Hjälp i gaffeldjungeln.

• Trådstartare Trådstartare VH
  • Start datum Start datum

VH

Ny medlem
Hjälp i gaffeldjungeln.
Tycker att min nuvarande gaffel har blivit lite mosig trots oljebyte och allmänt isärplock (den sitter ihop rätt :P ), funderar på att skaffa ny, men vad för nån?
Kommer mest köra agressive xc/blandat så den bör ju tåla en del.

kan tänka mig max 3000kr

då har jag tittat på:
rs reba SL 299€
rs psylo SL ~2600kr

några andra förslag?

ramen som den ska sitta på är från 95 och levererades med RS Mag21, så jag vetifasen om det ens kommer gå att köra med en 100mm gaffel på?

har funderat över skillnaden mellan luft och coil, har just nu en luftgaffel, dock väldigt gammal, har haft en del problem med den, läckage och taskiga ventiler men det kanske just är pga den är gammal. vad funkar bäst, air eller coil? :)

tacksam för hjälp!

Hjälp i gaffeldjungeln.
En Marzocchi MX Comp 80mm eller 105mm skulle nog inte vara fel heller? Finns för under 3000kr. :-) Båda två funkar bra numera, luftfjäder och stålfjäder. Jag har bara luft i min MX Comp, den höll fint när jag hoppade i slottskogen i lördags.

/Leo

Hjälp i gaffeldjungeln.
Nej det verkar inte fel, har kollat på 2006ans MX Comp Air. Vetifasen om ramen klarar mer än 85mm utan att bli chopper?

Det står Post Mount på den...tror jag har IS nu, hur fixar man?

Senast redigerad av en moderator:
Hjälp i gaffeldjungeln.
Ja det e klart, men 06an e fräsigare ;-)

Men till viktiga saker...

Ska jag ha en 105 eller 85? Vet ju inte vad min ram klarar.
Nån skillnad mellan 06an o 05an? Ska jag köra på 85an skiljer det 200kr...har dom utvecklat prylarna nåt tro?

Hjälp i gaffeldjungeln.
Vet inte, har du kollat på Marzocchi siten? Min -05:a har ju negativ fjädring också, så det är nog ingen större skillnad förutom färgval och bromsfäste gissar jag? 105:an är inte så jättehög, skulle nog funka, men det beror nog på vad du är van vid. 80 är ju ett säkert kort.

/Leo

Hjälp i gaffeldjungeln.
Ser att Cykelcity har rea snart, blir samma pris på hela faderullan som på CRC, samt att jag får känna på gaffeln innan. Det jag är rädd för är att den ska kännas som min nuvarande.
Gillade hur Alfsomfan's gaffel kändes men fox...ja det är lite för dyrt :|

Hjälp i gaffeldjungeln.
Gör som mig och skippa maten i en månad! Då har du råd med en Fox Vanilla=) (student) Dem kostar 3700kr på crc...

/Erik

Hjälp i gaffeldjungeln.
Hehe nädu jag klarar inte vara utan mat i en månad, har ju råd men det svider...

Har börjat titta lite på RS Recon 327, kan det vara nåt å ha?

Hjälp i gaffeldjungeln.
VH skrev:
-------------------------------------------------------
> Har börjat titta lite på RS Recon 327, kan det
> vara nåt å ha?

Då tror jag mer på den bästa Tora som har motion control, lika som på en reba. Väger ungefär lika mycket eller möjligen lite mer än MX compen

Hjälp i gaffeldjungeln.
Vilken är den "bättre"? Tora eller Recon? Barracuda är de enda jag sett som har dom i lager just nu?

http://www.mtbikers.com/StoreFront/products/find.do?r=RSFOUTOPL

Verkar ju vara "top" Toran, dock skiljer det ca 400gram mellan den och
http://www.mtbikers.com/StoreFront/products/find.do?r=RSFOUR327

enda skillnaden jag ser är att det är external compression control på toran? enl rs hemsida

Hehe, ett jäkla snurr.

Om jag fattade dig rätt så är Motion Control nåt att satsa på, så en Reba SL m PopLoc vore kanske inte så dumt?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp