Hjälp en gammal cyklist

kristian_123

Aktiv medlem
Hjälp en gammal cyklist
Hej!

Jag cyklade mycket och tävlade lite (XC, hardtail) som knatte runt millenieskiftet. (Mitt konto är från 2005 men har typ 7 inlägg.) Har mest druckit öl på fritiden i 20 år sedan dess. Köpte en heldämpad "all-mountain"-hoj runt 2016 som jag aldrig kom igång att cykla på, förrens nu. I år verkar intresset hittat tillbaka med besked!

Fattar att det är tycke och smak över mina frågor, men vill sondera läget i dagens cykling lite. Jag cyklar nu medelsvåra stigar/klipphällar och lite nedför, på en heldämpad, lite moderniserad giant trance.

* Vilka cykelbyxor är "bra"/poppis idag? Jag har några gamla med en såndär kudde för röven, oumbärliga på min gamla hardtail. Nu för tiden verkar folk ha något liknande piratbyxor, vad är fördelen med sådana?

* Vilka pedaler "gäller" idag? Har gamla shimano-SPD:er som funkar för mig, har dock blivit skraj på ålderns höst och klickar ofta ur mig vid okänd mark. Yngre cyklister i spåren har blivit storögda och undrat vad fan mina pedaler är för något. Finns stora fördelar med breda, tunna pedaler utan möjlighet att klicka fast sig?

* Hur ofta bör man serva moderna stötdämpare? Kan inte minnas att det någonsin gjordes bland knattarna med billiga cyklar på min tid.

Med reservation för fler utdaterade frågor

Hjälp en gammal cyklist
* Vilka cykelbyxor är "bra"/poppis idag? Jag har några gamla med en såndär kudde för röven, oumbärliga på min gamla hardtail. Nu för tiden verkar folk ha något liknande piratbyxor, vad är fördelen med sådana?
Jag hör till piratbyxgänget (men längtar efter vaddering ibland). Det är nog delvis stilmässigt; men också så att knäskydd sitter på plats bättre när man kraschar om de sitter under ett par byxor, det har hänt att jag cyklat med kortare shorts som inte gått ned över knäskydden och att knäskydden då glidit ner på smalbenen vid en krasch.
* Vilka pedaler "gäller" idag? Har gamla shimano-SPD:er som funkar för mig, har dock blivit skraj på ålderns höst och klickar ofta ur mig vid okänd mark. Yngre cyklister i spåren har blivit storögda och undrat vad fan mina pedaler är för något. Finns stora fördelar med breda, tunna pedaler utan möjlighet att klicka fast sig?
Väldigt mycket smaksak, jag skulle heller inte våga köra med klickpedaler, men om man tittar på t.ex. världskupperna i DH och enduro är det normalt att göra det.
* Hur ofta bör man serva moderna stötdämpare? Kan inte minnas att det någonsin gjordes bland knattarna med billiga cyklar på min tid.
De flesta tillverkare brukar rekommendera 50 timmars cykling mellan servicetillfällen för luftfjädern (om man inte har stål/titanfjäder), och 200 timmar för dämparen, men det är nog bäst att kontrollera vad tillverkaren säger om just den aktuella modellen.

Hjälp en gammal cyklist
Angående byxor så kände jag att som halvrund medelålders guube så skippade jag tajta lycrakläder. Men under mtb-shortsen har jag innerbyxor med padding, så skillnaden är minimal.
Dvs byxval är en personlig smaksak. ?
Jag börjar känna liknande. Är dessa innerbyxor alltså inte gjorda av halkigt material då? Har du nåt köptips?

Hjälp en gammal cyklist
Hjälp en gammal cyklist
Liners är ju gjorda av lycra men de halkar inte runt för det. Jag gillar Pearl Izumi, de har tunna liners som känns bekväma. När det gäller shorts så gillar jag Gore, känns som de som designat plagget faktiskt cyklar och vet hur en cyklist rör sig. Endura har jag också bra erfarenhet av.

Flats eller inte är väl smaksak. Här finns lite tips på plattisar: https://happyride.se/forum/threads/vilka-plattformspedaler-aer-baest.3700567/#post-4474239

Hjälp en gammal cyklist
Jag börjar känna liknande. Är dessa innerbyxor alltså inte gjorda av halkigt material då? Har du nåt köptips?
Jag har de senasteåren använt Endura Hummvee ii till gubbig "hela skogen-mtb" och pendling. Ganska grovt ytterligare, innerbyxor med padding som man klickar fast i linningen.

Vill du cykla med shorts och tights med hängslen så kan du ju köpa på dig flera olika tighta cykelshorts och ha dem under shorts från Endura, fox, Maloja mfl.

Samma som Magnus ovan ser jag! Och ja, de slutar ju över knäskydd men...

Hjälp en gammal cyklist
Bygger en pendlarhoj, 27.2 diameter på sadelstolpe går ej i som jag hade tänkt.

Hur ska man tänka här? Vad är nästa storlek mindre? Hittade inget bättre på Biltema

Bilagor

• PXL_20240711_120723408.jpg
    PXL_20240711_120723408.jpg
    490.7 KB · Besök: 63
Tillbaka
Topp