Hjälp! Fram eller bakhjulsdriven med tanke på behov?

Ohmykomu

Medlem
Hej! Har i dagsläget en framhjulsdriven elcykel med batteri integrerat i ramen, men den börjar bli till åren och funderar på att byta upp mig. Upplevt den som toppen, förutom på vintern, även med dubbdäck.

sugen på bakhjulsdriven om det nu kan vara bättre på vintern. Dock lite orolig för viktfördelningen - hur sant är det att de stegrar och att ekrarna går sönder, eller är det mer för cyklar med högre hastighet/kraftigare motor i andra länder?

aktuella modeller är endast damcykel med lågt insteg, batteri på pakethållaren (de horisontella klassiska, inte sådana som sitter vertikalt bakom sadeln) oavsett motorposition. Har några jag tittar på, men det gäller oavsett billigare elcyklar pga av tajt budget. Mittmotor är inte ett alternativ. Jag cyklar året runt,180 lång/65kg. Behöver dock ha mellan 10-15 kg på pakethållaren i form av hund i korg, kunna ställa matkasse i korg fram samt även hänga på extra korg bak för lite större handel. Cyklar på både asfalt och grusväg, inte superbackigt men några hittar man. Är det framhjulsdriven som gäller ändå med tanke på att den lär bli rejält baktung? Hundkorgen går inte att sätta fram tyvärr.

Nu blir jag nyfiken.
Varför måste batteriet sitta bak?
(Och nej, cykeln kommer inte att stegra stegra)

Hej! Jo, förstår. Jag är allmänt anti batteri i ramen på billigare cyklar då det är det jag har nu, och det går typ inte att byta - den modellen säljs så klart inte längre ( Biltema) och ersättare går inte att få tag i, och det blir väldigt bökigt att försöka bygga om för att montera på ett nytt utanpåliggande. Konstaterat att ett på pakethållaren går troligen lättare att ersätta med snarlikt den dag det inte orkar längre. Batteri bakom sadeln funkar tyvärr inte med hundburen, och lite samma risk där - svårare att ersätta i framtiden. Sen är det främst budget - kommer hamna runt 9-11 tusen, inte mycket mer.

Nu blir jag nyfiken.
Varför måste batteriet sitta bak?
(Och nej, cykeln kommer inte att stegra stegra)
Svarade dig, men missade att trycka på just svar ? meddelandet ser du ovan. Snackat med lite folk på reddit om just det med stegring och ekrar som går av, men de har alla enormt mycket kraftigare cyklar, typ 40km/h.

Du är väl lika bra på att googla som jag antar jag. Prisjakt.nu gav inte så mycket i det prissegmentet. Det enda jag egentligen hittade var Lyfco Elinor
Ingen aning om hur den är, men den svarta är på rea.

Du är väl lika bra på att googla som jag antar jag. Prisjakt.nu gav inte så mycket i det prissegmentet. Det enda jag egentligen hittade var Lyfco Elinor
Ingen aning om hur den är, men den svarta är på rea.
Jo, lutar mot den, eller en elops modell från decathlon, alternativt en framhjulsdriven från typ Evo (medan de är på rea) eller Jula. Kruxet är inte att hitta en cykel direkt - vettiga alternativ på båda fronterna, utan snarare hur säkert det är med en bakhjulsdriven med så mycket vikt bak.

Det är inte så mkt vikt i det stora hela. Vad kan det vara, 4-5 kilo på bakhjulet? Jämför det med din vikt som du tillför bakhjulet.

Sedan kan man väl argumentera för att ett riktigt klent budget-hjul kanske tar stryk av vridmomentet från motorn + från dina ben. Med framhjulsdrift så fördelar du ju vridmomentet till 2 hjul.

När det är halt ute så är bakhjulsdrift att föredra. Tappar framhjulet fäste är det risk för att du går i backen.

Hade inte köpt en elcykel med motorn i bakhjulet. Särskilt med batteri bak och extra last, är ett säkert recept för att paja ekrar

Det är inte så mkt vikt i det stora hela. Vad kan det vara, 4-5 kilo på bakhjulet? Jämför det med din vikt som du tillför bakhjulet.

Sedan kan man väl argumentera för att ett riktigt klent budget-hjul kanske tar stryk av vridmomentet från motorn + från dina ben. Med framhjulsdrift så fördelar du ju vridmomentet till 2 hjul.

När det är halt ute så är bakhjulsdrift att föredra. Tappar framhjulet fäste är det risk för att du går i backen.
Jo, det är det jag märker med min framhjulsdrivna nu - det saltas inte där jag bor, så blir rejält halt. Menade snarare att de 10-15 kg extra av hundburen på pakethållaren kanske var för mycket? Men folk lär väll ha barnstol även på bakhjulsdrivna

Skulle för övrigt helt klart gått på Decathlons alternativ jämte en ren kinaimportfirma som OUTL1 om du är ute efter kvalitét.
Jo, är det bakhjulsdrive så blir det nog deras, de har ju även garanti på att man kan få tag i ersättningsdelar på både batteri och motor i 10 år. Men det får kanske luta mot framhjulsdriven ändå, trasiga ekrar är ett rätt stort nej från mig.

Har du inte Decathlons butik nära hade jag fortsatt cykla på min gamla och sparat ihop till en ny bättre cykel där det finns service möjligheter lokalt

Hade inte köpt en elcykel med motorn i bakhjulet. Särskilt med batteri bak och extra last, är ett säkert recept för att paja ekrar
Tänk på att TS bara väger 65 kg.
Menar du att bakhjulsdrift skulle paja ekrar mer än mittmotordrift? På grund av sämre byggda hjul då, eller?

