Hjälp! Kan inte pumpa däcken på min nya cykel.

ptolemy

Ny medlem
Har precis köpt en ny racercykel som har lite högre fälgar än normalt, tyvärr verkar dom vara för höga för att jag ska kunna pumpa däcken. Ventilen sticker ut för kort bit ur fälgen för att jag ska få på pumpen och den lilla pinnen ska tryckas in.

Hur kan man lösa detta?

Borde inte cykloteket ha sett till att sätta på en slang som man kan pumpa med en normal pump. Jag använder en vanlig zefal-pump som jag köpte för några månader sedan.

Senast redigerad av en moderator:
För att få upp rejält tryck så föreslår jag en riktig, stor handpump med manometer & fotplatta (om du inte redan har en sådan). Biltema har en för 179, vet dock inte hur den är.

Den är ju dock bara för hemmabruk... För fältbruk så får du söka reda på en bättre än den du har. Inte lätt att pumpa racerdäck hårt med minipumpar.

.Z. skrev:
-------------------------------------------------------
> För att få upp rejält tryck så föreslår jag en
> riktig, stor handpump med manometer &
> fotplatta. Biltema har en för 179, vet dock inte
> hur den är.
>
> Den är ju dock bara för hemmabruk... För fältbruk
> så får du söka reda på en bättre än den du har.
> Inte lätt att pumpa racerdäck hårt med minipumpar.

Det är en sådan, med mätare, fotplatta mm, så jag tycker det ska funka..
En sån här punmp har jag: http://www.slf.no/Sykler_utstyr/Tester/Verktoy_og_vedlikehold/1187/index_BigImage_html?id=1188
Tror ni jag kan få cykloteket att donera mig en såndär liten konverter eller sätta i nya slangar?

Verkar väl ganska rimligt att de ska se till så det går att pumpa däcken på cykeln du köpt... Be om nya slangar med rätt längd på ventilen! Ibland kan det dock vara så att ventilen kommer ut tillräckligt för att pumpnippeln ska täta runt den när det väl kommit i lite luft, så man får pilla lite i början. Tryck ut ventilen med tummen, håll i pumpnippeln med den andra handen och pumpa med den tredje typ. Sen, som sagt ovan, skaffa en riktig golvpump. SKS Rennkompressor är kanonbra men ganska dyr. Minipumpar är till för nödlägen. Man KAN också skruva i en förlängning i ventilen men med tanke på vad en slang kostar så är det knappast värt besväret.

Tillbaka
Topp