Hjälp en idiot att köpa cykel

izzianity

Aktiv medlem
Hej på er,

Jag har hängt runt ett tag här men har egentligen ingen aning om cyklar mer än att de rullar och att jag tycker det är gött när det bränner i låren.

I takt med att jag kommit igång mer och mer med konditionsträningen skulle jag vilja träningscykla lite mer seriöst som komplement till löpning. Dock vetefan om jag är mest intresserad av mountainbike eller landsväg. Kanske gravel är en bra mellanväg?

Jag bor i Varberg och här finns både bra asfaltsvägar och (som jag förstår det) relativt gott om mtb-banor.

Idag har jag en White hybrid med rakt styre som jag köpte för några år sedan med uppgraderade däck. Det känns som att den är det sämsta av några olika världar. Eller?

Inser att det är svårt att svara på vad jag kommer gilla mest, men någon kanske stått inför liknande situation och kan dela med sig av sin erfarenhet.

Några restraints:
- En budget på max 10-12 laxar.
- Inte supersugen på att mecka.
- Inte supersugen på att köpa en ny garderob.

Bonusfråga:
Kan man som glad motionär byta hjul på en gravelcykel till landsvägshjul och vara hyfsat lycklig?

Danke für ihr hilfe.

Hej på er,

Jag har hängt runt ett tag här men har egentligen ingen aning om cyklar mer än att de rullar och att jag tycker det är gött när det bränner i låren.

I takt med att jag kommit igång mer och mer med konditionsträningen skulle jag vilja träningscykla lite mer seriöst som komplement till löpning. Dock vetefan om jag är mest intresserad av mountainbike eller landsväg. Kanske gravel är en bra mellanväg?

Jag bor i Varberg och här finns både bra asfaltsvägar och (som jag förstår det) relativt gott om mtb-banor.

Idag har jag en White hybrid med rakt styre som jag köpte för några år sedan med uppgraderade däck. Det känns som att den är det sämsta av några olika världar. Eller?

Inser att det är svårt att svara på vad jag kommer gilla mest, men någon kanske stått inför liknande situation och kan dela med sig av sin erfarenhet.

Några restraints:

Bonusfråga:
Kan man som glad motionär byta hjul på en gravelcykel till landsvägshjul och vara hyfsat lycklig?

Danke für ihr hilfe.
Är själv lvgcyklist så jag kan vara jävig. Men vill du att det skall bränna i låren så skulle jag satsa på lvg. Jag tycker att den cykeln du har idag borde funka bra på att klura ut om du gillar sporten. Om cykeln saknar barends eller motsvarande så rekommenderas uppgradering av sådant. Min första vätternrunda körde jag på en hybridcykel och toura även längs Donau.

32 mm landsvägsdäck och bockstyre på den du har. Däcken är lätt det är bara att byta, styret är lite värre för det påverkar geometrin men det går ju att kolla upp innan man köper något

Hej
Hej på er,

Några restraints:

Bonusfråga:

Danke für ihr hilfe.
Hej och välkommen, hoppas att du ska sjunka djupt ned i träsket och ändå ha rubber side down!

Spontant hade jag föreslagit att du kör vidare på din White, förutsatt att den är hel och passar dig, och att du anlägger en hälsosamt respektfull attityd mot dig själv som cyklist (”Jag cyklar, alltså är jag cyklist”) och en hälsosamt respektlös attityd till ”riktiga cyklister”. Naturligtvis lite tillspetsat, men vad jag är ute efter är att… vaffan, som du skriver så gillar du att cykla, det är det viktiga.

En gammal sanning säger att landsväg och fart kräver stenhårt pumpade trådsmala däck. Nyare sanningar pekar istället på att bredare däck av god kvalisort inte bara är mycket bekvämare, de är också nog så snabba.

Jag hade behållit White:n och lagt på de bredaste däck jag hade fått plats med. Sen ut och kör, asfalt, grus, stig efter behag och sen kommer du efterhand känna vad som funkar och vad som kan vässas. Under tiden kan pengarna ligga till sig och kanske växa.

Hur stor idiot(i) handlar det om? Det finns några riktigt idiotiskt prissatta cyklar på happy k&s och blocket om det är intressant, det finns en tråd här på happy med länkar.

Jag började cykla med en gammal hybridkoloss, mest för att tappa kilo i början. Första rundan på 5 mil var ett äventyr, hade med matsäck. Körde rätt mycket grusvägar då.

Fick ganska snart smak på det och började köra hårdare, skaffade då en racer. Var lite tveksam först, var lite rädd att jag skulle sakna grusvägar och stigar. Men nej, har aldrig ångrat det, älskar att ligga och trycka asfalt så det bränner i låren. Nu har jag iofs lyxen med många väldigt fina vindlande landsvägar med lite trafik i närheten.

Har även köpt på mig en gravel, men det var med tanke på cykelsemester och vinterträning, några grusrundor har det inte blivit med den heller.

Racern är klart roligare än graveln, och väldigt mycket roligare än gamla hybriden. Hade jag fortsatt med hybriden så hade jag förmodligen tröttnat efter ett tag. Men det är jag det, vi är alla olika.