Menar du att bakhjulsdrift skulle paja ekrar mer än mittmotordrift? På grund av sämre byggda hjul då, eller?
Att de ska gå sönder oftare än på framhjulsdrift är vad jag hört, men absolut ingen expert! Och det är främst från engelska artiklar, där det inte framgår vad det är för motor/hastighet på det hela, så det är därför jag ville kolla här om nån här har bättre koll! Hittils har jag inte haft en enda som gått sönder på min med framhjulsdrift, och vill inte gärna köpa nått som i längden kommer kosta skjortan i servicekostnad.

Att de ska gå sönder oftare än på framhjulsdrift är vad jag hört, men absolut ingen expert! Och det är främst från engelska artiklar, där det inte framgår vad det är för motor/hastighet på det hela, så det är därför jag ville kolla här om nån här har bättre koll! Hittils har jag inte haft en enda som gått sönder på min med framhjulsdrift, och vill inte gärna köpa nått som i längden kommer kosta skjortan i servicekostnad.
Decathloncykeln ska hålla för 125 kg systemvikt. Cykeln väger 26 kg. Du själv väger 65 kg och ska alltså kunna lasta 34 kg. Det är 2 års garanti på cykeln och Decathlon är så vitt jag vet en seriös butik. För klena hjul med för svaga ekrar bör väl hinna visa sig på den tiden. Cykeln är ju inget kraftmonster precis med 35 Nm.

Jag borde väl tillägga att jag själv har haft problem med ekrar på ett dåligt byggt bakhjul, men då väger jag dubbelt så mycket som dig, har en elcykel med mittmotor på 70 Nm och det handlade dessutom inte om det hjul som satt på elcykeln när jag köpte den.
(Jag lessnade till slut och bytte varenda eker i hjulet. Därefter har det hållit.)

Decathloncykeln ska hålla för 125 kg systemvikt. Cykeln väger 26 kg. Du själv väger 65 kg och ska alltså kunna lasta 34 kg. Det är 2 års garanti på cykeln och Decathlon är så vitt jag vet en seriös butik. För klena hjul med för svaga ekrar bör väl hinna visa sig på den tiden. Cykeln är ju inget kraftmonster precis med 35 Nm.

Jag borde väl tillägga att jag själv har haft problem med ekrar på ett dåligt byggt bakhjul, men då väger jag dubbelt så mycket som dig, har en elcykel med mittmotor på 70 Nm och det handlade dessutom inte om det hjul som satt på elcykeln när jag köpte den.
(Jag lessnade till slut och bytte varenda eker i hjulet. Därefter har det hållit.)
Tack för svar, då förstår jag hur du menar! Jo, det lutar mot dem eller evobike (framhjulsdrift i så fall). Min nuvarande har 13 nm, så oavsett klar förbättring, evos motorer ska ligga på 40 enligt kundtjänst. Men där är ju problemet med att det kan bli slirigt på vintern.

Hej! Jo, förstår. Jag är allmänt anti batteri i ramen på billigare cyklar då det är det jag har nu, och det går typ inte att byta - den modellen säljs så klart inte längre ( Biltema) och ersättare går inte att få tag i, och det blir väldigt bökigt att försöka bygga om för att montera på ett nytt utanpåliggande. Konstaterat att ett på pakethållaren går troligen lättare att ersätta med snarlikt den dag det inte orkar längre. Batteri bakom sadeln funkar tyvärr inte med hundburen, och lite samma risk där - svårare att ersätta i framtiden. Sen är det främst budget - kommer hamna runt 9-11 tusen, inte mycket mer.
Om batteriet är ett skäl för dig att byta elcykel, så finns det företag som renoverar/uppgraderar elcykelbatterier. Batteridoktorn är en av de mer kända, och det finns en del andra. De klarar en hel del batterier, dock inte alla.

Med en budget för 9-11 tusen så får du inte mycket till elcykel, satsa då hellre på en begagnat elcykel med kvalitetselsystem, exempelvis från Bosch, Yamaha och Shimano. Där bör du kunna köpa batterier som reservdel under många år.
OUTL1 som nämndes tidigare i tråden tycker jag är skumma. Finns några rapporterade problemcyklar från OUTL1 på detta forum. Någon med motor+batteri i bakhjulet. Skum konstruktion.

Om batteriet är ett skäl för dig att byta elcykel, så finns det företag som renoverar/uppgraderar elcykelbatterier. Batteridoktorn är en av de mer kända, och det finns en del andra. De klarar en hel del batterier, dock inte alla.

Med en budget för 9-11 tusen så får du inte mycket till elcykel, satsa då hellre på en begagnat elcykel med kvalitetselsystem, exempelvis från Bosch, Yamaha och Shimano. Där bör du kunna köpa batterier som reservdel under många år.
OUTL1 som nämndes tidigare i tråden tycker jag är skumma. Finns några rapporterade problemcyklar från OUTL1 på detta forum. Någon med motor+batteri i bakhjulet. Skum konstruktion.
Det är en del av det, batteriet skulle kosta runt 5000 att renovera, cykeln kostade knappt 9 ny. Det känns helt enkelt inte värt pengarna, då det ändå är så att den är smärre livsfarlig på vintern. Decathlon garanterar att man kan köpa batteri i 10 år, så de känns som ett hyfsat alternativ om det ska vara bakhjulsdrift

Har mest stött på konstiga hjul och cyklar med bakhjulsmotor där ekrarna har gått av! Crescent, Batavus och Scott verkar klara sig bättre med fram eller mittmotordrift.
2-korshjul och tunga farbröder är ju iallafall ingen bra idé.

Tillbaka
Topp