Hjälp! Gravel/pendling cykel

Amenvafan

Aktiv medlem
Hej!
Ny men läst det mesta senaste tiden och tänkte nu se om ni kan hjälpa mig lite...

Länge varit sugen på en ordentlig cykel som jag tänkt använda till:
•Daglig pendling(cirka milen)
•Längre dagstramp på grusiga vägar
•Kunna hänga på en cykelväska eller tre och korsa Sverige på längden

Då den kommer rulla mer eller mindre varje dag så vill jag också ha ett frontrack för väska/pizza/handduk ja ni vet... allt möjligt.

Har totalt snöat in mig på Kona Rove ST 2019 som jag tror uppfyller alla mina krav.

Nu till frågorna:
Någon som har erfarenheter av Rove st att dela med sig av?
Har ni någon annan cykel i samma prisklass att tipsa om?
Är jag korkad som riktat in mig på stål?(tung och segtrampad?!?)

Senast ändrad:
Verkar lite onödigt med flak för en mils pendling. För längre turer finns det ju en massa bikepackattiraljer att hänga på.

Jag brukar köra med rygga på måndagar där jag tar med veckans kläder och sedan tar jag hem det på fredag igen för tvätt. Men då har jag bra förvaringsmöjligheter på jobbet.

Specialized Sequoia? Jag kör Elite-modellen och gillar den skarpt. Jag upplever att 700 rullar bättre och lättare än 650b.

Jag har trampat runt på en Rove ST senaste året, och trivs bra med den. Det är ju ingen lättviktsracer precis, men den är vare sig tung eller segtampad utan har pallat allt jag utsatt den för, från vardagspendling till långa helgutflykter på grus.

Kör 700c på min, vet inte hur 650b känns att cykla på.

Det där med ryggsäck på måndag låter som en bra grej men har inte den möjligheten på jobbet tyvärr

Cfj sa:
Jag har trampat runt på en Rove ST senaste året, och trivs bra med den. Det är ju ingen lättviktsracer precis, men den är vare sig tung eller segtampad utan har pallat allt jag utsatt den för, från vardagspendling till långa helgutflykter på grus.

Kör 700c på min, vet inte hur 650b känns att cykla på.

Kul att du gillar den, men nej jag har inte heller testar på 650b men får väl nog ta en funderare på 700vs650...
kan man generellt säga som så att 700 är det vettiga alternativet om det till vardags rullar på asfalt och till pendling??

Amenvafan sa:
kan man generellt säga som så att 700 är det vettiga alternativet om det till vardags rullar på asfalt och till pendling??
Även på grusvägar, och släta stigar, fungerar 622-hjul med tillräckligt breda däck bra,
däremot kan den större vikten hos 35-40mm breda däck göra att cykeln känns "trög" om man skall "sprätta" på asfalt.

/Håkan

HåkanC sa:
Även på grusvägar, och släta stigar, fungerar 622-hjul med tillräckligt breda däck bra,
däremot kan den större vikten hos 35-40mm breda däck göra att cykeln känns "trög" om man skall "sprätta" på asfalt.

/Håkan

Hmm känns som att det finns en hel del att lära sig/gräva ner sig i när det kommer däck/hjul

Men blir nog helt enkelt en trial and error inlärning för min del, det borde bli bra det också.

Tacksam för alla svar!

Tillbaka
Topp