Hjälp jag fått inte av min fram axel

Evelina

Medlem
Hoppas någon har en ide om hur jag får av min framaxel. Har skruvat ut "veven" och den släppte från axeln och kom loss men axeln sitter kvar. Så alltså själva axeln har delats i två, axeln genom hjulet då och så själva veven som man spänner fast hjulet med. Har någon en bra ide hur jag kan ta loss axeln utan veven på. Tacksam för svar ☺️
Mvh Evelina

Bilagor

• IMG_20250605_093006.webp
    IMG_20250605_093006.webp
    196.4 KB · Besök: 70
  • IMG_20250605_093000.webp
    IMG_20250605_093000.webp
    94.4 KB · Besök: 70
Jag gissar att du har skruvat åt fel håll. Handtaget är vänstergängad. Så du borde skruva i det igen, åt vänster då. Och om du vrider på när den är helt skruvad i borde axeln lossna.

Senast ändrad:
För att förtydliga så har själva axeln en normalt gängad topp som gängar i höger gaffelben, men skruva inte tills det tar stopp, själva uppspänningen av axeln mot gaffeln görs genom att spänna in hävarmen som TS har skruvat av från axeln...
Så gör som Berk beskrivit. Och när axeln ska på igen så gänga på den med hävarmen lös/utåt, och den ska spännas in mot gaffeln när det görs med "lagom" motstånd, inte så att den kan fladdra ut av sig själv, men inte så att det är jobbigt att spänna in den.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp