Hjälp i dämpardjungeln (AM/FR)

North

Ny medlem
Har precis köpt en Scott Ransom ram och behöver köpa en framdämpare.
Ju mer jag kollar ju mer förvirrad blir jag, har fått flera förslag.

Rock Shox Lyrik
Rock Shox Domain
Fox 36 Float
Marzocchi 55 ATA2
mm

Är ju inte direkt något proffs på att cykla tycker bara det är kul att leka lite i skogen, hoppa lite små drop, köra lite lättare downhill, mm, så vad behöver jag för min nivå?

Det skiljer ju rätt mycket i pris på dämparana 4000-11000kr, kommer jag att ångra mig om jag inte köper någon av dom dyra.Är vikten av stor betydelse 2.2kg-2.9kg, förutom att jag fattar att tyngre
är jobbigare att "dra" runt på.

Här finns ju massor av "proffs" kan ni inte dela med er av era kunskaper om dom olika dämparna, vad som är bra / dåligt.

Kunde ju bli som en liten AM/FR dämparguide.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tipsar på Fox 36 Float. Jag har en Rocky Mountain Slayer och kör nu en 36 Float RC2 vilket passar perfekt. Marzocchi är bra när de fungerar men service och delar är det svårt med i sverige. Dessutom verkar ATA systemet ha en del problem.

Jag har en 66 ATA 2007 som jag är helt sjukt nöjd med, jäkligt fit-and-forget. Och att serva den är busenkelt om det behövs. Jag vill minnas att Marzocchi fått ordning på sina gafflar till 2009 igen så 55 ATA2 2009 tror jag är en jävligt fin gaffel, däremot skulel jag inte ta i en marzocchi från 2008 med tång om den inte var begagnad och bevisligen fungerar bra.

Fox är jävligt sköna gafflar och jävligt "bling-bling", men de är dyra och vad jag förstått inte alls lika lättservade som Rock Shox/Marzocchi? Mer krångel med att delar ej går att få tag i etc.

Om vikt inte är superproriterat skulle jag absolut rekomendera vanilla framför float. Billigare plushare och endast ett par hundra gram tyngre.

Att det skulle vara svårt att serva fox tycker jag inte, tar en halvtimma. Delar är jättelätt att få tag på hos de flesta lbs genom bike toys i danmark.
Däremot är delar till marzocchi svåra att hitta i sverige fortfarande har jag för mig?

Håller med. Kör själv med en gammal Z1 och funderar på en ny gaffel. Är dock en Fox 36 Vanilla RC2 verkligen 100% bättre än en MZ 66? (100% dyrare)

??

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med. Kör själv med en gammal Z1 och
> funderar på en ny gaffel. Är dock en Fox 36
> Vanilla RC2 verkligen 100% bättre än en MZ 66?
> (100% dyrare)
>
> ??

Hur kan du få det till att fox är 100% dyrare?

bike discount priser:

Marzocchi 66 RC3 180mm 869 €
Marzocchi 66 ATA 140 - 180mm 989 €

FOX 36 VAN RC² 2009 1.019,00 €
FOX 36 FLOAT RC² 2009 1.079,00 €

Skiljer typ 1500kr

De enklaste Marzocchi-gafflarna är riktigt tråkiga. De duger, de är ganska mjuka och saftiga i slaget men allt vad vettig kompression heter kan man glömma.

Jag antar att du tänkt hålla dig vid 160mm slag? Går du upp till 180mm så får du en hoj som nog skulle fungera fint som local-DH/FR-busåk men samtidigt troligen ganska tråkig den dagen du vill ut och trampa i skogen ett par timmar. Den blir ju även klumpigare vilket gör att den kanske inte ens känns bättre i "lättare downhill".

Rockshox har ju de senaste åren varit kända för att erbjuda en fantastisk prestanda med tanke på vad man betalar.

Jag skulle säga att om du har 10.000kr att slänga iväg utan att få större ågren så tycker jag du skall köpa en Fox 36:a, vill du komma billigare undan så kör på en Lyrik eller ännu billigare en Domain. :)

Fjärdebrunn skrev:
> Håller med. Kör själv med en gammal Z1 och
> funderar på en ny gaffel. Är dock en Fox 36
> Vanilla RC2 verkligen 100% bättre än en MZ 66?
> (100% dyrare)
>
> ??

