2 Fahrradbeleuchtung Info

Vorteile:
+ Sehr stabile und hochwertige Verarbeitung
+ in verschiedenen Farben erhältlich

Nachteile:
- Ausleuchtung sehr nahfeldbetont, nur mäßige Fernsicht
- Ausleuchtung nicht übermäßig breit
- recht kaltweißes Licht

Fazit:
Der E3 Pro 2 gehört zu einem der am besten verarbeiteten Dynamoscheinwerfer – das Gehäuse ist sehr hochwertig und stabil. Die Ausleuchtung setzt sich allerdings von anderen Dynamoscheinwerfern nicht ab. Insbesondere die Fernausleuchtung und die Breite der Ausleuchtung liegen nur im Mittelfeld.

Road.cc sa:
Review Supernova E3 Pro 2
9/10
Superb front light with near-perfect beam pattern for road riding
Hydrauliska skivbromsar, inga vajrar som fryser fast i höljena.
Schwalbe G-One Allround som ger bra grepp på gruset och rullar hyfsat på asfalten.
Bicycle Rolling Resistance (BRR) G-One Allround

Cycling Weekly sa:
Schwalbe G-One Allround 650b tyre review
4/5
The Schwalbe G-One Allround is a good option to add a bit of traction to 650b wheels without impacting ride quality or handling on tarmac. But a wider tyre would give better grip and roll-over.

Reasons to buy
+ One of the few tyres available to fit the Cannondale Slate
+ Gravel-specific tread pattern
+ Tubeless ready
+ Clears mud quickly
+ Rides well on tarmac and firmer surfaces

Reasons to avoid
- Prone to loss of grip on more muddy sections
- Not quite wide enough for all the benefits of a 650b tyre
- Expensive

road.cc sa:
Schwalbe G-One Allround Evolution Review
9/10
Fast rolling and grippy tubeless gravel tyres for any terrain – so long as it's dry
+ Low rolling resistance
+ Great dry weather grip
- Limited to dry conditions
Stel framgaffel, ingen dämpargsffel som rostar ihop.
Stänkskärmar i aluminium.
Pakethållare.

Road.cc sa:
Canyon Commuter 5
8/10
Excellent fast, fun and assured bike for light commuting and urban blasts, and it's got a hub gear

BikeRadar sa:
Canyon Commuter 7
5/5
Canyon’s Commuter 7 is one of the best thought-out commuter bikes I’ve ever tested. The ride is superb, the handling ideal for the commuting environment and Canyon even throws in Knog’s funky Oi bell on what’s an already comprehensive kit line-up.

Some more tech-minded consumers may find the threaded bottom bracket old-fashioned but if the crank-retaining bolts are kept tight, these sealed units should last and last and, unlike some press-fit systems, they don’t creak.

The weight weenie in me would like the Canyon to shed a few grams too, as at 13kg it is a bit of a lump if you ever need to carry it, but it’s not excessively heavy.

This is about as good a commuter bike as you can buy today and I have no reservation whatsoever in recommending it. It comes with all the fittings for commuting and a ride that’s everything you need from a commuter bike.

Inte lika rolig, singelspeed, men lågt underhåll och välutrustad.

CUBE EDITOR ONE FE 12 490 SEK
CUBE EDITOR ONE FE.webp

Finns med Nexus 8 växlar också, men då räcker knappt budgeten till. CUBE EDITOR PRO FE 14 990 SEKCUBE EDITOR PRO FE.webp

Nishiki Pro BLT SEK 14.995 är precis inom budgeten, fast utan stänkskärmar och belysning då tyvärr. Utrustade Nishiki City 707 SEK 16.995 är utanför budgeten tyvärr.

Så, jag tänkte att det lär finnas hur många cykelpendlare här som helst som har tips på ny som beggad cykel för ändamålet.

Jag har väl lite löst landat i en racerhybrid eller liknande
Beror på var du bor. Vad som finns till salu där.

Några vanliga modeller att kolla efter:
Cannondale Quick
Canyon Roadlite
CUBE NULANE FE
Merida SPEEDER
Nishiki City 501 / 601
Orbea Vector EQ
Scott Metrix EQ
Specialized Sirrus EQ
Trek FX Equipped

Inte lika vanliga, men också bra är
ACTIVE MAX / WANTED MAX 9 / 11
BH OXFORD
Bianchi C-Sport
BMC Alpenchallenge / 257
GHOST URBAN ASKET
KTM X-LIFE ACTION STREET / LIFE LITE / KENT 11 ALFINE BELT
Lapierre Shaper
MADE
Tunturi RX

Inte lika rolig/sportig
BERGAMONT VITESS 20 40 RIGID

Senast ändrad:
Jag pendlar och drar ett par turer ibland med min Orbea vector 10, har bytt däck och slängt på skärmar. Skapligt rapp.

Kostar väl ca 10-12k Ny

Tja alla entusiaster och proffs!
Ska köpa en cykel att pendla med (2+mil/dag) i ur och skur men är lite överväldigad av allt utbud.

Köpte en Nishiki PRO SLD lite på chans, men den var precis en ramstorlek för liten för min smak, hade den varit storleken större hade jag varit nöjd. Men den är nu såld.

Jag har väl lite löst landat i en racerhybrid eller liknande, då jag ändå ska nöta på den i ur och skur behöver den förvisso vara fräck och snabb för att det ska vara kul (viktigt!) men grejer som stänkskärmar och belysning blir liksom ett måste, också att dubbdäck går att montera. – Därav att jag landat i en racerhybrid, känns som en bra kompromiss. Den ska palla att cyklas hela veckan och först på helgen få lite kärlek med tvätt och smörjning.

Priset är tyvärr kanske lite tråkigt, just nu är budgeten rätt stram, så gärna så nära 10k som möjligt eller kanske tom under (tex beggat), men 10-15 för att ge någon fingervisning.

Jag är 183 cm lång f.ö.

Tack och box för er hjälp!

/ Daniel.
Är du 183 cm t o r eller enkel väg?

Tillbaka
Topp