Det är inte försvarbart att byta till bockstyre på en billig cykel.
Troligen har den hydrauliska bromsar och det är rätt dyrt att köpa landsvägsreglage för sådana. Och det behövs även ny bakväxel.
Att ha två par hjul till sin gravel är däremot väldigt vettigt, det går mycket snabbare att vara byta hjul än att dessutom kränga däck.
Det är också rätt värdefullt att behålla den gamla cykeln för nivå-2-cykling: till stan där en finare cykel lätt blir snodd, till dåligt väder/vinter-cykling, osv.

Ett visst underhållarbete med cykeln är också värt att lära sig och göra, det är skönt med väl fungerande prylar, och de som är skönast att cykla med kräver lite underhåll.

Om du skulle monterar ett bockstyre på din befintlig cykel, då måste man också byta reglagen till växlarna/bromsen. då helt plötsligt blir det ett betydligt kostsammare projekt. Spontant säger jag för din del är troligen mer besvär än vad det är värt. Om du inte tror att du kommer att brotta dig uppför branta, leriga backar i skogen då tror jag du ska forskar lite djupare i Gravel spåret.

Jag hade satsat på en gravel, valt ett par G-One speed däck i typ 40mm o sen kört både väg o grus med den.

Hur är XXLs White GX Lite respektive GX LTD? GX LTD hamnar lite över budget inkl pedaler, skor etc. Men kanske värt det? Eller bättre att leta begagnat om man vill ha gravel?

Är det självklart att få kedjelinje och sådant att lira med två uppsättningar hjul?
Ja.

Det som kan behövas är en bromsjustering, förr pga bredd av fälg, nu pga att skivorna kan fästa något olika i sida pga olika nav (går att shimsa om man orkar). Har också varit med om att bakväxeln kan behöva en mindre justering, vågar inte analysera så här i efterhand men gissar på att jag bytt omfång på kassetten.

Hur är XXLs White GX Lite respektive GX LTD? GX LTD hamnar lite över budget inkl pedaler, skor etc. Men kanske värt det? Eller bättre att leta begagnat om man vill ha gravel?
Jag hade satsat på LTD'n före Lite på grund av: Bättre växlar, bättre bromsar (hydrauliska), genomgående axlar.
Alternativt letat begagnat i samma prisklass.

Jag började med en billigare gravel i samma prisklass som GX Lite, bytte efter 8 månader upp mig till en kolfibergravel för ca 20. Kolfibergraveln hängde med i nästan två år. När jag började cykla med lvg på gravelbiken blev den snabbt förvandlad till en lvg-cykel. Saknaden efter grus uppstod ganska fort. Helt plötsligt stod det en heldämpad MTB i garaget och vips även en Fatbike..
Cykelvärlden är underbar och det tar ett tag innan man kommer på vad man vill ha. Och vad man vill ha är oftast mer...

Jag hade satsat på LTD'n före Lite på grund av: Bättre växlar, bättre bromsar (hydrauliska), genomgående axlar.
Alternativt letat begagnat i samma prisklass.

Jag började med en billigare gravel i samma prisklass som GX Lite, bytte efter 8 månader upp mig till en kolfibergravel för ca 20. Kolfibergraveln hängde med i nästan två år. När jag började cykla med lvg på gravelbiken blev den snabbt förvandlad till en lvg-cykel. Saknaden efter grus uppstod ganska fort. Helt plötsligt stod det en heldämpad MTB i garaget och vips även en Fatbike..
Cykelvärlden är underbar och det tar ett tag innan man kommer på vad man vill ha. Och vad man vill ha är oftast mer...
Ja, det är väl så det ser ut.

Jag har nog bestämt mig för att skaffa en gravel trots allt.

Hur står sig Ghost Road Rage mot White-cykeln?

Andra tips på relativt plånboksvänliga cyklar mottages också varmt.

Jag såg igår att Trek hade hyfsat billiga instegs-racers (tror det fanns någon gravel också i lägre prisklass). Sen tyckte jag att komponenterna var lite blah för mig men kan ju vara lockande för andra.

Jag kan tyvärr inte uttala mig om ghostcykeln men jag har en White gx pro och har även haft deras gx lite, strunta i gx-lite är mitt tips, även om cykeln är billigare så är det väldigt värt att få hydrauliska bromsar. White-cyklarna är ju inga supercyklar men gör det du beskriver mycket bra :) mitt tips är att hålla koll på andrahandsmarknaden efter white cyklarna, det är inte sällan som folks nyårslöften inte riktigt blir som de tänkt sig och säljer dem relativt billigt, pro/ltd kan du få för 6-10k beroende på skick och årsmodell! Dam- och herrmodeller är samma geometri och skiljer sig på färg och sadeltyp ifall det skulle dyka upp.

Vet inte om det blev klarare men jag tycker det är toppencyklar för den prisklassen!

Cykeln du länkar har mekaniska skivbromsar, och i övrigt rätt billiga komponenter. Jag har haft en gravel med liknande bromsar och de var rent ut sagt värdelösa så till den grad att cykelglädjen nästan förstördes.

White-cykeln är mer prisvärd i så fall och har bättre komponenter. Men Ghost:en var ju i mina ögon mycket snyggare.

I den här prisklassen blir det ju kompromisser oavsett. Det viktigaste är att hitta en cykel du sitter bra på och som uppfyller minimi-kravet att ha väl fungerande bromsar.

Tillbaka
Topp