Hjälp jag är så otroligt klantig

Hej!
Helt ny här och ny med MTB. Köpte mig en billigare MTB igår (Freke 27,5 från 2015) och i affären visade handlaren hur jag skulle justera bakbromsen om jag behövde det i framtiden. Idag skulle jag montera bort bakhjulet för att sedan sätta tillbaka det. För att träna och se att jag klarade av det ifall jag får punka i skogen. Det var inga problem. Dock tog inte bakbromsen som den skulle och jag började då skruva. Fick inte till det utan skruvar då i de två fel skruvarna så det läcker ut bromsvätska. Så nu har det läckt ut bromsvätska på beläggen och det är inget tryck alls när jag försöker bromsa. Hur fixar jag detta? Kan jag bara fylla på med bromsvätska?

LightningRaket sa:
Hej!
Helt ny här och ny med MTB. Köpte mig en billigare MTB igår (Freke 27,5 från 2015) och i affären visade handlaren hur jag skulle justera bakbromsen om jag behövde det i framtiden. Idag skulle jag montera bort bakhjulet för att sedan sätta tillbaka det. För att träna och se att jag klarade av det ifall jag får punka i skogen. Det var inga problem. Dock tog inte bakbromsen som den skulle och jag började då skruva. Fick inte till det utan skruvar då i de två fel skruvarna så det läcker ut bromsvätska. Så nu har det läckt ut bromsvätska på beläggen och det är inget tryck alls när jag försöker bromsa. Hur fixar jag detta? Kan jag bara fylla på med bromsvätska?

I ditt läge skulle jag råda dig att gå tillbaks till handlaren och be om hjälp.
Betala för att handlaren ska ge dig basala kunskaper om vad du ska och inte ska skruva på.

Tack för svar!

Han visade mig på frambromsen, ser ju likadant ut (samma dimension på skruv). Såklart borde jag ha lagt ned mer tid att titta eller iallafall frågat igen om vilka skruvar det var. Jag känner att just nu att felet helt är mitt.

Hur mycket kommer detta kosta att fixa? Och igen, är det något jag kan göra själv, eller behöver det luftas?

Du behöver ny skiva och nya belägg. Ok kanske inte skiva.

Sen har su absolut skruvat på fel skruvar om det läcker ut bromsvätska.

Youtube är din vän, googla, se och lär.

Folk som skruvar på fel ställe finns det gott om.
I bilsammanhang har jag på senare år sett flera trådar där folk försökt byta motorolja själv, och av misstag tappat ur automatlådeoljan istället. ?

Tack igen för svar!
Ja, det är helt otroligt klantigt faktiskt.

Sa precis till frugan "om jag bara hade googlat det..."

Åker till handlare i närheten imorgon. Hoppas de kan fixa det relativt snabbt så jag kommer ut i helgen.

Jo, egentligen är jag rätt händig, hahaha :) Förstår att ni inte tror mig nu. Men läget på skruvarna var sådant att det kändes även mest logiskt att justera dem. Dock borde jag ha googlat, kollat här, frågat och inte haft så förbannat bråttom. Det som är bra är att jag nu lärt mig rätt skruv nästa gång. Vill kunna skruva själv om nåt går fel i skogen eller liknande.

I princip kan du utgå från att bromsen saknar justerskruvar, utan det enda du kan göra är att flytta oket. Sen tänker du logiskt vilka skruvar som håller fast oket i ramen. De går på tvärs mot de som håller ihop oket och som du förmodligen har skruvat på :)

Enklast är att goggla lite på komponenten först och skruva sen. Så kommer du att lära dig.

LightningRaket sa:
Ja, det var precis de jag skruvade på. Känslan av att vara helt knäpp i huvudet är rätt stark nu :)

Var uppe exakt samma sak bara häromdagen. Så var det inte du, det också. Så är du i gott sällskap iallafall :D

Hej igen! Vad alla är snälla här! :) Tack igen för alla bra svar. Mår mycket bättre nu, tack, kan jag säkert somna lite bättre.
Det var inte jag och väldigt skönt att höra att jag inte är ensam :)

Ja, man lär sig absolut :)

ForesterGuy sa:
Folk som skruvar på fel ställe finns det gott om.
I bilsammanhang har jag på senare år sett flera trådar där folk försökt byta motorolja själv, och av misstag tappat ur automatlådeoljan istället. ?

