Hjälp att välja rätt vevparti,kransar och kedja

Nico

Medlem
Hej alla Happy bikers,

Nu när det i alla fall för min del är lågsäsong på cykelfronten tänkte jag ta och göra iordning hojen inför en härlig vår,sommar och höst 2008 :) Därmed tänkte jag byta vevparti, kransar och kedja då jag förstått att man bör byta dessa delar samtidigt.

Scenariot ser ut såhär:

PROBLEM: Tidigare ägare har bytt vevpartiet fram till ett "RPM" jag har cyklat med detta i en säsong och det är fysiskt omöjligt att använda största kransen fram med den växelföraren jag har, då själva kransarna sitter för långt ut, dessutom har det kännts som att vevarmen har varit i längsta laget (skrapat i en del sten osv). Samma ägare har bytt kassetten bak som är 9 delad, vet ej om det är orginal.

Setup:
Växelförare bak: Shimano XT
Växelförare fram: Shimano Deore
Vevlager: Shimano LX eller XT 4-kants
Kassett bak: TROR det är SRAM står: Powerglide II 34T o är 9 kransar
Nav: Shimano Deore

Vilka måttuppgifter etc, behövs för att jag ska få ihop ett paket som lirar ihop?
Det spelar inte mig så stor roll om det är 9 eller 8 kransar bak.

Vänliga hälsningar,
Nicolas

En liten fråga: Har du justerat ändläget på framväxeln? Om du inte gjort det, gör det! Det låter som standardprylar du har som ska lira ihop utan problem Förutsatt att det inte skiljer sisådär 10 år i ålder mellan delarna.

Japp jag har justerat ut ändläget max fram, även om man tar tag i växelföraren o drar den så långt ut som möjligt så kan den inte nå tillräckligt över kedjan för att den ska kunna dra upp. Men kan det vara så att olika vevpartier har olika "inpressning" eller vad man ska säga.. så att det kan göra att ett parti hamnar lite längre ut än ett annat?

Ja kanske, vad brukar vara "normal mått" om man mäter från innersta kransen in till där vevaxeln börjar?

Axellängden beror på vevpartiet. Om du har rätt axellängd så borde mittenklingan på vevpartiet ligga ungefär 47,5-50 mm från centrum av sadelröret. 47,5 mm är nog vanligast.

Jag har ungefär 60mm om man lägger tumstocken med kanten längs med drevet och mäter in till centrum på ramen ( under sadeln).

Så då är det vevpartiet jag ska byta? Men det krävs väl att man byter kassett och kedja samtidigt?

http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...Ref=&artgrp=196&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...Ref=&artgrp=196&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

GurraG har rätt, du har nog fel axellängd på vevlagret, dom finns i olika längder.
Beroende på vilken cykel du har så borde det gå att få reda på vilken vevaxellängd du ska ha.

Annars om du ändå behöver fräscha upp drivlinan så kanske du kan byta till itegrerat vevparti med utanpåliggande lager, då passar det på nästan alla ramar.

http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...&Ref=&artgrp=193&visa=1-32&Sort=Pris&Visn=Std

Tack så hemskt mycket för tipsen, nu vet jag vad som är fel, och hur det ska åtgärdas :) Internet är mycket bra:)
Har varit hos en handlare som tittat på det, då sa dom att det kosta c.a 1500:- för delarna. Men nu blir det ju mkt billigare oavsett om jag byter allt eller bara vevlager.

Mvh Nicholas

Tillbaka
Topp