HJÄLP. Bakaxel till Scott Spark, helst snabbt.

Jay Jay

Aktiv medlem
Hej. Har just nu ingen bakaxel till min Scott Spark 940 2018. Tyvärr har Scott jävligt rörigt med olika axlar på olika spark, olika för alu vs kolfiber, SRAM vs Shimano osv.
Befinner mig just nu i Lofsdalen och hade tänkt göra det i ytterligare 2 veckor. Cykling är A & O för semestern så ngn form av snabb lösning vore kanon. Har redan nu varit i kontakt med butikerna i Funäsdalen, Ramundberget och Hamra (var där i krokarna och cyklade idag). Imorgon tänkte jag kolla med Karins Sportbod här i byn samt Idrefjälls cykeluthyrning... sannolikheten att de har rätt Axel på lager känns som liten.
Ett uppslag är att min svåger ska hit på lördag. Han kör från Luleå så alla butiker mellan Luleå och Lofsdalen är intressanta.
Är det någon som har koll på en butik antingen längs vägen eller någon annan stans i riket som har dessa hemma? Jag tänker att jag alltid kan Swisha en handlare som får lägga den på posten... men då måste de ju ha i lager.
Annars ngn som har koll på var jag kan köpa online?
Axeln är 148x12 boost 171,5mm P1.0-7,5

Stor eloge till Funäsdalen Cykel & Fritid som hjälpte mig borra ut gamla axeln och dessutom ringde runt till diverse kontakter. Grym service!
AACC8866-1F6F-46A1-98C0-B04ACCA8E8AA.jpeg

Med tanke på hur många axelstandarder det finns skall du nog ha stor tur för att hitta en fysisk butik med rätt axel i lager. Skulle då kanske vara en välvillig Scott-handlare som är villig att plocka axel från en cykel på lagret, förutsatt att de fortfarande använder samma storlek på någon nuvarande modell…

Annars är nog en beställning från någon av de större postorderdrakarna säkraste kortet. Närmaste matchning hos till exempel DT Swiss är nog HWQASM00S2155S som är några millimeter längre än original, men hittar den bara i lager utomlands. Möjligen att även HWQASM00S9566S och/eller HWQASM00S9923S kan fungera men lite mer risky då de istället är ett par millimeter korta, men den ena finns iaf i lager hos CykelGear som ligger här i landet…

Försök kolla vad det är för stigning på gängan. Jag vet en som lyckades köra med en helt vanlig 12 mm stålskruv när han inte fick tag i rätt axel. Just i det fallet var det samma stigning som på M12 lyckligtvis.

Försök kolla vad det är för stigning på gängan. Jag vet en som lyckades köra med en helt vanlig 12 mm stålskruv när han inte fick tag i rätt axel. Just i det fallet var det samma stigning som på M12 lyckligtvis.

Det står tydligt på bilden att det är 1,0, ja allt som behöver vetas står väl faktiskt där.

Allt finns på bilden, förutom om "huvudet" är plat eller tapered. Bakaxeln av min frus Specialized Camber har samma pitch och nästa samma längd, men tapered huvudet. Finns troligtvis flera Specialized butiker på vägen, t.ex. bybike i Umeå.

Kolla även med återförsäljare av Thule. Thule har massor med axlar för att kunna sätta fast sina cykelvagnar, jag köpte senast en i går och personalen i deras stora butik i Stockholm var jättetrevlig.

7,5 borde betyda gänglängd, men det låter väldigt kort.
Känns i alla fall som en Information som är roligare att veta än skallhöjd.

7,5 borde betyda gänglängd, men det låter väldigt kort.
Känns i alla fall som en Information som är roligare att veta än skallhöjd.

Det är kort, men borde räcka. Infästning i ramer är ofta inte mer än 7 mm. Men flesta axlar har 12 eller 15 mm gånglängd. Då har man lite marginal. Jag hade tur att när jag måste säga genom bakaxeln av min HT jag upptäckte att min FS hade samma pitch men längre axel med tillräckligt gånglångd, så jag kunde byta ut och undvika köra FS.

Nu har jag fått svar från både Karins och Idre fjäll. INGET.

Någon som kan tipsa om något ställe i Sthlm eller mellan Luleå och Lofsdalen som kan tänkas ha?
@Mayhem tips ovan är det hittills bästa internettipset men inte heller den finns ju i lager.

Om det är som ngn skrev att gängorna är i växelörat och du också har frigång utanför kan du borra ur gungorna om du får tag i en vanlig M12 m mutter och loctite, veckans fulmek.
Köp nytt växelörat när du kommit hem....

M

Om det är som ngn skrev att gängorna är i växelörat och du också har frigång utanför kan du borra ur gungorna om du får tag i en vanlig M12 m mutter och loctite, veckans fulmek.
Köp nytt växelörat när du kommit hem....

M
M12 gängstång med låsmutter på vardera sida. Nästan läckert!

Uppdatering: Ringde till slut direkt till Scott Sverige, de har tydligen väldigt få axlar liggandes i landet men just denna hade de inne... skickar dock inte till privata kunder. Inga problem, jag sladdade direkt ner till Karins Sportbod, lyckligtvis var Emil som äger butiken där. Han är en sådan jävla ⭐! Familjen har handlat hyfsat mkt där de senaste 25åren. Hur som helst så beställde han på studs från Scott. Dessutom kom han på att han hade en axel liggandes undangömd som kanske kunde fungera... trodde knappt mina ögon när han drog fram en Syncros axel med exakt rätt mått. Det enda som skiljer är huvudet som har lite mindre diameter och att den skruvar med insex istället för torx, m a o ren estetik. Den fick jag såklart låna tills min axel dyker upp i nästa vecka. Är hyfsat lättad just nu.
STORT TACK till alla som försökt hjälpa till och ett ännu större tack till Karins Sportbod!
EC32D84C-8B9F-4D0D-BD37-B028F109322A.jpeg

Uppdatering: Ringde till slut direkt till Scott Sverige, de har tydligen väldigt få axlar liggandes i landet men just denna hade de inne... skickar dock inte till privata kunder. Inga problem, jag sladdade direkt ner till Karins Sportbod, lyckligtvis var Emil som äger butiken där. Han är en sådan jävla ⭐! Familjen har handlat hyfsat mkt där de senaste 25åren. Hur som helst så beställde han på studs från Scott. Dessutom kom han på att han hade en axel liggandes undangömd som kanske kunde fungera... trodde knappt mina ögon när han drog fram en Syncros axel med exakt rätt mått. Det enda som skiljer är huvudet som har lite mindre diameter och att den skruvar med insex istället för torx, m a o ren estetik. Den fick jag såklart låna tills min axel dyker upp i nästa vecka. Är hyfsat lättad just nu.
STORT TACK till alla som försökt hjälpa till och ett ännu större tack till Karins Sportbod!
Visa bilaga 425958
Skönt att det löste sig till slut. Henke Funäsdalen Cykel och Fritid

Tillbaka
Topp