hjälp att välja racer för gubbe

flex

Ny medlem
Är ifärd med att införskaffa racer och vill gärna ha en som passar för en gubbe (typ 35 bast) med skapligt flås och ambitioner att hinna runt vättern på 10-11 timmar.

Det verkar som att dagens racers är mycket styvare än de som fanns för ca. 20 år sedan, instämmer ni?

Skall man ha en sådan styv racer, kan tänka mig att det blir väldigt stötigt? Eller skall man satsa på en lite mer komfortabel cykel? Kan den extra komforten tom löna sig på exvis långlopp, tänker då att man kanske orkar bättre om man har en mer komfortabel cykel?

Mina turer kommer nästan enbart att bli långpass, jag kommer inte behöva en cykel med bra spurtegenskaper och heller ingen bergsget utan mer en cykel som passar sig för landsvägsturer.

Vad skall jag satsa på? Budgeten tar egentligen stopp vid 8-9000 men vill hellre landa ett beg-objekt kring 5-6000.

Har kollat några på blocket som kanske är lämpliga

Orbea Dauphine

Chesini

samt en Battaglin Stealth från CC

Vad tycker ni, vilken av de tre är bästa köp? Vad skall jag kika efter då jag eventuellt letar vidare?

Satsa på komfort, om du inte trivs på cykeln kommer du garanterat att använda den betydligt mindre. Själv hade jag inte satsat på en begagnad cykel eftersom jag inte kan bedömma vilket skick slitagedelarna är i (dyrt att byta, framförallt om du inte kan göra det själv).

Satsar du 10 k får du väldigt mycket cykel för pengarna om du luskar runt på olika (förträdesvis tyska) internetsajter eftersom många av dem rear ut årets modeller. Du bör tex kunna hitta en med Ultegra-utrustning. Har själv köpt en cykel på Canyon och det funkade kanon. Canyon är dock inte billigast. Kolla på listan över sajter här på Happy.

Ganska rimlig prisnivå på cyklarna. Chesinin såg ju lite äldre ut så där finns väl prutmån. Kanske på den andra också.

Om du ska välja på de tre du nämner är Orbean ett självklart val, detta med tanke på vad det är för utrustning på cykeln. Chesinin är för gammal och Campa utrustningen på Battaglinen för enkel.

Dock skulle jag föreslå att du kontaktar din närmsta cykelhandlare med racer som specialitet. Han/hon kan med hjälp av vad du ska använda hojen till ge dig förslag på modell samt hjälpa dig med service och annat. Finns du i Stockholm kan jag rekommendera Richard på Cyklig, hörnet Frejgatan/Nortullsgatan i Vasastan. Stans coolaste butik!

Chesinin skulle jag tagit framför Orbean. Ofta (verkligen inte alltid) skvallrar gruppen om nivån på resten av cykeln. Chesinin har Chorus, Campas näst bästa grupp. Orbean har shimano 105, deras billigaste "riktiga" grupp.

Ingen av de två är av senaste snitt, båda är 9-delade. Jag tycker nog du skulle kunna hitta en 10-delad för de pengarna, speciellt nu på hösten/vintern, då är racers kalla. Ha bara lite is i magen, så dyker det nog upp något, kolla även annonserna på happy, de brukar hålla bra prisnivå.

Försök få en helhetsbild av utrustningen, grupp är viktigt men ram och hjul är viktigare, fast svårare att placera i en hierarki. När du hittar ngt intressant, googla lite och se vad just den ramen låg på för nivå och vad folk tyckte om den.

Viktigast av allt är att köpa rätt storlek, men det tjatas det ju alltid om här så det vet du väl redan :)

dum fråga kanske men, vad upplever jag för skillnad mellan 9 och 10-delat? Är det enbart att man får ett större register?

Tror inte du märker ngn skillnad alls på 9 lr 10 delat. Finns fortfarande nya delar i butikerna till 9 delat så det är inga problem om ngt skulle behöva bytas ut.

Själv skulle jag välja orbean, kanske för att jag själv haft en orbea och varit nöjd med den (iofs en helt annan ram men i alu), den är oxå snyggare i mina ögon iaf. Att den dessutom har nya hjul och nya conti 4000s är ett klart plus.

Om du dessutom har en begränsad budget och behöver byta div grejor lr vill ha nya hjul lr vad det nu kan vara är det lättare att hitta detta till shimano än till campa på beg marknaden.

Tillbaka
Topp