Hjälp en velig att bestämma sig

brynar

Medlem
Upptäckte några oroande sprickor i plasträsern så nu ser jag två alternativ och jag velar mellan, det är:
1. Komplett hoj från Rose karbon, ultegra ca 20 loppor
2. Beställa ram med gaffel och lager, flaskhållare, styre å lite bra att ha från Kina och plocka över resten från gammelhojen som är ca 5år med ultegra 6600.
De för och nackdelar som jag ser är:
Alt 1. + enkelt allt nytt - dyrare
Alt 2. + billigare, roligt att montera.
Behöver en knuff i ena eller andra riktningen så kom med anledningar varför jag ska välja det ena eller andra, gärna med förslag på leverantör och ram samt ca pris för alt 2.
/Brynar

Alternativ 1 såklart. Och 2

Ny racer och sedan plocka ihop en anständig pendlare, fultvädercykel för en summa du kommer undan med av dina gamla delar och en tillåtande ram.

;-)

Ponera, det är mitten på april. 17 grader varmt. Din sprillans nya, kompletta räser står lutad mot en soldränkt husvägg medan du böjer dig fram för att spänna skorna... ;)

1 Bild på sprickorna.
2 Vad har du för ram idag, bättre eller sämre än Rose ?
3 Har tillverkaren inget ansvar för hållfastigheten i din ram, eller har du kraschat sönder den ?
:-/ T

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> 1 Bild på sprickorna.
> 2 Vad har du för ram idag, bättre eller sämre
> än Rose ?
> 3 Har tillverkaren inget ansvar för
> hållfastigheten i din ram, eller har du kraschat
> sönder den ?
> :-/ T
Ramen är Columbus F100 (Pro-Lite Galileo) den är ej monocoque, sprickor runt både över och sadelrör där jag utgår från att det är någon skarv, det är kanske är vanligt på den typen av ramar, men det känns osäkert när nu även kedjestagens infästning har sprickor. Jag som inte har någon sakkunskap tror att det är skarvarna som har gett med sig eller bara flexar så det spricker, men då jag är en gammal gubbe är jag lite harig.
Den är ej kraschad, den är ca 5år så något säljaransvar är det nog inte men ska kolla med Cykelcity.
Om ramen är bättre eller sämre jämförd med en från Rose vet jag ej.
Vill inte stå utan cykel när våren kommer.
/Brynar

Jag skulle helt klart ta tillfället i akt och skaffa en helt ny cykel. Men vänta, jag brukar ju alltid köpa ramar.

Men kinaram + gamla delar låter inte så upphetsande.

Bygga själv är alltid roligast!

Köp ny ram och sätt de gamla sakerna. Sen har du ju flera års roliga och meningfulla uppgraderingar framför dig. Man ska alltid bygga själv.

Vad smakar godast: hemmalagad äppelpaj eller färdigköpt från frysdisken?

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Ponera, det är mitten på april. 17 grader varmt.
> Din sprillans nya, kompletta räser står lutad
> mot en soldränkt husvägg medan du böjer dig
> fram för att spänna skorna... ;)

Du är ju oerhört klok egentligen Skogling. Klart som korvspad, köp nytt.

Tillbaka
Topp