Hjälp! Det knakar/knäpper i ramen/cykeln, satans oljud!

pippi031

Ny medlem
Har sedan några veckor fått ett knak/knäpper i MTB ram. Ljudet uppkommer när jag trampar/belastar mitt vevlagret, först trodde jag att det var vevpartiet som jag bytte men knaket/knäppet kvarstod. Försökte lyssna vart det kom ifrån, plocka isär styrlagret gjorde rent och smörjde upp satte ihop men oljudet kvar. Plocka isär igen, bytte starnut, fettade in styrstam.
Har kollat pedalerna och dom är ett år gamla så dom bör det ej vara.

Efter flera timmars arbete med att plocka isär cykeln och sätta ihop den igen så kvarstår knaket, håller på bli galen och är på gränsen att ta fram sågen och gå lös på den helt.

HJÄLP!!!

Tack!

/Pippi

Edit: skrik inte i rubriker, tack

Senast redigerad av en moderator:
Prova att cykla en liten bit stående utan sadel och stolpe för att utesluta det. Prova andra snabbkopplingar om du har. Eller andra hjul.

Är det en HT eller en FS?

Edit: Bokstavsmiss plus lagt till fråga.

Senast ändrad:
Samt att allt är väl om än måttligt infettat/smort eftersom brist på detta kan vara själva orsaken.

Pedalgängorna kan knaka rätt bra även när dom är nya. Ta loss och smörj med ett "trögt" smörjmedel, typ kedjesmörjning eller liknande. Sätter en liten peng på att det är det, om det inte är klingbultarna.

Eller snabbkopplingen bak - om den är för lös knakar det och du kan garanterat inte härleda var ljudet kommer ifrån.

Jag hade liknande problem för någon vecka sedan. Det visade sig vara ett av lagren i länkaget till bakdämpningen som satt löst. Givetvis det som är svårast att komma åt, bakom klingorna fram...
WP_20130725_001.jpg

Fick ta loss vevpartiet och dra åt skuven/brickan till lagret, kanske skulle jag lagt dit någon form av gängtätning samtidigt men ville vara helt säker på att ljudet kom därifrån först. Har nu kört två gånger sedan dess och det är fortfarande tyst. Nu knakar sadeln istället...

Jag felsökte genom att ha cykeln stående på marken med framhjulet mot en vägg och be någon lägga tryck på pedalen samtidigt som jag lyssnade och kände med fingrarna efter glapp. När kedjan sträcktes och så att säga drog hela bakdämpningslänkaget framåt upptäckte vi ett glapp vid lagret jag nämnde ovan.

För att beskriva ljudet lite mera så är det mer som ett knäppande ljud, lite som det smäller till när det utsätts för tryck...
Ska gå lös på cykeln och testa era tips innan jag ger upp och går och köper en metalsåg.

/Pippi

Jag hade liknande problem på pendlarhojen nyligen, visade sig vara ena pedalens lager som knakade (Shimano PD-M520). Kan vara värt att kolla.

Edit: ojdå, läste visst dåligt, missade att du redan kollat pedalerna.

Senast ändrad:
pippi031 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är en hardtail.

Bra! Betydligt lättare att felsöka. Återkom med svaret eller följdfrågor efter dina kontroller. Om du har osmorda pedalgängor och inte hade bort pedalerna vid vevlagermeket så är det nog det allra troligaste stället att få ljud vid belastning. Lycka till!

pippi031 skrev:
> Har testat andra pedaler på cykeln med samma
> resultat.

Ok! Ett ställe mindre att felsöka. Det närmar sig en lösning.

Dränk en sak i taget med WD40. Ta det försiktigt vid bromsarna bara! Har funkat för mig när jag inte kunnat spåra ljudet.

Senast ändrad:
Det brukar vara rätt lätt att snabbt hitta ljudet om man är lite metodisk och inte skruvar och smörjer hej vilt (det fungerar också med tar längre tid). Börja med det mest logiska och avsluta med det minst logiska.

Starta med pedalerna (vilket du redan har gjort) och skorna och jobba dig sedan igenom drivlinan (vevparti, lager, kassett), Quick Release bak, osv. Om det fortfarande inte är tyst kan du fortsätta med växlar och sedan, sadelstolpe, flaskställ, styre, osv. Glöm inte att kolla efter sprickor i ramen också.

Eftersom du säger att det knäpper när du belastar pedalerna så skulle jag tro att det är något med drivlinan. Det kan naturligtvis vara lite vad som helst men som sagt börja med det mest logiska och jobba dig sedan igenom cykeln till du hittar problemet.

Tack för alla svar men fortfarande ingen lösning.

Har idag jobbat igenom hela cykeln igen, först spänt diverse skruvar o muttrar, test cyklat med fortfarande knak/knäppande... Monterat ner igen, rengjort, fettat upp vevparti/pedaler/klingor/bultar/sadelstope mm monterat ihop och test cyklat och kommit fram till att det inte låter där ifrån.

Kan nu avfärda drivlinan helt känns det som och börjar tro att det ligger i styrstams området, där jag oxå plockat ner och undersökt lagerna, rent gjort och fettat upp och monterat ihop och testat men samma knäppande ljud.

Kan det var "lagerskålarna" till styrstammen? Dom är ju i pressade? Hmm... Har kollat av ramen för att se om det finns några sprickor men finner inga synliga.

Fruktansvärt frustrerande, funderar starkt på köpa en bra såg om det inte finner en lösning snart och såga upp den i minimala bitar....

