Hjälp jämföra två Mtb FS

kronblom23

Ny medlem
Hjälp jämföra två Mtb FS
Hej,

Tittar på följande tre cyklar.
Finns det något som motiverar att slå till på den dyrare? Tänk nybörjare med maxad budget när jag tittar på dessa förslag.

RM 70-29 : https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-70-29-mattgra-gul-morkbla - 17" (M)
SUP XF 969 : https://www.cykelkraft.se/superior-xf-969-mattgra-vit-rod - 15,5" (S)

Jag är 170 cm lång. Så storleksmässigt tror jag jag hamnar på det jag antagit.
Helt ny på begrepp som stack och reach m.m. så vet inte hur stora skillnaderna blir i geometrin. :)

/Tack

Hjälp jämföra två Mtb FS
Oj, missade den 3:e. :)

Den tredje är mer budget.
SUP XF 919 : https://www.cykelkraft.se/superior-xf-919-alu-mattsvart-gra

Finns visserligen några fler typ

XF 929 : https://www.cykelkraft.se/superior-xf-929-mattsvart-vit-rod
XF 939 : https://www.cykelkraft.se/superior-xf-939-matt-aluminium-svart-rod

Budgeten hamnar någonstans runt 20-21. XF969 som ligger på strax under 25 är kanske bristningsgräns. Frågan är om de extra 3-4000 upp till den är motiverat när man jämför med de andra.

Hjälp jämföra två Mtb FS
Samma storlek i båda, Medium är lika stor som Medium. Två fina cyklar. SUP är mera xc-racer med fokus på lägre vikt och RM är mera xc-stig med fokus på att bara cykla omkring på skoj.

Skillnader SUP vs. RM
24500 vs. 21500 kr
Vikt 11,8 vs. 13,8 kg enligt katalogen
Framtriangel i CF vs. alu
Fälgar DT 25 mm vs. WTB 29 mm inre bredd
Ekrar Sapim Laser/Race vs. Leader
Nav DT370 SP 28H vs. Bitex Classic 32H
Vanlig stolpe vs. dropper
Styre 31,8 mm vs. 35 mm diameter
Silikongrepp vs. vanliga lock-on gummi
XT 11-46T vs. Eagle 10-50T
Bakdämp RS Monarch RT3 vs. RS Deluxe RT
Installationsmått bakdämpare 184x44 mm vs. 210x50 mm https://www.vitalmtb.com/features/T...ock-Sizing-and-the-RockShox-Super-Deluxe,1349

Bilagor

• sup1.png
    sup1.png
    15.4 KB · Besök: 68
Hjälp jämföra två Mtb FS
kronblom23 sa:
Av de tre budget-XF cyklarna anser jag att XF 939 är det smartaste valet. Den enda med Reba, de andra har Recon. Den enda med DT 25 mm fälgarna, de andra med billigare Weinmann-fälgar. Den enda med RD-M8000 11-delat bak (som enkelt går att bygga om till 1x med med en 11-46T kassett för 500 kr), de andra har 2x10 grupp.

Hjälp jämföra två Mtb FS
Tackar för den genomgången. :)

En Medium SUP skulle alltså eventuellt kunna fungera istället för en S? Trodde att jag låg precis mitt emellan S och M och att det kanske skulle vara bättre att ta den mindre då.

69 eller 70 grader vinkel på styrhuvudet är en skillnad som antagligen inte kommer kännas. (Gissar jag)

Av det jag kan se av geometrin mellan RM och SUP i storlek M, rätt lika, så borde de teoretisk "kännas" lika också? Typ sittställning m.m.
Eller? Är det något som sticker ut? Jag tror att SUP styret är 40mm kortare. ;) 720 istället för 760mm.

Vad betyder förresten S/R %?

