Hjälp - kort fråga om pysande dämp

Phapo

Ny medlem
...kort och kanske pinsam fråga, men har aldrig ägt en riktig dämpad hoj och lyckades inte söka rätt på detta på happy.

Kände på en mtb idag och framgaffeln (Manitou Axel Comp 100mm, typ oanvänd men stått några år) pyser vid belastning - skall den göra detta? Har detta att göra med luftningen jag hört pratas om?

Tack!

Senast redigerad av en moderator:
Tappar den lufttryck? Annars är det med största sannolikhet dämpenheten som väser när oljan pressas igenom. Det är helt i sin ordning. Om man ändrar dämparinställningarna så brukar ljudet ändras också.

Luftar är något man gör med sina bromsar för att få ut luft ur systemet.

s skrev:
-------------------------------------------------------

>
>
> Luftar är något man gör med sina bromsar för
> att få ut luft ur systemet.

framgafflar till en del crossar ska man lufta innan körning iallafall ;)

Hade en sån fast 80mm förr. Tappar den slaglängd eller någon annan funktion vid ditt pysande? Isåfall vet jag noll. Om inte så kan ja säga att min också pös (fast med en aningen touch of slurp) men märkte inte av några problem med gaffeln. Tyckte själv att ljudet var ganska trevligt.

...den pös alltså under hela gaffelns kompression - på samma sätt varje gång och med en pysmängd motsvarande hastighet och dämplängd, som en cykelpump =)

Gaffeln på min pendlare pyser vid belastning, men det är en billig skitgaffel från suntour och dämpningen är fjäder + elastomer.. =/

"billig skitgaffel från suntour och dämpningen är fjäder + elastomer"
- någon som vet vad denna gaffel i frågan är för typ då? Den gick ju att låsa av - kan man göra detta med en fjäderdämp? Hittade nedanstående men har inte tillräcklig koll ;)

Manitou Axel Comp 2006 (den jag kollade var nog 2005)
Description:
Weight: 4.6 lbs.
100mm travel.
Preload adjustments.
Grease lubrication.
Coil spring.
Aluminium casting.
28.6mm Steel stanchions.
1 1/8" Steel steerer.
Forged Aluminum crown.
Standard QR axle.
http://www.bikemagic.com/review/rev...9/prod/Manitou-Axel-Comp/RCN/50/rgn/2/sp//v/1

Tillbaka
Topp