carlcapone
Aktiv medlem
Hjälp! Beslutsångest deluxe (Cx sub 12k, sub 10kg)
Hej,
Jag förstår att liknande frågor varit uppe tidigare men jag har sån j*vla beslutsångest. Jag behöver hjälp.
Misstänker att fler än jag går i liknande tankar vid den här tiden på året så förhoppningsvis kan kanske någon mer kan dra nytta ev detta.
Efter några misslyckade försök att hitta beg har jag bestämt mig för att köpa en ny cx. Eller liknande (gravel?).
Jag har inga ambtitioner att köra cx tävlingar utan cykeln ska användast till vinterträning på landsväg samt som go-to cykel när underlaget är osäkert.
Kraven som finns är:
- Plats för vinterdäck + skärmar
- Minst shimano 105 eller motsv.
- Under 10kg
- Under 12000
- Inte skitful
- Vill ha den pronto, dvs tre månaders leveranstid går bort.
Jag är 173cm med 80-81 innerben och har precis sålt en cykel som kändes för liten (geo högst upp i tabellen). Dock var detta en kompakt plastram så jag antar att känslan av en hög crossram inte är jämförbar.
Köpa hos LBS kan jag bara inte motivera när man får närmare 30% rabatt genom att beställa.
Gällande vikter så är de som står nedan det som angivits av återförs/tillvärkare. Om de stämmer eller om ens något kg hit och dit gör skillnad för mitt användningsområde vågar jag inte uttala mig om. Har bara fått för mig att under 10 är att föredra.
Shortlist:
GT Grade:
Bra: lite mer landsvägsliknande geometri, bra pris, halvhydrauliska bromsar
Anus: Lite mindre däckutrymme, kanske inte funkar med dubbdäck. Har otroligt svårt för designen. Med denna färg blir det en perfect storm av utseende jag verkligen inte gillar.
Cube Cross Race:
Bra: Inte jätteful, bra pris
Anus: Ganska tung (?), storebrorsan kostar "bara" 1900 exra och då med Shimanos hydrauliska bromsar
Cube Cross Race Pro:
Bra: enda med hydrauliska i prisklassen (?), ok utseende
Anus: relativt tung (?), är hydrauliska bromsar värt 1900 extra? tror bara det är det och färg som skiljer.
Cannodale Caadx:
Bra: vettig geo, bra rykte
Anus: dyr utan att egentligen ge något annat än de billigare, lite tråkig.
Cannondale Synapse:
Bra: snygg, fungar nog bäst när underlaget inte är skit, pris, geo
Anus: max 28mm enligt spec (30-32 enligt internet), kan bli tight med skärmar.
Rose:
Bra: snyggast, lättast
Anus: knepig geo? ganska dyr (1000kr dyrare om man köper från svenska webshoppen än från tyska), utan perks
Ridley:
Bra: Rival 22 (tror jag iaf är att föredra), bra bromsar (TRP Spyre)
Anus: knepig geo, småtråkig
Förra helgen hade jag bestämt mig för GT:n, i förrgår för den röda Cuben, igår morse tog Rose ledarpinnen och idag Ridley. Tror jag. Ja ni fattar.
Är jag helt fel ute? Borde jag välja komfortracer istället? Har jag missat någon?
Hjälp.
Jag förstår att liknande frågor varit uppe tidigare men jag har sån j*vla beslutsångest. Jag behöver hjälp.
Misstänker att fler än jag går i liknande tankar vid den här tiden på året så förhoppningsvis kan kanske någon mer kan dra nytta ev detta.
Efter några misslyckade försök att hitta beg har jag bestämt mig för att köpa en ny cx. Eller liknande (gravel?).
Jag har inga ambtitioner att köra cx tävlingar utan cykeln ska användast till vinterträning på landsväg samt som go-to cykel när underlaget är osäkert.
Kraven som finns är:
- Plats för vinterdäck + skärmar
- Minst shimano 105 eller motsv.
- Under 10kg
- Under 12000
- Inte skitful
- Vill ha den pronto, dvs tre månaders leveranstid går bort.
Jag är 173cm med 80-81 innerben och har precis sålt en cykel som kändes för liten (geo högst upp i tabellen). Dock var detta en kompakt plastram så jag antar att känslan av en hög crossram inte är jämförbar.
Köpa hos LBS kan jag bara inte motivera när man får närmare 30% rabatt genom att beställa.
Gällande vikter så är de som står nedan det som angivits av återförs/tillvärkare. Om de stämmer eller om ens något kg hit och dit gör skillnad för mitt användningsområde vågar jag inte uttala mig om. Har bara fått för mig att under 10 är att föredra.
Shortlist:
GT Grade:
Bra: lite mer landsvägsliknande geometri, bra pris, halvhydrauliska bromsar
Anus: Lite mindre däckutrymme, kanske inte funkar med dubbdäck. Har otroligt svårt för designen. Med denna färg blir det en perfect storm av utseende jag verkligen inte gillar.
Cube Cross Race:
Bra: Inte jätteful, bra pris
Anus: Ganska tung (?), storebrorsan kostar "bara" 1900 exra och då med Shimanos hydrauliska bromsar
Cube Cross Race Pro:
Bra: enda med hydrauliska i prisklassen (?), ok utseende
Anus: relativt tung (?), är hydrauliska bromsar värt 1900 extra? tror bara det är det och färg som skiljer.
Cannodale Caadx:
Bra: vettig geo, bra rykte
Anus: dyr utan att egentligen ge något annat än de billigare, lite tråkig.
Cannondale Synapse:
Bra: snygg, fungar nog bäst när underlaget inte är skit, pris, geo
Anus: max 28mm enligt spec (30-32 enligt internet), kan bli tight med skärmar.
Rose:
Bra: snyggast, lättast
Anus: knepig geo? ganska dyr (1000kr dyrare om man köper från svenska webshoppen än från tyska), utan perks
Ridley:
Bra: Rival 22 (tror jag iaf är att föredra), bra bromsar (TRP Spyre)
Anus: knepig geo, småtråkig
Förra helgen hade jag bestämt mig för GT:n, i förrgår för den röda Cuben, igår morse tog Rose ledarpinnen och idag Ridley. Tror jag. Ja ni fattar.
Är jag helt fel ute? Borde jag välja komfortracer istället? Har jag missat någon?
Hjälp.