Hjälp en novis i LVG-djungeln!

Alex J

Ny medlem
Hej,

Vill börja med att tacka för insläppet här på forumet. Cykling är ju något som följt med sedan barnsben men som på senare tid något jag vill satsa på för det är en underbar motionsform!

Senaste tiden har jag rullat på en Merida-hybrid som inte är bra på något förutom vara dålig på allt. Därför tänker jag låta hybriden vara och köpa en landsvägscykel. Jag vet att med mina 181 cm borde införskaffa en 54:a eller 56:a vilket ställer ett krav att jag måste kunna provsitta på cykeln. (och därför går internetmärken såsom Canyon bort) Tanken är väl att budgeten är strypt till ca 15 000 med en absolut smärtgräns om 20 000 men då ska jag falla pladask för den.

Just i den här prisklassen märker jag att det både finns kolifiber- och aluminumramar; Vad är egentligen bäst?

Frågorna är många och svara få och otydliga och därför vänder jag mig till er i Happy-kollektivet, vad kan ni rekommendera för LVG-cyklar upp till 15 000? Tacksam om ni kan motivera era förslag också så jag lär mig ett och annat på köpet.

Mvh

Om du vill ha tips på affärer kan det kanske underlätta om du skriver ungefär i vilket område du bor (rätt meningslöst att få tips om buitker i Kiruna om du bor i Lund eller vice versa).

Personligen skulle jag inte hänga upp mig jättemycket på om det är kolfiber eller aluminium i ramen. Betydligt viktigare att den passar dig (storleksmässigt). Om du väljer Shimano anses väl 105 vara en bra kompromiss mellan pengar och prestanda. Hjul kommer förmodligen att vara lite enklare om du köper en "färdig" cykel. Är en sak man kan fundera på att uppgradera. Om det sitter billiga däck på är det en sak som för en mindre penning kan ge märkbar skillnad om du uppgraderar till bättre.

Senast ändrad:
Tack för era snabba svar!

Bor i Stockholm vilket troligtvis öppnar upp många möjligheter. Var i Stockholm kan man hitta ovanstående förslag? Hittar enbart Cykelcity på Folkkungagatan. Får bli en sväng förbi och känna och klämma lite. Kom gärna med fler förslag så jag kan jämföra.

Mvh

Användningsområde? Träning och motionslopp? Pendling och året-runt-cykling? Skivor ellet fälgbroms? Lätta och smala racerdäck (25 mm) eller lite större volym (28-30 mm). Aero, klassisk lvg racer eller komfortracergeometri?

Tanken är att kunna använda hybriden som pendlarcykel och den nya för tränings-/motionslopp, smala däck, fälgbroms och aero är väl det som är bäst i tränings-/tävlingssammanhang? Tanken är att kunna ställa upp i diverse tävlingar och behöver därför matcha dessa tävlingskriterier som finns.

Mvh

Som tidigare nämnt i tråden så är väll Cannondale Caad 12 rätt vass, har inte en själv men ska ju vara bra. Själv har jag en Trek Emonda jag är nöjd med, förvisso är den kolfiber och något över budget men det finns ju andra varianter som kan vara värda en kik typ Emonda S5. Grundtipset är nog att hitta några bra cykelbutiker där du kan testa cyklarna och gå dit och prova utbudet, finns många bra cyklar i prisklassen så ta en som passar dig!

OlOIO sa:
Själv har jag en Trek Emonda jag är nöjd med, förvisso är den kolfiber och något över budget men det finns ju andra varianter som kan vara värda en kik typ Emonda S5. Grundtipset är nog att hitta några bra cykelbutiker där du kan testa cyklarna och gå dit och prova utbudet, finns många bra cyklar i prisklassen så ta en som passar dig!
En möjlighet är ju att hitta en butik med Emonda SL5 hemma (touchar budgetstretch) så får man en bra ram med utrustning som bör uppgraderas efter hand som watten (eller bananer/timma :-) ) stiger. Eller snarare vilken SL som helst då det är samma ram och bara färg och utrustning skiljer mellan siffrorna.