Vi hade en kund på jobbet som satte ribban i klantighet. Han skulle fylla på nåt men det sluta med att han hällde spolarvätska i motorn , insåg sitt misstag och tog sig till en GDS hall , tappa ur DSG växellådan och fyllde på motorolja.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga till honom när han kom in... :)

(Hjälp fick han iaf)

Mini_me: ha, ha, ha!

Gör om, gör rätt! :)

Svårt att be en kund att aldrig, aldrig nånsin röra en bil igen... vilket jag nog hade velat göra i det läget! ?

Hahaha tack för den! Jo, vill ju ut igen. Körde för första gången någonsin MTB igår. Har harvat på min tre växlade monark till jobbet länge nu o byter snart jobb (närmare hemmet) så behöver ha för att få lite motion. Så hoppas nån affär kan hjälpa mig på fredag eller lördag. Tar det lång tid att fixa? Brukar sådana delar finnas på lager eller är det lättare att jag beställer?

LightningRaket sa:
Hahaha tack för den! Jo, vill ju ut igen. Körde för första gången någonsin MTB igår. Har harvat på min tre växlade monark till jobbet länge nu o byter snart jobb (närmare hemmet) så behöver ha för att få lite motion. Så hoppas nån affär kan hjälpa mig på fredag eller lördag. Tar det lång tid att fixa? Brukar sådana delar finnas på lager eller är det lättare att jag beställer?

Var bor du?

Vad är Modellbeteckningen på bromsen? Belägg är ju en bristvara hos många lbser.

Senast ändrad:
Sånt händer. Förhoppningsvis bara en gång. :-)

Finns nog inte en del på cyklarna som jag inte har mekat sönder, eller gjort andra klantiga grejer, med. Att vara händig eller erfaren behöver nog inte vara till hjälp. Tror tvärtom att man lätt slutar tänka efter före.

Jo så kan det nog vara Fredrik.

Hittade de bromsbeläggen på nätet men förhoppningsvis har de hemma i nån butik här i stan, skall ringa runt imorgon. Bromsbeläggen verkar vara rätt vanliga.

Senast ändrad:
LightningRaket sa:
Jo så kan det nog vara Fredrik.

Hittade de bromsbeläggen på nätet men förhoppningsvis har de hemma i nån butik här i stan, skall ringa runt imorgon. Bromsbeläggen verkar vara rätt vanliga.

Xxl borde kunna ha dem.

Tänk på att du måste få rent skivan med.

Hej igen! Fick tag i JBC Sport i Örebro nu på morgonen så skall lämna cykeln där senare. Blir klar imorgon eftermiddag. Fick tag i bromsbelägg på ett annat ställe som är Shimano och för den modellen, ifall de inte har på JBC.

Trevlig kille på JBC som var duktig att hålla sig för skratt när jag förklarade vad som hänt :)

Jag undrar vad det egentligen var som var problemet? Om bromsen funkade innan du tog bort och satte dit hjulet så borde det funka lika bra efteråt kan man tycka. Även fast oket tryckt ihop sig lite så borde det väl ha räckt med att pumpa lite på bromsen så borde det bli bra igen. För med nya belägg så även om oket tryckt ihop sig maximalt så borde det inte kunna läcka in luft då va?

Har för övrigt likadana bromsar själv, rätt nöjd med dem:

shimanobrm395kalibersort.jpg

Hej! problemet är/var väl att det läckt ut bromsvätska som gjort att trycket försvunnit samt att beläggen blivit obrukbara pga oljan.

Cykeln är iallafall inlämnad nu och skall hämtas ut imorgon vid lunch.

LightningRaket sa:
problemet är/var väl att det läckt ut bromsvätska som gjort att trycket försvunnit samt att beläggen blivit obrukbara pga oljan.
jo visst, men jag menade innan du skruvade ? eller har jag missat nåt här

Iaf. Hoppas den är som ny nu efter service!