Som sagt mysteriet fortsätter imorgon...

/Pippi

En cykel kan knaka av hur många anledningar som helst. Det bästa tipset är att montera växelkablage från Nokon. Det knakar nämligen så inihelvete mycket att man därefter med en liten svepande generalisering kan härleda allt knakande ditt, och sedan koncentrera sig på cyklingen.

Är du säker att inte ljudet kommer ifrån sadelstolpen? Det var den som lät på min MTB. Testa göra rent stolpe och stolpröret.

twinspark skrev:
> Är du säker att inte ljudet kommer ifrån
> sadelstolpen? Det var den som lät på min MTB.
> Testa göra rent stolpe och stolpröret.

Har testat än en detta. Idag gick jag igenom cykeln från topp till botten för femte gången utan framgång. Plockat isär, kollat så de var helt, gjort rent, smörjt upp och satt ihop. Fortfarande knäppande/knakande ljud...

Har typ givit upp nu och får acceptera att min en gång då fina mtb är en knarrig gammal Herr cykel från första världskriget innerst inne och inte en ett år gammal mtb.
Dags att spara ihop pengar till en ersättare och likvidera den gamla.

Hej igen alla

En liten uppdatering...
Har i helgen plockat ner cykeln helt igen för femte gången i jakten på knaket/knäppandet utan större framgång.

Japp, kollat pedalerna, monterat ner vevlagret, gjort rent och fettat upp igen och monterat tillbaks med samma resultat.
När jag lyssnar så låter det som ljudet kommer från styrstammen. Har även plockat ner styrlagret och kontrollerat av så det inte är skadat, lager och "lagerskål" men det är helt och knappt ett år gammalt.

Funderar dock på att köpa ett nytt styrlager bara för att utesluta det med även om jag inte ser nåt fel på det nuvarande lagret.

Om detta inte funkar så får jag acceptera att min cykel är en knäpp och knakcykel alternativt köpa en redig slägga över bonka skiten ur den och börja med stavgång istället.

P.s.
Någon som är grymt duktig på att meka i GBG området och har tid att hjälpa mig med hitta felet får gärna höra av sig. Har inte så mycket pengar att erbjuda men nån ersättning kan jag vi nog komma överens om isf.

Tack!

/Fågeln

pippi031 skrev:
> Kan nu avfärda drivlinan helt känns det som och
> börjar tro att det ligger i styrstams området,
> där jag oxå plockat ner och undersökt lagerna,
> rent gjort och fettat upp och monterat ihop och
> testat men samma knäppande ljud.

Har du fettat in övergången mellan gaffelrör och styrstam och inte minst mellan styre och styrstam?
Är lite osäker på din beskrivning ovan.

Fältprästen skrev:
------------------------------------------------------
>
> Har du fettat in övergången mellan gaffelrör
> och styrstam ...

Där skall det väl inte vara fett, åtminstone inte om man i längden vill ha ett styrlager utan glapp.

Jag har en styrstam där det är gängpaj på en av bultarna som håller styret - knakar o knäpper nåt alldeles fantastiskt...

Min cykel knäppte också en hel del. Trodde det var styrlagret som var slut, men när gaffelröret gick av slutade det att knäppa =)

En av våra cyklar har knäppt och levt om, har provat att smörja på diverse punkter utan framgång. Beställde ett nytt vevparti och vevlager som monterades med rikligt med fett här på kvällningen och efter det är den tyst.

Jag har också haft ett knack under några veckor, på precis samma sätt som du. Vad jag kan se här ovan har ingen tipsat dig om det som så sent som idag blev lösningen för mig.

Kassetten, när jag tillslut plockade av den insåg jag att den satt ju inte så hårt.
Dra åt den lite och se om det hjälper!

Bengt Granlund skrev:
> Jag har också haft ett knack under några veckor,
> på precis samma sätt som du. Vad jag kan se här
> ovan har ingen tipsat dig om det som så sent som
> idag blev lösningen för mig.
>
> Kassetten, när jag tillslut plockade av den
> insåg jag att den satt ju inte så hårt.
> Dra åt den lite och se om det hjälper!

Tips om kassetten kom i inlägg nr 20 :) http://happymtb.org/forum/read.php/1/2204560/2215242/page=1#msg-2205053

Kul att du till slut hittade orsaken. Oljud är ett sattyg och jag lider med alla som ofrivilligt tvingas uppleva det. Hoppas att TS också löser sitt problem.

Edward skrev:
> Har du bytt kedja?

Är det normalt att det knäpper när man byter kedja? Det knakar ordentligt hos mig efter kedjebytet.

Ja, om man monterat kedjan fel eller om krans/framklingor är slitna så den nya kedjan inte "passar".

Min övre och undre lagerskål till styrlagret var ej monterade rakt i förhållande till varandra ifrån fabrik. Började knäppa och knaka, gick inte att justera till så det blev bra. Resulterade i en ny cykel på garantin. Det var meningen först att de skulle bytt min ram, men den tillverkades visst inte längre.

Edward skrev:
> Ja, om man monterat kedjan fel eller om
> krans/framklingor är slitna så den nya kedjan
> inte "passar".

Fel tror jag inte den är monterad ?? Det är en KMC 10-delad.
Relativt ny cykel. Klingan i mitten är utbytt (3 delad fram) i samband med kedjebytet. Både klinga och kedja är nya. Kassetten har gått sen april.

Tillbaka
Topp