Sixten Fors sa:
Det finns gott om fina cyklar med full Ultegra under 7,5 kg som kostar < 20 K.
Jotack. Vet det. Köpte en. Och om man som mig inte gillar (aka. inte pallar) Shimano så är det bättre att lägga pengarna på bra ram och sedan "skrota" en enklare grupp än en dyrare. Men nu är ju folk olika på den fronten :-)

Cykelcity på Folkungagatan är mycket bra. Gå dit och köp.
Spelar inte så stor roll vad du köper, du får typ vad du betalar för.
Storlek mindre viktigt imho också eftersom
1) du inte kan avgöra vid en kort provsittning vad du vill ha efter några hundra mil
2) du vänjer dig vid vad du köper
3) så länge det är hyfsat ok kan du justera till den.

Obs att strlk 54, 56, etc kan skilja rätt mycket mellan olika modeller. Du har kanske några kläder i medium och andra i large eller extra large. Så.

OlOIO sa:
Som tidigare nämnt i tråden så är väll Cannondale Caad 12 rätt vass, har inte en själv men ska ju vara bra. Själv har jag en Trek Emonda jag är nöjd med, förvisso är den kolfiber och något över budget men det finns ju andra varianter som kan vara värda en kik typ Emonda S5. Grundtipset är nog att hitta några bra cykelbutiker där du kan testa cyklarna och gå dit och prova utbudet, finns många bra cyklar i prisklassen så ta en som passar dig!

Treks Emonda Alr-modeller har ju fått riktigt bra recensioner. En Alr 5 går ju på 15 000 kr t.ex.

emmer sa:
Sixten Fors sa:
Jotack. Vet det. Köpte en. Och om man som mig inte gillar (aka. inte pallar) Shimano så är det bättre att lägga pengarna på bra ram och sedan "skrota" en enklare grupp än en dyrare. Men nu är ju folk olika på den fronten :-)
Vilken köpte du? Alltså vilken cykel köpte du ny med full Ultegra 2x11 under 7,5 kg för mindre än 20000 kr?

http://www.eci.nu brukar måttanpassa sina byggen så att cykeln passar cyklistens mått. Kanske inte de billigaste eller störst utbud, men de har stor kunskap och levererar något som passar kunden.

Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Vilken köpte du? Alltså vilken cykel köpte du ny med full Ultegra 2x11 under 7,5 kg för mindre än 20000 kr?
SL6 som nämnts...

emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
SL6 som nämnts...
Hade fått för mig att en 2017 års Emonda SL 6 kostar runt 25000 kr? Var kan TS köpa den för under 20000 kr?

OlOIO sa:
Som tidigare nämnt i tråden så är väll Cannondale Caad 12 rätt vass, har inte en själv men ska ju vara bra. Själv har jag en Trek Emonda jag är nöjd med
Jag äger iofs ingen av dem, men skall det vara en "rätt vass" cykel med alu-ram bör man även kolla närmare på
Canyon Ultimate AL -18 och Rose Xeon RS
https://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/racercyklar/race/xeon-rs/

Tidningen Tour har testat CAAD 12, Xeon RS och Émonda ALR, nedan är en liten del av testresultaten för dem.

[REDIGERAT]Jag lagt till Tours test av några Trek Émonda med kolfiberram, liksom ytterligare några alu-ramar[/REDIGERAT]

Ram                        Vikt          Stab.   Stab.     Vevparti-  Komfort   Komfort
                         ram/gaffel       ram     gaffel     styvhet    ram      gaffel
                           gram           Nm/°     N/mm       N/mm      N/mm      N/mm
                                         (   högre  =  bättre   )     ( lägre = bättre )

Cannondale CAAD 12        1185/406        105      47         66        201        62
Cannondale CAAD 12 -18    1217/414        107      56         67        195        79
Canyon Ultimate AL -18    1271/326        114      60         67         95        77
Rose Xeon RS              1134/323         98      55         51        119        70
Trek Émonda ALR           1231/386         90      55         51        127       102

Trek Émonda SL6           1195/410        107      52         62        152       101
Trek Émonda SLR            699/290         87      39         47        114        84

Trek Émonda SL5 -18       1232/447        108      67         59        152       101
Trek Émonda SL6 -18       1204/350        111      46         59        113        88

Läs mer om hur Tour gör sina tester här, om tyskan skulle vara ett problem finns motsv beskrivning på engelska här.

