Hjälp Grabbar! Framväxeln..

• Trådstartare Trådstartare Damned
  • Start datum Start datum
D

Damned

Guest
Hej hej. Jag har suttit och klurat och provat mig fram hur jag ska göra för att justera framväxeln.
Samt kollat på parktools hemsida. Man förstog ju inte direkt mycket av det när det var skrivet i fackengelska..

Hur ska jag göra? Så här har jag gått till väga. Rätta mig där jag gör fel!

Justera höjden på framväxeln så den ligger 1~2mm ovanför högsta Drevet. Samt justera in den så den stämmer i vertikalt led.

Det här tror jag att jag gör fel. Jag har justerat H/L skruvarna innan jag montera på vajjern. Först Hög sen Låg. På så sätt att kedjan inte berör framväxeln. På låg ligger den ~1mm ifrån innersta höljet på framväxeln. Just å pass så den inte tar men ändå växlar upp snabbt och lätt.

Sen när jag montera på vajjern för att pröva detta. Jag monterar på den så den är lite slak när den är i botten. Vilket jag förstått den ska vara enligt parktools hemsida.

Sen justera jag på själva växelreglaget så den just å pass tar när man trycker på reglaget. Sen prov växlade jag utan kedja ändå upp till högsta drevet. Och det misstämde som bara den!

Vad är det jag gör fel?!? Fasiken cykeln har fått stått nu en stund och abstinensen ökar varje dag!

"Jag monterar på den så den är lite slak när den är i botten. Vilket jag förstått den ska vara enligt parktools hemsida. "

rent spontant låter det som att den har varit för slak när du fixerade vajern:-)
men givetvis svårt att va hundraprocentig med enbart en beskriving

ha det
Jan

> rent spontant låter det som att den har varit för
> slak när du fixerade vajern:-)

Kolla på den här bilden en stund innan fixering av vajer:

wallpaper_8.jpg

Jag brukar lyfta ut växeln lite innan jag skruvar fast vajern, så den sträcks ut lite. Det är skillnad på slak och slak. Den ska inte gå att spela på men växeln ska röra sig när man tryckt in reglaget typ en millimeter eller två.

H/L-skruvarna tycker jag är enklare att justera med kedjan på plats. Armen på växeln ska inte ta i kedjan på lilla fram/stora bak men det ska vara nära. Samma sak fast andra sidan med stora fram/lilla bak.

som the_tnt säger är det lättare och nästan enda lösningen att ställa in växeln med allt monterat.

först skruvar jag ut H/L skruvarna så de nästan är lösa samt skrivar in justerskruven på reglaget max sedan tar jag i vajern och spänner den och drar åt så den inte är slapp men inte heller spänd.

sedan så tar jag o spänner upp vajjern med justerskruven på reglaget.. ser till att den fungerar upp och ner på alla klingor (testa samtliga klingor bak) sedan så ställer jag H/L skruven tänk på att H skruven är för maxläget utåt och L maxläget innåt.

hoppas du får det löst nu.. och lycka till.

Tackar Grabbar! Bilden var himla fin the_tnt! ;) Men jag tror jag får ta och läsa igenom detta imorgon också. Kroppen och knopp är lite mör vid detta tidslag ;)

Tim Det är just H skruven jag har problemos med. Den verkar inte komma nog långt utanför drevet!

Men jag har provat lite nu. Det verkar som jag verkligen spännt för lite. Så det blir å gå till väga som ni skrivit :)

Tog lös framväxeln också. Verkar som det e dags för byte ;) Så det blir liten uppgradering. Funkar XT reglaget bättre? Tycker denna känns trög när man växlar uppåt.

Godnatt

Tjena Damned. Det kan bero på att vajern är trög, inte själva växelreglaget. Annars har jag ett XT-reglage till salu. Det är den förra modellen, dvs den som inte är både bromshantag och växelreglage. Den är i super-skick och har typ gått 5 mil.
XT-framväxel finns också om du är intresserad.

Jag har redan beställt just en XT som ska monteras på sen under vintertiden. Tack ändå. Fast vad hade du tänkt ta för den? Jag behöver en med 31.8 ram dia, samt downpull.

Sorry, det är top-pull på min. Annars hade jag tänkt 250 spänn för framväxeln. Om någon annan är intresserad så är det 31,8 mm, topswing och top-pull.
Du vill inte ha växelreglagen heller?

Crossmax äger! Skrev:
-------------------------------------------------------
> Sorry, det är top-pull på min. Annars hade jag
> tänkt 250 spänn för framväxeln. Om någon annan är
> intresserad så är det 31,8 mm, topswing och
> top-pull.
> Du vill inte ha växelreglagen heller?

Vad kostar en ny då?

Senast redigerad av en moderator:
Växeln går inte nog högt upp på mittersta drevet från lilla. Så när jag ska växla upp till det största så blir det för litet spel och den skjuter inte upp kedjan. Fast jag tycker den skjuter upp kedjan himla fint upp på mittersta drevet.

testa att spänna.. det krävs inte mycket för att växla upp eller ner.. tänk på att du kan trycka längre än när det klickar, om problemet är att få upp kedjan

Senast redigerad av en moderator:
SL-9 Skrev:
-------------------------------------------------------
> Crossmax äger! Skrev:
> --------------------------------------------------
> > tänkt 250 spänn för framväxeln. Om någon
>
> Vad kostar en ny då?

£25 på CRC sist jag kollade. Det är typ 350,-.

Framväxeln var tydligen trasig. Enligt lolaka cykel handlarn. Så det blir å invänta xt växlen så får man se hur det går då ;) Men nu har man ju fått tips om hur man ska göra iaf!

Tillbaka
Topp