Är de verkligen så mycket dyrare? Jag köpte min Float RC2 för mindre än en 66 i höstas...

rouster: så kanske det är. Vet att det är svårt att få tag till delar till Fox DHX-bakdämpare och förmodade att samma sak gällde för gafflarna :) Däremot vet jag itne om jag tycker det är så svårt att få tag i delar till 'zocchi, CRC har det mesta? http://www.chainreactioncycles.com/Brands.aspx?BrandID=151&CurrentPageIndex=0

Men skiljer det inte mer än 1500 i pris skulle jag ta Fox vilken dag som. Det är väl beprövade grejer som är jävligt snygga och har gott rykte. :)

edit: Fast en MZ 55 ATA 2009 kostar ju €528.99 http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30250
och en Marzocchi 55 ATA Micro Forks 2009 kostar €856.97 http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30248
(Marzocchi 55 ATA2 2008 €370.29 http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21566 )
så frågan står ju fortfarande om Fox'en är dubbelt så bra som en 55 ATA 2009.

Jag hade valt Lyriken. Finfin gaffel och nu bör problemen den initialt hade vara borta också. De nyare RS gafflarna har funkat kanon för mig och pris/prestanda är verkligen kanon på den gaffeln. Marzocchi känns alldeles för osäkert i synnerhet med tanke på den icke existerande supporten i Sverige. Fox är fina grejer också men de känns mer omständiga än RS gafflarna.

Sernevi skrev:
> rouster: så kanske det är. Vet att det är
> svårt att få tag till delar till Fox
> DHX-bakdämpare och förmodade att samma sak
> gällde för gafflarna :) Däremot vet jag itne om
> jag tycker det är så svårt att få tag i delar
> till 'zocchi, CRC har det mesta?
> http://www.chainreactioncycles.com/Brands.aspx?Bra
> ndID=151&CurrentPageIndex=0
>

Vissa saker går att få tag på, vissa andra är ett projekt. Till exempel ETA-justerare som bara pressas på plats och har en tendens att flyga av i skogen. De hittade jag ingenstans i Europa, eller i affärer i Canada när jag var på besök i somras. Till slut gick jag till Marzocchi Canadas kontor i North Vancouver, där de grävde fram en liten plastpåse med den eftersökta delen... som kostade $20...

Sernevi skrev:
> så frågan står ju fortfarande om Fox'en är
> dubbelt så bra som en 55 ATA 2009.

Nä.. Men man slipper den hemska grafiken på 55an ;)
Iofs är dekalerna på de nya gafflarna av lägre kvalite än gnuggbilder man får i tuggummipaketen och ramlar av efter en veckas användade..

Brad skrev:
>
> Vissa saker går att få tag på, vissa andra är
> ett projekt. Till exempel ETA-justerare som bara
> pressas på plats och har en tendens att flyga av
> i skogen. De hittade jag ingenstans i Europa,
> eller i affärer i Canada när jag var på besök
> i somras. Till slut gick jag till Marzocchi
> Canadas kontor i North Vancouver, där de grävde
> fram en liten plastpåse med den eftersökta
> delen... som kostade $20...

Såhär i efterhand, hade det inte bara varit lättare att ringa/maila 'zocchi och fråga om de visste vart man kunde få tag på det från början? Intrycket jag fått på mtbr är att om man vill något så är det bara att fråga dem så får man svar, t ex rekommenderade oljenivåer etc.

Sernevi skrev:
> Såhär i efterhand, hade det inte bara varit
> lättare att ringa/maila 'zocchi och fråga om de
> visste vart man kunde få tag på det från
> början? Intrycket jag fått på mtbr är att om
> man vill något så är det bara att fråga dem
> så får man svar, t ex rekommenderade oljenivåer
> etc.

Du menar som när alla som köpt deras 2008- produkter undrar varför dom har flera millimeters spel i bussningarna och dom får till svar att det är en "feature" ;)

rouster skrev:

> Du menar som när alla som köpt deras 2008-
> produkter undrar varför dom har flera millimeters
> spel i bussningarna och dom får till svar att det
> är en "feature" ;)

? Trodde att de var väldigt öppna med att de haft problem med kvaliteten i sina nya fabriker? Eller är det bara något som är allmänt känt utan att de sagt det?