Ifall målet är att komma igång med mer stig-liknande cykling, är det kanske RM som gäller. Svårt val. :)

Hjälp jämföra två Mtb FS
Sixten Fors sa:
kronblom23 sa:
Av de tre budget-XF cyklarna anser jag att XF 939 är det smartaste valet. Den enda med Reba, de andra har Recon. Den enda med DT 25 mm fälgarna, de andra med billigare Weinmann-fälgar. Den enda med RD-M8000 11-delat bak (som enkelt går att bygga om till 1x med med en 11-46T kassett för 500 kr), de andra har 2x10 grupp.

Just det med växlarna har jag funderat på. Det verkar som att det blir vanligare med 1x11 eller 1x12 när man går upp i pris, vilket till en början fick mig att "undvika" de med 2x fram. Kanske helt grundlöst. ;)

Hjälp jämföra två Mtb FS
Håller med om att det är ett svårt val. Vad väger du? Är du lättviktare har du större fördel av lätt cykel, speciellt fart uppför och på platten, men även när du trixar/trampar i lågfart genom tekniska partier. Hjulen på RM är tyngre och stabilare, vilket är bra om du väger >85 kg och/eller kör hårdare utför, i övrigt är lättare hjul alltid kul. 25 eller 29 mm inre bredd funkar bägge två, men 29 mm är att föredra om du kör 2,35-2,4" däck (bättre form, större volym, lägre tryck, mera grepp, styr bättre etc.). RM's längre bakdämpare och länkage bör rimligen fungera lite bättre, mindre stiction (statisk fiktion), bättre följsamhet och grepp. RM med +3 cm hjulbas, -1 grad fram och dropper gör det till en tryggare cykel utför om det är stökigt. Utväxling med 420% eller 500% omfång med Eagle, visst är det skillnad men båda funkar. Eagle ger i detta fall 2% lägre lägsta och 17% högre högsta vxl.

Hjälp jämföra två Mtb FS
Det är ju dock bara 969 som finns i lager i M som jag också tror passar bättre. RM är som du säger den som lutar åt stig av de två.
Börjar bli svårt att hitta cyklar i lager vid den här årstiden!
För min del täcker 1x11 eller 12 omfånget jag behöver.

Hjälp jämföra två Mtb FS
kronblom23 sa:
Just det med växlarna har jag funderat på. Det verkar som att det blir vanligare med 1x11 eller 1x12 när man går upp i pris, vilket till en början fick mig att "undvika" de med 2x fram. Kanske helt grundlöst. ;)
2x funkar utmärkt, men 1x är enklare. Less is more. Färre reglage på styret, lite lägre vikt, mindre service och underhåll etc.

Hjälp jämföra två Mtb FS
Titta på årets instegs Jeffsy 29, troligen lika bra/bättre än ovanstående, för ca 23.

13.2kg, 140mm slag fram/bak, dropper post E-thirteen, 1x11, fox 34, fälgar med 30mm innermått. Boost fram/bak. Mycket bättre specad (bortsett från piken) än min 2017, som jag ändå är jättenöjd med.

Nackdelen med YT är att dom är så populära att man kan få vänta lång tid på dom...

/Arvid

Hjälp jämföra två Mtb FS
Sixten Fors sa:
Håller med om att det är ett svårt val. Vad väger du? Är du lättviktare har du större fördel av lätt cykel, speciellt fart uppför och på platten, men även när du trixar/trampar i lågfart genom tekniska partier. Hjulen på RM är tyngre och stabilare, vilket är bra om du väger >85 kg och/eller kör hårdare utför, i övrigt är lättare hjul alltid kul. 25 eller 29 mm inre bredd funkar bägge två, men 29 mm är att föredra om du kör 2,35-2,4" däck (bättre form, större volym, lägre tryck, mera grepp, styr bättre etc.). RM's längre bakdämpare och länkage bör rimligen fungera lite bättre, mindre stiction (statisk fiktion), bättre följsamhet och grepp. RM med +3 cm hjulbas, -1 grad fram och dropper gör det till en tryggare cykel utför om det är stökigt. Utväxling med 420% eller 500% omfång med Eagle, visst är det skillnad men båda funkar. Eagle ger i detta fall 2% lägre lägsta och 17% högre högsta vxl.

