Hjälp! Jag sabbade vajern till dropper posten

Hajpojken

Medlem
Hej! Glad nybörjare här som börjat cykla lite MTB på äldre dar. Jag köpte nyligen en dropper post (Pro Koryak) som jag tänkte montera idag. Allt gick som smort tills jag skulle klippa vajern på slutet och inte fick ett rent ”snitt”, vilket ledde till att jag inte fick på vajerklämman (eller vad det nu heter) på änden.

Dum som jag är så tänkte jag att jag drar ur vajern igen, kortar av höljet och gör sedan ett bättre snitt med en bättre avklippare. Det fungerade också, tills jag skulle föra in vajern i reglaget igen och inte fick igenom den, vilket såklart resulterade i att änden ”trådade” sig lite igen.

Är det någon här som har något förslag på hur jag kan få igenom vajern genom reglaget, eller ska jag erkänna mig besegrad och köpa en ny vajer? Om så, är det någon som har förslag på vajer? Jag hittar ingen av samma märke att beställa löst, och ska jag ändå beställa nytt så vill jag vara säker på att den kommer passa.
E25BE336-5F8F-429B-AEB7-F9CB57ACD243.jpeg
41ECF165-C820-4659-9422-B93620256203.jpeg
AAE544DF-58BB-4D40-A819-D0663A644D89.jpeg

Lödkolv och lit lod i änden så blir det bra
Det där har jag läst så många gånger men aldrig fått det att funka. vad är hemligheten? Lödtennet har aldrig velat fastna på vajeränden.
Personligen hade jag köpt en ny vajer och men det kostar ju inget att testa lod / superlim om du har hemma.

Det där har jag läst så många gånger men aldrig fått det att funka. vad är hemligheten? Lödtennet har aldrig velat fastna på vajeränden.
Personligen hade jag köpt en ny vajer och men det kostar ju inget att testa lod / superlim om du har hemma.
Man värmer på ena sidan,har lodet på andra och låter lodet väta igenom.
Alltså inte värma direkt på lodet.

Man behöver riktigt bra syra också.. Stay clean är de bästa.

Det behövs inte löda. Ny vajer och bättre tång. Är det sen ändå helt omöjligt att träffa hålet får man väl träna eller be en kamrat.

Tycket biltemas tång duger bra. I alla fall för oss som klipper max 10 vajer om året.

Innan jag skaffade den där tången klippte jag wire med en vanlig sidavbitare och det fungerar utan problem om man har en med lite storlek och lite styrka i näven.
Om det är ett likadant ändstopp som till en växelwire går det lättare om man snurrar på stoppet i samma rikning som wiren är snurrad när man trär på den.

Innan jag skaffade den där tången klippte jag wire med en vanlig sidavbitare och det fungerar utan problem om man har en med lite storlek och lite styrka i näven.
Om det är ett likadant ändstopp som till en växelwire går det lättare om man snurrar på stoppet i samma rikning som wiren är snurrad när man trär på den.
Jag hade en vanlig liten bacho. Tycker förbättringen är värd priset om man har nytta av det några ggr per år

Jag brukar använda fel teknik, dvs att dra fast vajern med skruven innan man knipsar av. Då fransar den upp sig nästan oavsett vilket verkyg man använder.

Köp ny vajer.

Går ju fint med vilken avbitare som helst. Vajern ska ju igenom reglaget först sen klipper man vajern sedan skruvat man åt vajern, på med en vajerändhylsa = klart.

Köp ny vajer.

Går ju fint med vilken avbitare som helst. Vajern ska ju igenom reglaget först sen klipper man vajern sedan skruvat man åt vajern, på med en vajerändhylsa = klart.
Jag skruvar åt innan jag klipper vajern, om det skulle blivit några problem så kan man bara börja om ??‍?

Det kan även vara så att vajern är smutsig/fet. Då behöver du göra rent med flussmedel eller ha lödtenn med flussmedel om det inte är starkt smutsat.

Tillbaka
Topp