Cannondale CAAD12 och Trek Emonda ALR är testade i Tour 11/2015 och de testerna finns översatt till engelska i Tour International 11/2015
Trek Émonda SL6 är testad i Tour 4/2015 och det testet finns översatt till engelska i Tour International 4/2015.
Trek Émonda SLR är testad i Tour 3/2015 och det testet finns översatt till engelska i Tour International 3/2015.
Cannondale CAAD12 -18, Canyon Ultimate AL -18 och Trek Émonda SL5 -18 är testade i Tour 4/2018.
Trek Émonda SL6 -18 är testad i Tour 3/2018.

Testet av Rose Xeon RS finns som gratis PDF här: http://media1.rosebikes.de/cms/t10_14_rose_xeon.5hhdteokbj.pdf

Ladda hem appen https://itunes.apple.com/us/app/tour-int.-road-bike-testing/id453721395?mt=8 eller https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pressmatrix.tourqtr
Köp, och läs, Tour International för 2,99 €/nr.

/Håkan

Redigerat:
Har nu även lagt till några ramar från -18.

Senast ändrad:
HåkanC sa:
OlOIO sa:
Som tidigare nämnt i tråden så är väll Cannondale Caad 12 rätt vass, har inte en själv men ska ju vara bra. Själv har jag en Trek Emonda jag är nöjd med
Jag äger iofs ingen av dem, men skall det vara en "rätt vass" cykel med alu-ram bör man även kolla närmare på
Rose Xeon RS
https://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/racercyklar/race/xeon-rs/

Tidningen Tour har testat CAAD 12, Xeon RS och Émonda ALR, nedan är en liten del av testresultaten för dem.

[REDIGERAT]Eftersom den har dykt upp i tråden har jag lagt till Tours test av Trek Émonda SL6[/REDIGERAT]

Ram                        Vikt          Stab.   Stab.     Vevparti-  Komfort   Komfort
                         ram/gaffel       ram     gaffel     styvhet    ram      gaffel
                           gram           Nm/°     N/mm       N/mm      N/mm      N/mm
                                         (   högre  =  bättre   )     ( lägre = bättre )

Cannondale CAAD 12        1185/406        105      47         66        201        62
Rose Xeon RS              1134/323         98      55         51        119        70
Trek Émonda ALR           1231/386         90      55         51        127       102

Trek Émonda SL6           1195/410        107      52         62        152       101

Läs mer om hur Tour gör sina tester här, om tyskan skulle vara ett problem finns motsv beskrivning på engelska här.

Cannondale CAAD12 och Trek Emonda ALR är testade i Tour 11/2015 och de testerna finns översatt till engelska i Tour International 11/2015
Trek Emonda SL6 är testad i Tour 4/2015 och det testet finns översatt till engelska i Tour International 4/2015
Testet av Rose Xeon RS finns som gratis PDF här: http://media1.rosebikes.de/cms/t10_14_rose_xeon.5hhdteokbj.pdf

Ladda hem appen https://itunes.apple.com/us/app/tour-int.-road-bike-testing/id453721395?mt=8 eller https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pressmatrix.tourqtr
Köp, och läs, Tour International för 2,99 €/nr.

/Håkan

Så kolfiberversionen av Trek är alltså 12 gram lättare än aluminium, inkl gaffel? De vau inte möö som min halländske svåger brukar säga

LesGrossman sa:
Så kolfiberversionen av Trek är alltså 12 gram lättare än aluminium, inkl gaffel? De vau inte möö som min halländske svåger brukar säga
Men då får du ju Karrbåån!
Lacken kan iofs göra en viktskillnad på 50 - 150g, men helt klart är att Trek försöker få de enklare kolfiber Émonda-ramarna att "sola sig i glansen" av toppmodellen Émonda SLR, nu har jag även lagt till Tours test av den i jämförelsen ovan:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3154670/3154935#msg-3154935
Som synes är det mer än enbart vikt (och pris!) som skiljer!

