Hjälp identifiera denna gamling ?

Automan

Ny medlem
Kan någon av er experter hjälpa mig ta reda på vad detta är för modell ? samt vilken framgaffel som skulle passa ? och vart man eventuellt kan hitta en reservdel som tex den svarta delen där bak som växelförar enheten sitter monterad på.

Bilagor

• 20180706_134658x.jpg
    20180706_134658x.jpg
    389.6 KB · Besök: 103
https://www.santacruzbicycles.com/en-US/bike/super-8/2

2 Tillverkad 2000 - 2002. Gaffeln ska ha 150-180mm slag. Gaffeln på din bild är alldeles för lång. Och dämparen ser också helt fel ut, men det kan vara kameravinkeln som gör att det ser fel ut.

Delen du söker heter växelöra = derailleur hanger på engelska. Googla så hittar du säkert något ställe som säljer.

Senast ändrad:
Tack så mycket. Nu ska jag se vad jag kan göra med denna gamling. Vill inte lägga ut för mycket, men vill heller inte göra mig av med den.

Mäktig :) ser ut som en Full Bender nästan. Jag har sett en liknande hoj köras av nån i Flottsbro en gång.

Tjena!

På Super8 är inte växelörat en separat del, det är en del av hela dropouten. Blir väldigt förvånad om du hittar sådan i butik idag. SC säljer inte dom längre.
Vad är fel på den? Om den är helt oanvändbar så gäller det nog att hitta begagnat och det är nog allt annat än lätt.

Ett tips är att kolla svetsarna längst upp på svingen, väldigt få Super 8 som inte spricker där.

Det där kan vara en av mina gamla ramar, den ena lackades i nån röd färg, av han som köpte den av mig, för sisådär tretton år sedan. Den var grön från början.
Omlackad är den i vilket fall som helst, det där är ingen originafärg. Den röda som är original är klart mer röd.

Det är inget fel på växelörat eller så, bara tänkte ha i reserv. Du har helt rätt, den är omlackad, men den får vara så även om jag skulle vilja ha en annan färg, det är inte så farligt eller någon prioritet just nu.
Kollade när jag köpte den för ca 8år sen (stått och samlat damm i ett rum i många många år efter det) efter sprickor eller skador, men den är helt okej. Dock läcker högra gaffelbenet, så nu funderar jag på om jag kan hitta reservdelar kit så jag kan fixa denna marzocchi bomber monster triple... har inte hittat något än, eller skaffa en ny framgaffel... några förslag ?

Senast ändrad:
Tjena!

Såvidare du inte har sönder gängorna i dropouten så har du nog inte sönder den. Rejält överbyggd.
Däremot fästet för dämparen i svingen kan böjas.
Ska se om ja kan ta en bild på sprickan i den som hänger i mitt garage. Dom är luriga att se.

kebarb sa:
Fin hoj, den där borde du verkligen ta väl hand om!

//K

Tack :) mina tankar är att fixa det som behöver fixas, det vill säga framgaffeln.... kan inte hitta repkit till den som sitter på, så funderingarna går kring att skaffa en ny framgaffel.. behöver fundera på lite först om denna cykel är värd att lägga lite pengar på eller inte.

Tjena!

Har en kontakt som kan vara intresserad av att köpa gaffeln om du köper en annan.
Skulle du av nån anledning vilja sälja ram med hjul så är jag själv intresserad.

Tillbaka
Topp