Hjälp fast-rostat vevparti

Hej. Kollar om det finns någon vänlig själ här i Stockholm som kan få bort ett fast-rostat vevparti. Har försökt med de verktyg jag har + wd40 men skiten sitter hårt. så finns det någon som är expert på området? :) Har inte så bra verktyg heller.

En gammal merida albon tech som jag fått och vill rusta upp/lära mig mecka.

eller tror ni man kan lämna in den till en cykelverkstad. Vill dom ens ta i sån skit hehe?

på ena sidan satt en ring i plast som jag råkade krossa men det kan man ju få bort med lite pill sen

Vevlageravdragaren gick sönder den med. Förmodligen dålig kvala
image.jpg

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    922.6 KB · Besök: 206
Men du har väl drivsida på vevpartiet på höger sida i färdriktningen? Vad det gäller lossandet så behöver du fästa vevlageravdragaren i ett skruvstycke. Lägga på cykeln, dra en tving om avdragaren till andra sidan ramen och pressa in vevlagret i avdragaren med tvingen. När allt är fixerat vrider du på ramen åt rätt håll. Starkare än så blir du inte.

Men du har väl drivsida på vevpartiet på höger sida i färdriktningen? Vad det gäller lossandet så behöver du fästa vevlageravdragaren i ett skruvstycke. Lägga på cykeln, dra en tving om avdragaren till andra sidan ramen och pressa in vevlagret i avdragaren med tvingen. När allt är fixerat vrider du på ramen åt rätt håll. Starkare än så blir du inte.

Ja exakt du har helt rätt. Jag som var lite allmänt förvirrade ett tag där. Skyller på värmen. Det sitter självklart på höger sida.

Min förhoppning var att det kanske fanns någon vänlig själ här som bor i Stockholm som kunde bistå med hjälp i form av dels kunskap men även verktygen för att lossa partiet. Blir så himla mycket att köpa annars och då kan jag lika gärna höra med verkstäderna om dom kan hjälpa mig mot betalning. :)

Ja exakt du har helt rätt. Jag som var lite allmänt förvirrade ett tag där. Skyller på värmen. Det sitter självklart på höger sida.

Min förhoppning var att det kanske fanns någon vänlig själ här som bor i Stockholm som kunde bistå med hjälp i form av dels kunskap men även verktygen för att lossa partiet. Blir så himla mycket att köpa annars och då kan jag lika gärna höra med verkstäderna om dom kan hjälpa mig mot betalning. :)
Jag bor ute på Munsö så det är antagligen inte nära. Dessutom saknar jag ett centralt placerat skruvstycke så man får möjlighet att placera ramen på det.

Hej, jag har varit i samma situation som du. För mig hjälpte en mutterknack efter två-tre veckors dagligt smörjande intern dvs via dräneringen för vevlager. LBS fick fixa nya gängor men lagret lossnade ?

Hej, jag har varit i samma situation som du. För mig hjälpte en mutterknack efter två-tre veckors dagligt smörjande intern dvs via dräneringen för vevlager. LBS fick fixa nya gängor men lagret lossnade ?
Oj vilket jobb, smörjde du med typ wd40. Aha så de kan fixa ny gängor också om dom pajar? Man lär sig alltid ny saker. Kanske är lika bra att lämna in den från första början för att få bort det. Känns ovärt att köpa en mutterknack för endast detta ändamål.

Tillbaka
Topp