Hur mycket gör vikten? kommer hojjen att kännas framtung med tex en Domain?
Skillnaden på Luft/fjäder?
Gärna lite hur ni upplever dom olika gafflarna

Sernevi skrev:
> Såhär i efterhand, hade det inte bara varit
> lättare att ringa/maila 'zocchi och fråga om de
> visste vart man kunde få tag på det från
> början? Intrycket jag fått på mtbr är att om
> man vill något så är det bara att fråga dem
> så får man svar, t ex rekommenderade oljenivåer
> etc.

Jag har mailat Marzocchi massor av gånger och aldrig fått nogot svar, formuläret på hemsidan ser fint ut men det är envägskommunikation. Finns ingen svenk representant längre heller vad jag vet. I tråden på mtbr kan man nog få några svar till självhjälp, det är USA-support som hänger där. Ringa Marzocchi i Italien kan man kanske göra.

Timothy skrev:
> Jag har mailat Marzocchi massor av gånger och
> aldrig fått nogot svar, formuläret på hemsidan
> ser fint ut men det är envägskommunikation.
> Finns ingen svenk representant längre heller vad
> jag vet. I tråden på mtbr kan man nog få några
> svar till självhjälp, det är USA-support som
> hänger där. Ringa Marzocchi i Italien kan man
> kanske göra.

Jag har haft samma erfarenhet. Aldrig fått svar från Marzocchi...
mtbr kan vara bra om man vill ha info om hur man fixar saker själv, men det hjälper inte med delarna.

Sernevi skrev:
> rouster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Du menar som när alla som köpt deras 2008-
> > produkter undrar varför dom har flera
> millimeters
> > spel i bussningarna och dom får till svar att
> det
> > är en "feature" ;)
>
>
> ? Trodde att de var väldigt öppna med att de
> haft problem med kvaliteten i sina nya fabriker?
> Eller är det bara något som är allmänt känt
> utan att de sagt det?

Tvärt om.. De hävdade väldigt länge att det inte var något som helst problem med deras kvalité..
Det har nästan varit det vanligaste samtalsämnet på de större forumen i usa senaste året :p

Inte skälla så på Marzocchi nu, min Bomber (160mm All Mountain SL1, 2007) står ju nere i garaget och gråter nu ju...

/CJ

Skena inte nu så det blir en Marzocchi tråd ;-)

Hur mycket gör vikten? kommer hojjen att kännas framtung med tex en Domain?
Skillnaden på Luft/fjäder?
Gärna lite hur ni upplever dom olika gafflarna

vikten beror väl ganska mycket på vad det sitter på för ram. Är det en jättelätt ram kan en tung gaffel göra hojen framtung och vice versa. Jag skulle nog spontant hellre haft en baktung än framtung hoj. Och så är ju lättare alltid trevligare :)

jag är såld på luft, många här kommer säga emot mig men jag står för det. Man kan få gaffeln precis som man vill ha den utan att slabba med oljor och fjädrar och grejer. Dessutom väldigt lätt att testa olika inställningar, pumpa lite-släppa lite.

Min 66:a kör jag ganska plush när det är rotigt och brötigt i skogen, men om det är öppnare och slätare anlagda spår (t ex magic carpet i gesunda) har jag den styvare för att minska gunget. Återigen väldigt smidigt att kunna ordna "on the fly"

Jag tror att Domainen kommer att kännas tung. Om du har pengarna så satsa på en lite dyrare gaffel. Själv hade jag velat ha en Fox Float RC2, men jag är iofs fullt nöjd med min Fox Vanilla R. Vad jag har märkt bland olika gafflar är att ju högre upp vikten sitter desto tyngre upplevs de.

Har Rock Shox fått ordning på sina 2-step gafflar? Jag hade kanske övervägt en Lyrik Solo air annars.

De flesta gafflarna är fina och jag tror att det mest gäller att hitta vilken som man kan få till bra pris.

/Erik

Jag gick från en Revelation på dryga 1,8kg till en en Lyrik Coil på 2,6 eller nåt sånt. Alldeles i början märkte man givetvis att det var tyngre fram men när man väl kört ett tag glömmer man bort vikten. Nu har jag aldrig reflekterat över en tung framända. Nästan tvärtom då jag upplever att den istället plöjer genom stöket stadigare (givetvis bidrar även 20mm nav).

/C

Kanske lika bra att köra med min Recon gaffel så länge så jag kan spara lite till, den har ju i alla fall 130mm i slag.

Drifter skrev:
> De flesta gafflarna är fina och jag tror att det
> mest gäller att hitta vilken som man kan få till
> bra pris.
>
>
> /Erik

+1

/CJ

Tillbaka