/Håkan

LesGrossman sa:
SL stämmer hyfsat med vad Trek lôvar (1,63/56:a) men ALR är mô lättare än vad Trek lôvar (1,78/56:a)
Det sånt som får'en att tänka: -Juste med siffror i Tour - men vad betyder dom? egentligen?

Jag slog till på en BMC alr 01 ialu och är mycket nöjd tog med tiagra växlar och har Uppgraderat till ultegra bromsar
Denna ramen väger enl bmc 1295 gram i st56 tror jag det var i lackat utförande
Trek alr på pappret är lite lättare fast då vägt utan lack så det kan inte skilja många gram.
Och jag tycker att bmc'n är snyggare så klart jag bet 10300kr för min.
/M

Bilagor

• DSC_0391.JPG
    DSC_0391.JPG
    466.7 KB · Besök: 45
Magnus.Bovall sa:
Jag slog till på en BMC alr 01 ialu
Jo, det finns mängder med bra cyklar så det handlar mest om att hitta en trevlig handlare, en modell man passar och trivs med, och som man tycker är snygg, och ett pris som man känner sig okay med.

Jag köpte en Émonda ALR5 som sommarpendlare. Den ramen har fått väldigt goda omdömen.

Jag är ganska noggran och kräsen när det kommer till cyklar. Jag hade sedan tidigare en väldigt fin Colnago som är helt grymt rapp och kul att hoja på.

Jag erkänner att jag blev förvånad över hur bra Treken är! Snabb, styv, snygg och rolig.

Jag kan rekommendera den och jag säger att en riktigt bra aluminiumram är bättre än en billig kolfiberram.

filename=14921117851701713346855.jpg

Den är så bra att jag skulle kunna ta med den på en cykelresa. Och det är ett bra betyg.

Jag är 182 cm och kör en 56". Styrets reach var galet långt med sina 100 mm. Jag bytte till en med 70 mm.

Superhoj för de pengarna. På riktigt. ?

P.s. t.o.m de billiga hjulen som sitter på är helt ok. Jag vågar inte tänka på hur bra den skulle kännas med ett par finare hjul monterat... D.s.

Skogling sa:
P.s. t.o.m de billiga hjulen som sitter på är helt ok. Jag vågar inte tänka på hur bra den skulle kännas med ett par finare hjul monterat... D.s.
Beg to differ :-)
Köp ett par hyfsat styva aluhjul på 30-40 mm och det blir annat ljud i skällan :-)
(Eller ett par kolhjul 35-50 som inte tar för mycket snedvind.)
Skillnaden mellan ARL:en och en SL är mest - IMHO - efter några mil där dämpningen av de högfrekventa vibrationerna inte tröttar ut lika mycket (utan att man behöver ta till "nöd"lösningen med breda däck med lågt tryck). Samt marginellt lite effektivitet när man behöver bryta. Fast det är ju klena jag det :-)
Hur som haver - ramar där det är värt att uppgradera lite och känna av nyttan med det...

HåkanC sa:
LesGrossman sa:
Men då får du ju Karrbåån!
Lacken kan iofs göra en viktskillnad på 50 - 150g, men helt klart är att Trek försöker få de enklare kolfiber Émonda-ramarna att "sola sig i glansen" av toppmodellen Émonda SLR, nu har jag även lagt till Tours test av den i jämförelsen ovan:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3154670/3154935#msg-3154935
Som synes är det mer än enbart vikt (och pris!) som skiljer!

/Håkan

Så sant så! Jag fick faktiskt tillfälle att testa en Emonda SL6 förra sommaren och jag får säga att det var en riktigt trevlig cykel :-)

Vad gäller Emonda alr vs sl så har grabbarna på GCN tittat närmare på frågan.

Väldigt nöjd med min Fuji transonic, gav långt under 15k med full 105-grupp, iofs kassa och tunga hjul. Nackdelen är att det bara är egons i Östersund som säljer dem men mycket nöjd med mail och telefonkontakten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp