[hjälp] bygga en pannlampa...

t0dy

Ny medlem
Jag skall precis börja bygga en pannlampa och utgå från IKEA modellen. Eftersom jag är riktigt okunnig inom elektronik ber jag om experthjälp om hur man skall bygga ihop den!

Mina byggkomponenter:
<http://happypics.zapto.org/displayimage.php?album=82&pos=0>

ps. skulle nog vara smidigast om ni kunde skicka ett PM med er MSN så kan vi snacka där, men bara om ni vill! :]

jag har en strömbrytare till lampan med tre kontakter - 2 alu och 1 mässing tror jag det är... skall jag koppla kabeln till de två i aluminium bara då? med den positiva sladden?

hallå, det är väl inte så svårt å svara? tar ju typ en halv minut.. jobbigt när jag vet att jättemånga här inne har byggt lampor.

kan lika gärna fråga en sak till om det nu är nån som svarar, kan man ladda ett 12V 4.5Ah batteri från biltema med en bilbatteriladdare?

Är det den svarta grejen i mitten på bilden som är strömbrytaren? Du kopplar kabeln mellan mittenstiftet och någon av de yttre stiften beroende på åt vilket håll du vill att den ska bryta.

jaså det är därför det är 3 pins...
så om jag kopplar den på +sladden så skall jag ta de två stiften som är närmast lampan? (eller är det batteriet? :P)

Nu vet jag inte på vilken elektrisk kunskapsnivå du befinner dig på, men här kommer iallafall ett kopplingsschema på hur man kopplar ihop lampa, batteri, strömbrytare och säkring.

koppling.JPG

När det gäller laddning så ska du inte använda bilbatteriladdaren till ditt batteri. Bilbatteriladdaren är alldeles för kraftig och kommer koka bort ditt lilla batteri.
Använd istället en laddare avsedd för MC-batterier typ denna http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1191&iItemId=88149

/Anders

tack för den överskådliga bilden Anders! det var precis en sån jag önskade mig då min elkunskapsnivå ligger på ungefär +-0. Förresten laddade jag mitt biltema batteri med farsans bilbatteriladdare i en timme bara för att sen åka ut och testa lampan, det fungerade bra... vill tillägga också att hans laddare hade en slags Ampere-meter som visade med hur många Ampere den laddade med för tillfället och den visade 700mA. Finns det laddare som ställer om sig automatiskt? kan jag använda farsans laddare eller kommer batteriet koka sönder senare?
kan va kul å fråga varför inte den kabeln jag satte in en säkring i inte fungerar (säkring: 32x6.3mm - 3.0A - 12V)

vad menar du med inte fungerar?
säkrningen skall "klippa den slutna kretsen" innan något tar skada.. liksom säkringarna hemma vilket inte skall behövas om allt är rätt gjort och rätt dimensionerat.

haha, den första säkringen jag satte i var väl kanske trasig från början eller så gick den sönder av nån MYCKET skum anledning... i varje fall, nu fungerar den =) skall bara sätta dit strömbrytaren vilket iofs inte är så bråttom. när jag sätter dit den skall jag nog också passa på att löda fast alla andra anslutningar så att de sitter :P

funderar på att göra en liten lampbyggeskola för EXTREMA nybörjare såsom jag, men om ingen är intresserad struntar jag nog i det :]

De flesta bilbatteriladdare är dimensionerade för att ladda batterier på 50-100Ah dvs 10-20 gånger större än ditt 4,5Ah batteri.

Anledningen till att laddaren "bara" visade 700mAh var nog att batteriet, om det var nytt från Biltema, redan innehöll en del laddning. Laddar du upp ett tomt batteri med den laddaren kommer amperemäten visa betydligt mer än 700mAh, vilket kan vara skadligt för batteriet.

Batterier under 10Ah bör laddas med en MC-batteriladdare.

/Anders

tody, ser att du redan har börjat bygga. Jag har nästan alla delar innan jag skall börjar bygga ihopa allt mitt. Saknar 3 IRC Halogenlampor och en lite plastlåda för strömbrutare och säkring. Sen drar mitt bygge igång med stor fart.

Blir lite rädd när dem prattar om att man inte skall ladda med bilbatteri laddare. Måste kolla upp det mer nog och se vad som verkligen händer om man gör det. Hehe jag vill ju inte att mitt batteri går isönder för en fel laddning.

Läste på Biltemas hemsida:
Blyackumulatorerna laddas med vanliga bilbatteriladdare eller MC-laddare 6 V/12 V, se rekommenderad max laddningsström.
Värt att kolla mer på.

Senast redigerad av en moderator:
Burner skrev:
-------------------------------------------------------
> kidnappning: jag bygger också men jag undrar ur
> kraftig säkring jag bör ha. det är 12 volt och 20
> w. den ska dock moddas till 30 w inför nighmare.
> hur kraftiga säkringar behövs för 20 respektive 30
> watt??
> - happy konspiracy -

Formel: W/V=A

20W
12V = 1,7A

20W
12V = 2,5A

20W + 30W
12V = 4,17A

När du väljer säkring ta något värde över. Ex, 1.7A väljer du kanske en säkring på 3A.

Ni får rätta mig om jag har fel.

Hmm, funderar lite på ett monsterbygge... Tänk 100w halogen. Problemet är bara att hitta ett batteri som inte väger 100kg men som ger tillräckligt många Ah. Hmm...

Redan vid 35w blir det kärvt. 20w verkar nästan vara max...

Varför måste regeln vara P=VI?!

Dvs. 100w som drivs med 12volt kräver 8.34A. Lycka till att hita ett batteri med 24Ah (knappt 3h drifttid) som inte väger för mycket för att cyklas med... Men fy vad häftigt det skulle vara med 100w lampa på hojen! :)

Betaine^ skrev:
>>
> Blir lite rädd när dem prattar om att man inte
> skall ladda med bilbatteri laddare. Måste kolla
> upp det mer nog och se vad som verkligen händer om
> man gör det. Hehe jag vill ju inte att mitt
> batteri går isönder för en fel laddning.
>
> Läste på Biltemas hemsida:
> Blyackumulatorerna laddas med vanliga
> bilbatteriladdare eller MC-laddare 6 V/12 V, se
> rekommenderad max laddningsström.

Läs oxå Biltemas brux för deras blyackar, finns på:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=95120

För deras "populära" batteri på 12V/2,6Ah står det bla Max laddström 0,78A
http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/80/80-406.pdf

Jag tycker:
Gör som Anders råder:
Batterier under 10Ah bör laddas med en MC-batteriladdare.

/Håkan

Muerto skrev
> Hmm, funderar lite på ett monsterbygge...

Har lekt med tanken att knycka ett landningsljus till flygplan. Fiffiga grejer som kommer med reflektor och glödlampa i ett. Finns från GE i tolvvoltssystem upp till 250W och i 24 volts tex i 500W om man vill överdriva. En lampa med lite brinntid är inte gratis men går att få tag på överkomligt. Min tanke vore att ha en reläkopling för att reglera ljuset. Blyaccar är bara att glömma som strömkälla då det skulle ge väldigt dålig brinntid/vikt fraktion men med litium polymer batterier eller liknande skulle det kunna gå utan att bli outhärdligt tungt. Gäller bara att hitta några som klarar urladdnigsströmen utan att smälta ihopp totalt. Men men, någonstans måste ju vettet ta över och man får inse att man kommer plöja ner typ 2-3000 spänn på världens monsteröverdrift... men det vore ju lattjo med en ljuskägla på halvannan km :-)

//Erik

HåkanC skrev:
>
> För deras "populära" batteri på 12V/2,6Ah står det
> bla Max laddström 0,78A
>
>
> Jag tycker:
> Gör som Anders råder:
> Batterier under 10Ah bör laddas med en
> MC-batteriladdare.
>

Okey, så det är nästan ett bud på att köpa en MC-laddare. Förvisso har jag inte ett batteri från Biltema utan i från Kjell.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=32828&path=
Data blad:
http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/images/pdf/Panasonic_VRLA_LC-R127R2P.pdf
Det batteriet skall klara en ladning med strömen 2.88A. Om man kollar i diagramet om jag förstår det rätt så skall min ladning vara klar på 3h om det laddas med 2.88A. (25 grader C)
Haha, har jag battieriet i frysen när jag laddar tar det bara 1.5h. (-15 grader C)

Todda skrev:
> jag har inte hittat på den det har Ecke gjort !

Okey, på så viss !

skall nog köpa ett par osram irc på elfa nån dag när jag blir lite rikare... fasiken va gött att de har butik i mölndal!

Muerto skrev:
> Hmm, funderar lite på ett monsterbygge... Tänk
> 100w halogen. Problemet är bara att hitta ett
> batteri som inte väger 100kg men som ger
> tillräckligt många Ah. Hmm...
>
> Redan vid 35w blir det kärvt. 20w verkar nästan
> vara max...
>
> Varför måste regeln vara P=VI?!
>
> Dvs. 100w som drivs med 12volt kräver 8.34A. Lycka
> till att hita ett batteri med 24Ah (knappt 3h
> drifttid) som inte väger för mycket för att cyklas
> med... Men fy vad häftigt det skulle vara med 100w
> lampa på hojen! :)
>
> --------
> Det känns inte alls bra. Jag är riktigt förbannad,
> TV4 zoomar in på mina bröst hela tiden!
>
> (Oskar_ säger: Mobba Muerto! Jag håller med, mobba
> mig!)

Varför inte satsa på Xenonlampa direkt? Mer ljus per uttagen effekt!

Tillbaka
Topp