Nej då du har helt rätt. Men jag glömde att röra oket till rätt position när jag skruvade och pumpa med bromsen. Fick då för mig i att det kanske går att justera läget med de två andra. Samma bits. Ja, jag vet. Behöver inte säga mer :)

Den blir säkert bra. Skall bli kul att komma ut igen imorgon kväll!

Har du quick-release på bakhjulet?

Egentligen ska inte bromsen behöva justeras bara för att hjulet vart av, men med quick release (QR) så kan det lätt hända att hjulet hamnar lite snett.

Isafall är det den passningen man ska dubbelkolla, och flytta något broms-ok.

Man kan stoppa något emellan beläggen om man inte ska göra något snabbt, bara för att förhindra att de åker ihop så man inte får dit hjulet. Något mjukt som inte skadar beläggen då, en glasspinne, plastbit, hopvikt papper eller nåt.

Ja det är qr bak. Är osäker där med hur mkt "tryck" det skall vara på själva stängningen. Men skall höra med han i affären idag, så får han visa. Bra tips! Tack!

Brant inlärningskurva kallar vi sådant :) Bra med nya prylar, det är supersvårt att bli av med bromsvätska helt från skiva och belägg.

Hej!

Nu har jag hämtat cykeln. Men jag vet inte vad jag skall säga. Det skriker nåt kopiöst när jag bromsar. Och som jag förstår och har läst beroendet på olja/smuts på skivbromsen. Och det är det en hel del. Har cyklat, torkat rent, cyklat o s v. Men ingen skillnad ännu. Kanske måste köra med den mer? Sen är det mycket större skillnad mellan fram och bak tryckning nu. Måste hålla in i botten för att det skall stanna. Frambromsen tar mycket bra och fint. Men inte bak. Men det beror säkert på all olja?

LightningRaket sa:
Hej!

Nu har jag hämtat cykeln. Men jag vet inte vad jag skall säga. Det skriker nåt kopiöst när jag bromsar. Och som jag förstår och har läst beroendet på olja/smuts på skivbromsen. Och det är det en hel del. Har cyklat, torkat rent, cyklat o s v. Men ingen skillnad ännu. Kanske måste köra med den mer? Sen är det mycket större skillnad mellan fram och bak tryckning nu. Måste hålla in i botten för att det skall stanna. Frambromsen tar mycket bra och fint. Men inte bak. Men det beror säkert på all olja?

Har du fått i nya belägg? Köp biltemas bromsrengöring och gå bananas. Men att du trycker handtaget i botten. Det är dåligt luftat. Har lbs gjort det, så gå tillbaka. Så ska det inte vara.

Ja nya belägg. Köpte Shimano för modell 395. Ja, får trycka i botten för att det verkligen skall ta stopp men då skriker det rejält. Ibs? Det är en cykelaffär i Örebro som gjort det. De hade problem med luft ingen av den. Vet inte vad som strulade. Men fick hämta den senare än beräknat. Kanske lättare att byta hela bromsoket? Kan man inte justera trycket själv vid handtaget? Ser nämligen en skruv (skall inte skruva nu innan jag vet) som skulle kunna vara för den.

LBS = local bike shop

Trycket kan du inte justera på handtaget, på vissa bromsar kan du reglera hur långt ut handtaget ska vara och "spelet", men själva trycket kan man inte reglera där.

Hade dom haft strul med luftningen så verkar det faktiskt som dom inte fick till det riktigt bra nu heller....

Det är väl egentligen skit samma om de hade problem med luftningen. Har de tagit betalt för det så ska det vara ordentligt gjort.
Jag bor också i Örebro men har ingen erfarenhet av just den cykelaffären, men skulle tro att de gärna vill fixa till det om du åker tillbaka.

Det kan ju också vara så att om de inte gjort rent skivorna från bromsvätska så blir ju de nya beläggen smutsiga, och du är tillbaka på ruta ett.

Senast ändrad:
Det som kan vara är att något i oket inte blivit riktigt tätt efter att du delade på det så den tjuvdrar lite luft. Borde väl gå att få ordning på, men jag tycker du borde gå tillbaka.

En sak att den skriker, men riktig bromsverkan måste du ju ha.

Tillbaka
Topp