Hjälp felsöka elcykel

Megardt

Medlem
Hjälp felsöka elcykel
Hej,

Har problem med en White Energy Velocity från XXL.
IMG_20210621_204658.jpg

Så fort man belastar motorn slocknar displayen och man får ingen assistans.

Batteriet på 36v mötte jag upp till ca 41v nyladdat.

Jag har kontrollerat alla kopplingar och sladdar, ser helt ut.

Vad mer kan man mäta/testa?

Tacksam för alla tips!

Hjälp felsöka elcykel
Ganska säker på att batteriet har kastat in handduken.När du kräver ström från batteriet orkar den inte leverera. En eller flera celler håller inte laddning och behöver bytas ut. Hur långt har cykeln gått på ett ungefär och hur gammal är den?

Hjälp felsöka elcykel
Tack Tompot, det är säkert så trist ja...

Ingen aning om cykelns ålder eller miltal. Vi köpte den begagnad och säljaren hävdade att batteriet var bytt och cykeln i princip oanvänd, förstås.

Finns det något vettigt sätt att testa batteriet, måste skruvas isär? Min egen cykel har ett med högre spänning tyvärr.

Screenshot 2021-06-22 115439.png

Hjälp felsöka elcykel
Tack Tompot, det är säkert så trist ja...

Ingen aning om cykelns ålder eller miltal. Vi köpte den begagnad och säljaren hävdade att batteriet var bytt och cykeln i princip oanvänd, förstås.

Finns det något vettigt sätt att testa batteriet, måste skruvas isär? Min egen cykel har ett med högre spänning tyvärr.

Visa bilaga 496942

Om det inte är för knöligt så kan du mäta spänningen när du belastar batteriet. Lättast är ju att använda cykeln, men annars kan du ta vad som helst som går på 36v och förbrukar 100w eller så. Antagligen kommer du se att spänningen sjunker drastiskt så fort du belastar batteriet.

Om du inte har erfarenhet av att labba med LiIon-celler så rekommenderar jag att antingen köpa nytt batteri eller lämna in det till någon som kan byta cellerna. Det kostar säkerligen ungefär lika mycket oavsett. Om du är händig och vill pilla själv finns det gott om filmer på Youtube om hur man gör, men det kräver lite verktyg så kostnaden blir ganska hög om man bara ska fixa ett batteri.

Hjälp felsöka elcykel
Min egen cykel har ett med högre spänning tyvärr.
Har du en cykel med 48 V-system?
I såna fall kan du dra ur det batteriet till ca 42 V genom att cykla en runda.. sen kan du använda det batteriet på din 36 volts cykel i alla fall en kort runda för att testa att cykeln funkar som det ska, så det är värt att renovera dess egna 36 V-batteri.

Tillbaka
Topp