Hjälp att välja prisvärd fs

Yoann barelli var snabbare på grim donut än sin commencal meta
Han sa dessutom att Grim Donut skulle vinna i Chile. Men det är inte typiska endurostigar där! Men visst, en stabil cykel är snabb där det svänger lite, det tvivlar väl ingen på? Sen om någon skulle orka med 30min racing på en Grim Donut på en dag om det svänger mer det vet man aldrig.

2021 ser bra ut ja, de tidigare not so much.
Vad är skillnaden mellan 2021 och tidigare årsmodell av T8? Hur mycket "bättre" är den nya? Hjälp mig översätta teori till skillnad i hantering av cyklarna i praktiken cyklarna :-)

På egen hand kommer jag fram till:
Geometri
Sadelsrörsvinkeln 2,4 grader brantare sadelrörsvinkel. Vilket borde underlätta "klättring".
Styrrörsvinkeln: 1 grad flackare. Lite mer förlåtande i stök. Lite mindre "kvick" styrd och ev. förlora effekt på platten
Hjulbasen: ca 2,7 cm längre hjulbas. Samma som Styrörsv.
Lägre standover: känns bättre i alla fall för mig.

Fjädringsväg
bak135 mm mot 140 mm. Trampeffektivare

Framgaffel: FOX 34 RHYTHM BOOST mot ROCKSHOX REVELATION RC SOLO AIR. 35 mm?
Bakdämpare: FOX FLOAT DPS mot ROCKSHOX DELUXE RT3 DEBONAIR

Vilken dämpning är att föredra?

SizeSeat Tube LengthSeat Tube AngleEffective Seat Tube AngleHead Tube LengthHead Tube AngleEffective Top TubeBB HeightBB OffsetChainstay LengthWheelbaseFrame ReachFrame StackStandover Height
2021
L (29″)41570.576.510565.5629.133539(Drop)4301219.7480621.2686.2
Tidigare

L (29″)48568.574.110566.5627.433739(Drop)4351192.8450623734.3

Skulle föredra den nya i allt utom reach men jag är 178 och hade inte velat gå över 470 i reach. Tycker flackare head angle gör minst lika mkt för stabilitet utan att göra cykeln sävlig vilket lång reach gör i min mening.

Finns det någonstans man kan vända sig om man vill köpa en FS med grymma dämpare och grym ram men inte vill ha så fullt galet speccad drivlina t.ex.? Kör alltid sönder min derailleur i kraschar och härligheter så jag bryr mig verkligen inte om XT eller "bättre". Klarar mig finfint på Deore. Upplever inte att de delarna på cykeln gör mig eller upplevelsen bättre eller sämre.

Tillbaka
Topp