Hjälp en nybörjare att justera framgaffel

Niklasm84

Medlem
Hej!

Jag är en nybörjare på det här med mtb och har fastnat totalt för det här, tycker det är så himla roligt!

Jag har en Specialized Rockhopper 29" årsmodell 2022, jag är fullt medveten att det inte är någon värstinghoj men alla har ju börjat någon gång.

Framdämparen är av märket SR Suntour XCE, och vad jag förstår är det någon budgetvariant som inte är så mycket att hurra över, men försöker göra det bästa av det innan ekonomin tillåter en bättre cykel.

Uppe på gaffeln står det Preload + & - åt varsitt håll. Vad händer när jag skruvar åt respektive håll? Har försökt googla osv men förstår inte riktigt vad resultatet blir, om jag nu kommer känna av någon skillnad alls.
Jag åker väldigt blandat: asfalt, grusväg, stigar och har börjat prova lite XC på Lugnet här i Falun vilket är grymt roligt!

Framgaffeln har en metallfjäder. Preload sätter förspänningen för att justera för olika vikt på cyklisten. Normalt ska du justera så du har runt 25% ihoptryckt gaffel när du sitter i normal position på cykeln. Händer inget när du skruvar är det nog dags för service.

Tillbaka
Topp