Hjälp Cykelstorlek

X3mBadger

Medlem
Hjälp Cykelstorlek
Hej Allihopa!
Är ny här på forumet.
Är så att jag har tänkt att skaffa mig en racer cykel och för att få mkt för pengarna har jag börjat snegla mot england för att hitta en cykel.
Har hittat en cykel som jag tycker verkar intressant, Battaglin pro team på Wiggle, http://www.wiggle.co.uk/battaglin-pro-team-105/
Det jag funderar över är vilken storlek jag ska välja och om cykeln överhuvudtaget passar mig.
mina mått är:
längd 178
innerben 78
toro 68cm
arm 57
armspann 175cm.
Uppskattar er hjälp!
Om nu inte denna cykel skulle passa mig finns det någon jämnbördig som skulle passa min kroppsstorlek bättre?

MVH
X3mBadger

Hjälp Cykelstorlek

Small Medium Large Extra Large
Height cm 160 - 170cm 171 - 178cm 179 - 185cm 186 - 195cm
inches 63″ - 67″ 67″ - 70″ 70″ - 73″ 73″ - 77″
Inside Leg cm 73 - 79cm 80 - 84cm 85 - 89cm 90 - 96cm
inches 29″ - 31″ 31″ - 33″ 33″ - 35″ 35″ - 38″

Resten kan du justera med sadelposition/och eller styrstamslängd.

Hjälp Cykelstorlek
Tack för svar!
Såg också att medium skulle passa mig efter min längd.
Såg dock att måttet inside leg var ifrån 80-84cm för medium modellen, är det nått som blir ett problem när jag bara har innerbensmått på 78cm?
Tog också reda på att stand over måttet var 755mm vilket borde göra att mina 78cm räcker till eller tänker jag fel?

Hjälp Cykelstorlek
Jag har just den cykeln. Jag är 184 lång med 91cm långa innerben och sitter bra på en large. Har bytt styrstam från 120 till 90mm. Jag postade en lång köptråd om storleksråd förra sommarn: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2162653

Ser ut såhär som jag ställt in den:

Bilagor

• P3310001.jpg
    P3310001.jpg
    52.9 KB · Besök: 38
Hjälp Cykelstorlek
Tack för svar!
Du som har en Battaglin pro team cykel, skulle du anse att en medium skulle fungera efter mina mått? Är som sagt en nybörjare i cykelvärlden =)

Hjälp Cykelstorlek
Jag är ingalunda en expert men det låter rimligt. Large tror jag blir för stort åtminstone och small blir nog väldigt litet.

Så länge du bara provsitter inomhus så kan du returnera den väldigt förmånligt och byta storlek om det skulle kännas galet.

Men som Skogling säger så tror jag absolut att en medium går att trimma in till din kropp om du labbar runt lite med inställningarna och eventuellt också provar olika styrstamslängder.

Senast ändrad:
Hjälp Cykelstorlek
Tack ör att ni tar er tid!
Ska ta mig en funderare över hur jag ska göra med cykeln men är grymt sugen att trycka på köpknappen =)
Bara en fundering, är du nöjd med din cykel, några problem du har märkt efter att ha ägt den en tid eller har allt fungerat felfritt?=)

Tillbaka
Topp