Hjälp ifrån dom som kan

PAT-MAN

Ny medlem
Hjälp ifrån dom som kan
jag ska inte tävla med cyklen som jag tänkt att köpa. Jag ska ha den för nöjes åkning på lite mera seriös nivå.

Jag vet att jag nyss lagt in en trån om SCOTT SCALE, men jag kände att min budget kanske inte håller för så mycket.

Denna cyklen som jag länkar under har jag funderat på ett tag, men jag vet inte om den känns lite billig. Men Jag gillar nämligen geometrin på ramen.
Kan jag fortsätta bygga på den själv framöver?
lite orolig över gafflen på den?

http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_90_94&products_id=711

Jag har även spanat in denna på länken under, men är skillnaden verkligen så stor på dom?

http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_90_94&products_id=714

Tack så fruktansvärt mycket för svar!

/ SAGMAN

Hjälp ifrån dom som kan
Har en Caldera från 2005 som jag kört i alla tänkbara förhållanden. Den har gått långlopp, varit lekhoj, cityracer med slicks och pendlarhärke. En stryktålig ram med kul geometri som man får många roliga mil med.

Nackdelen med Calderan är att den är rätt tung både vad ram och komponenter gäller så det kan aldrig bli en lättviktig race hoj men ska man ha den som oprentetiös stighoj så duger den finfint.
Det enda negativa jag har att säga om cykeln är att komponenterna kanske inte håller världsklass.
Gaffeln bör bytas och då får man en betydligt roligare hoj.
Andra svagheter är styrlagret och hjulen (bakjulet i synnerhet) Vevpartiet höll inte heller direkt världsklass. Vevlagret håller så där och mitt vevparti har jag lyckats böja spindeln på.
Hayes bromsarna har också klena slangar som lätt knäcks om man vurpar och snurrar styret. Notera att mina klagomål gäller 05' modell, har inte förkovrat mig i specen på 06:an eller 07:an.

Summasummarum en sjysst instegshoj som inbjuder mer till bus än till race. Tröttnar man sen på den som skogshoj är den också ypperlig som pendlarhoj med en stel gaffel fram.

/C

Hjälp ifrån dom som kan
Det är rätt stor skillnad på gafflarna och ramarna. Sen är allt snäppet bättre på Kula Deluxe. Men kolla på vanliga Kula. Jag tror att den är ganska lik tidigare års Caldera. Ramen på Caldera är ny för i år, och som jag fattat det har Kula tagit över gamla Caldera-ramen. Gaffeln på Calderan är jag lite tveksam till, tror Kulornas gafflar är bättre.

Hjälp ifrån dom som kan
Calderna uppfattar jag som en räjält tilltagen trail-HT med lite XC-stuk. Kulan är mer en XC-racer, t ex med Eastonrör. Kona verkar ju dock tejpa om modellbeteckningarna lite som de känner :o

Prova och känn efter också, om du nu ska köpa i bromma

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp