Hjälp att välja rätt cykel?

• Trådstartare Trådstartare ATG
  • Start datum Start datum

ATG

Medlem
Hejsan!

Är helt ny här på forumet, har läst en del trådar och alla verkar väldigt hjälpsamma. Så tänkte också be om lite goda råd inför cykelköp.
Är ute efter en allround cykel, som jag kan ta till arbetet som bara ligger 2km bort, cykla runt i närområdet samt cykla med i skogen då jag bor nära nick-spåret i Ursvik. Något i AM/trail stilen tänker jag mig. Eftersom det är mitt första mtb köp så är jag inte heller helt säker på hur jag kommer att använda cykeln och vill bli så obegränsad som möjligt, därför går tankarna mot all mountan hållet. Ni som har en AM/trail cykel, hur fungerar det på dem asfalterade vägarna? På sikt kanske det blir fler cyklar men man måste ju börja någonstanns. Tacksam för alla typer utav råd :-)

Min AM (Canyon spectral) är extremt tråkig på asfalt. Tungrullad och totalt overkill. Inne i stan har jag bara kört den en gång (när jag skulle till Hellas efter jobbet) å det är sjukt najs med FS över alla potthål/brunnar/trottoarkanter. Men rolig på asfalt är den inte.

Har tittat en del på just den cykeln du har. skulle det hjälpa att köra med 29" istället för 27,5" eller är det för mycket slag i dämparna för att cykla på asfalt? Deras nya spectral 8.0 ex väger inte mer än 12,3kg. Eller kanske borde jag sikta mer mot cross country hållet?

Snarare däcken och aerodynamiken som gör det tungt på asfalten.

Pendlar själv 2mil asfalt när jag ska köra skogsrundor på min fullgung 160mm. Med nuvarande däck går det på 18kph snitt och snabbrullade däck 22kph.

edit: Och nej, jag låser inte mina dämpare. Gunget är endast ifall du står och bryter eller har extremt dålig pedalteknik.

Senast ändrad:
ATG sa:
Vad är det för cykelmodell du har BjornR? Du tycker inte att det är några problem att cykla 2mil?

Problem att cykla på asfalt är det väll inte med någon cykel, men en cykel gjord för skogen är mest kul i skogen och inte på gatan. Jag har väll drygt en halvmil till Änggårdsbergen lr Delsjön enkel resa här i gbg, och det innefattar Götaälvbron. Det är tveklöst den tråkigaste delen av cykelturen, men man får se det som lite uppvärmning. Pendlingen däremot sker med en billig cx där det inte gör något att det blir skitigt, saltigt, står ute mm. Skogscykeln tvättas och smörjs som regel efter varje tur inklusive rengöring av dustwipes på gaffel och dämpare.

Tack för svaret Hagman,
Jag har en singelspeed cykel som jag tänkte göra mig av med, kanske ska jag tänka om, behålla den för lite kortare pendling för att slippa underhållet och köpa mig en skogscykel för den delen utav cyklingen jag vill göra. Verkar svårt med "allt i ett" cyklar :-)

ATG sa:
Tack för svaret Hagman,
Jag har en singelspeed cykel som jag tänkte göra mig av med, kanske ska jag tänka om, behålla den för lite kortare pendling för att slippa underhållet och köpa mig en skogscykel för den delen utav cyklingen jag vill göra. Verkar svårt med "allt i ett" cyklar :-)

Där har du ju den perfekta singespeed cykeln! Sliter mycket på cykeln att pendla med den dagligen. Speciellt nu på vintern, med all sand... Tänk på hur bilen ser ut, och tänk sedan på att drivlinan på en MTB är exponerad för ALLT vad smuts heter! Jag kör 5 km dagligen på en gammal Crescent herrcykel, oväxlad, och känner, med handen på hjärtat, inte något som helst behov av en bättre cykel för det avståndet... :) Med Biltema deluxe-däck för 99 kr/st rullar den gött på gruset ;P

Allt-i-allo-cyklar är inte bara svårt, det är tyvärr närmare omöjligt... Den bistra (och dyra!) sanningen... Dock kan ju även en AM-hoj bli rätt kul i staden om man inte har bråttom! :D

Sant sant... tack för all bra input :-)

Kommer nog inte behöva ha bråttom då jag bor väldigt nära, när vädret tillåter kanske en "finare" cykel får följa med då :D

Man blir ju lätt förvirrad i MTB djungeln med alla olika modeller och varianter som finns, några bra tips?

Har du möjlighet att låsa in cykeln på jobbet? Om inte så skulle jag inte rekommendera nån skogshoj av rang till den uppgiften då det bara lär vara en tidsfråga innan nån anser sig nödgad att norpa den.

Men om man ser till dina behov så är det ju skogscyklingen som kommer ställa krav på hojen. Att masa sig en kort sträcka till jobbet kan man göra på vilken cykel som helst, och det gäller även glutta-runt-i-närområdet-cykling så länge man inte har bråttom.
Med detta i åtanke så skulle jag själv nog välja en HT av nåt slag. Hjulstorlek är en smakfråga, men gärna med lite stigmässig geometri istället för en XC-raket om du mer är ute efter att ha kul än ikläda dig kroppskondom och hetsa på lättast möjliga stigar.

En Kona Honzo kanske? De är visserligen rätt dyra, så liknande av andra fabrikat kan vara vettigare. Pumpa upp däcken lite hårdare för asfaltsturerna så funkar den nog till det också:-)
Själv har jag fyra cyklar, men om jag bara fick behålla en så vore det HT:n, som är Honzons kusin med mindre hjul; Explosif. Mycket rolig cykel som faktiskt funkar till "allt".

Edit: Helstelt i all ära, men det är SJUKT mycket jobbigare i skogen än en HT med kort slaglängd.

Senast ändrad:
Tack för ett bra inlägg makten, precis den typen av råd jag behöver :D
Ja, jag har möjlighet att ta in cykeln på kontoret, så det är inta problem.

Jag har tänkt en del på HT också, har för lite erfarenhet men någon sa till mig att det blir jobbigt i skogen, visserligen var det en säljare som sa de haha. Fördelen med HT är väl dock att det funkar rätt bra att cykla på längre sträckor också?
Och ja... precis så som du säger mer stigmässigt och ute för att ha kul än att vara snabbast.

Konan var riktigt fin, vad finns det mer i den stilen från välkända märken? Vill gärna ha tillgång till butiker/reservdelar om det händer något då man inte är så insatt... än... :)

HejPåDej sa:
ATG sa:
Tack för svaret Hagman,

Där har du ju den perfekta pendlarcykeln! Sliter mycket på cykeln att pendla med den dagligen. Speciellt nu på vintern, med all sand... Tänk på hur bilen ser ut, och tänk sedan på att drivlinan på en MTB är exponerad för ALLT vad smuts heter! Jag kör 5 km dagligen på en gammal Crescent herrcykel, oväxlad, och känner, med handen på hjärtat, inte något som helst behov av en bättre cykel för det avståndet... :) Med Biltema deluxe-däck för 99 kr/st rullar den gött på gruset ;P

Allt-i-allo-cyklar är inte bara svårt, det är tyvärr närmare omöjligt... Den bistra (och dyra!) sanningen... Dock kan ju även en AM-hoj bli rätt kul i staden om man inte har bråttom! :D

What? Blir det ett nytt inlägg när man redigerar!?

Senast ändrad:
ATG sa:
Konan var riktigt fin, vad finns det mer i den stilen från välkända märken? Vill gärna ha tillgång till butiker/reservdelar om det händer något då man inte är så insatt... än... :)

Cykelsidan är lite speciell på reservdelssidan jämfört med tex bilar... om vi säger en HT, så är det väl egentligen förutom ramen 95% universal delar, gaffel, hjul och växelsystem är (oftast) inte cykelfabrikatsspecifika. På en FS får du ju två ramar och lite länkage och grejer, men poängen är att en många slit och reservdelar är desamma om de så sitter på en Specialized eller Canyon.

Så det du bör göra om du vill ha bra backup är att bli kompis med en lbs du trivs med och litar på, vill du vara riktigt mån om supporten köper du dessutom cykeln där.

Skulle gärna göra det, men dem lokala butikerna säljer inte det jag är ute efter riktigt. Men kanske kan dem ta in det man vill ha om man ber dem?

ATG sa:
Skulle gärna göra det, men dem lokala butikerna säljer inte det jag är ute efter riktigt. Men kanske kan dem ta in det man vill ha om man ber dem?

Är det något någon av deras leverantörer har i sortimentet lär det inte vara några problem, om du bokar upp dig på en cykel dom inte har i lager så kan man många gånger få ett bättre pris då dom då slipper lagerkostnaden...

Tillbaka
Topp