Jag är kort och rund. Ligger strax över 90kg på mina korta 170cm. Kanske bättre med en rejäl RM då. ;)

arvtheshark sa:
Titta på årets instegs Jeffsy 29, troligen lika bra/bättre än ovanstående, för ca 23.

13.2kg, 140mm slag fram/bak, dropper post E-thirteen, 1x11, fox 34, fälgar med 30mm innermått. Boost fram/bak. Mycket bättre specad (bortsett från piken) än min 2017, som jag ändå är jättenöjd med.

Nackdelen med YT är att dom är så populära att man kan få vänta lång tid på dom...

/Arvid

Har varit tveksam till postorder cykel som första cykel. Känner mig på något sätt tryggare med en butik att trakassera som nybörjare. :)

Hjälp jämföra två Mtb FS
kronblom23 sa:
Sixten Fors sa:
arvtheshark sa:
Titta på årets instegs Jeffsy 29
Absolut en fin, trevlig och prisvärd cykel, även här är Medium rätt storlek.
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1929/sCategory/509

Riktigt cool. Väntetid på storleken M. Undrar om datumet är när den kommer in på lager.

Om den batchen inte redan är slut då. Datumet gäller om du lägger ordern idag. Lägger du ordern om två veckor kanske leveranstiden är ytterligare 2 månader bort. Vem vet?

Alternativet är att lägga till 5 K för en https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1928/sCategory/509 som finns i lager i stl Medium. Du betalar extra för att få en stabilare Ø35 mm RS Pike RC, lyxigare/lättare RaceFace Turbine vs. Affect prylar, och lite dyrare Guide RS reglage. Inget av ovanstående är någon absolut nödvändighet dock.

Hjälp jämföra två Mtb FS
Sixten Fors sa:
kronblom23 sa:
Sixten Fors sa:
arvtheshark sa:
Titta på årets instegs Jeffsy 29
Absolut en fin, trevlig och prisvärd cykel, även här är Medium rätt storlek.
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1929/sCategory/509

Riktigt cool. Väntetid på storleken M. Undrar om datumet är när den kommer in på lager.

Om den batchen inte redan är slut då. Datumet gäller om du lägger ordern idag. Lägger du ordern om två veckor kanske leveranstiden är ytterligare 2 månader bort. Vem vet?

Alternativet är att lägga till 5 K för en https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1928/sCategory/509 som finns i lager i stl Medium. Du betalar extra för att få en stabilare Ø35 mm RS Pike RC, lyxigare/lättare RaceFace Turbine vs. Affect prylar, och lite dyrare Guide RS reglage. Inget av ovanstående är någon absolut nödvändighet dock.

Känns som om det lätt drar iväg. ;) Jag började titta på billiga budgetcyklar för några veckor sedan. Konstigt nog så verkar budgeten utökas så sakta. ;)

Hjälp jämföra två Mtb FS
Har ett bra exempel då grannen beställde sin Jeffsy 29 AL i början av maj, då stod det att storlek L fanns från den 25:e Maj. Tisdagen den 5:e Juni fick han cykeln (7 arbetsdagar för frakten). Var liknande för mig vill jag minnas förra året...

Hjälp jämföra två Mtb FS
Glömde fråga hur du kör, då Jeffsyn verkar klart aggressivare med 67 graders gaffelvinkel. Så jag tycker den passar väldigt bra för enduro också (i alla fall de ESS slingor som kördes förra året i Falun), och inte bara trail...

Men kör du inte mycket nerför med lite hopp eller dropps så kanske 140mm slag är overkill. Men i mitt fall så trodde jag inte att jag skulle köra så mycket nedför som det blivit (nybörjare vi 38 års ålder), så jag hade ju absolut ångrat en cykel med 120mm i slag som inte tål 1m dropps och lite tuffare bröte. YT's ramar verkar onekligen ganska robusta...

Hjälp jämföra två Mtb FS
Helt ny på detta så någon aggressiv körning nedför känns inte så troligt. Men vad vet jag. :) Får man väl smak på det så kanske man drar på. ;)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp