Hjälp! Letar efter hybridcykel som 30årspresent

Hej!

Min brorsa har fyllt 30 år och uttryckte att han ville ha en hybridcykel för pendling.
Jag kan inte så mycket om cyklar och har därför inte velat gå till någon butik (lär bli lurad haha) så tänkte att jag skulle kolla med er om ni har några bra alternativ.

Info:
- Han är 189, så ramstorlek typ 59-62 cm antar jag?
- Mest asfalt, men vid tillfällen ska cykeln klara av skogsstigar.
- Rakt handtag
- Pris: ca 5000-6000kr.
- Ok med begagnad dvs en hybrid som har kostat massor (dyr som attan dåra) men säljs för priset ovan. Bor i Uppsala regionen, så någonstans i närheten.

Stort tack på förhand!!

Pris 6545 kr plus frakt 249 kr, är det för dyrt?
Om inte, så finns denna kvar i storlek 60 cm.

Pris: ca 5000-6000kr.

Xxl har helt ok hybrider i den prisklassen. Sen om dom finns i lager är en annan sak. Rätt tomt på lager överallt.

Den här ser ju sjysst ut för priset, och så får du ju en slant över för en flaska kedjeolja och en pump med tryckmätare och en reservslang:

Pris 6545 kr plus frakt 249 kr, är det för dyrt?
Om inte, så finns denna kvar i storlek 60 cm.

De flesta beskriver den som tung. Antar för att det inte är en hybridcykel? Eller det kanske inte spelar någon större roll. Har för mig att brorsan sa att han ville ha någon lättare cykel liksom :(

Xxl har helt ok hybrider i den prisklassen. Sen om dom finns i lager är en annan sak. Rätt tomt på lager överallt.

Den här ser ju sjysst ut för priset, och så får du ju en slant över för en flaska kedjeolja och en pump med tryckmätare och en reservslang:
Den ser ju bra ut! Men som du säger så verkar det snålt på lager. Ska höra å se vad de andra tycker :D Tack!

De flesta beskriver den som tung. Antar för att det inte är en hybridcykel? Eller det kanske inte spelar någon större roll. Har för mig att brorsan sa att han ville ha någon lättare cykel liksom :(
Det blir svårare att hitta något lätt och snabbcyklat för 5-6 tusen, men kommer man upp mot 7-9 tusen så öppnas fler möjligheter.

Ska söka lite, återkommer.
Den här verkar finnas i lager i storlek XL och går att få levererad till Sportson-butiken Uppsala på 5-10 dagar står det.

Denna där @Argos figurerat:

Förövrigt. Kanske denna kan vara något?
https://www.decathlon.se/elops-speed-920-svart-id_8560610.html
Har ingen erfarenhet av den själv men den har fått hyggliga recensioner

Haha var det inte den cykeln han i den andra tråden sa att man INTE skulle köpa :P
Var hittar du navdynamo på den jag länkade? Det var dessutom en Nuroad den andra tråden handlade om, köp läsglasögon istället för skrattpulver.

Senast redigerad av en moderator:
Denna där @Argos figurerat:

Förövrigt. Kanske denna kan vara något?
https://www.decathlon.se/elops-speed-920-svart-id_8560610.html
Har ingen erfarenhet av den själv men den har fått hyggliga recensioner
Jag länkade till Cube Hyde med 55mm-däck och brett växelregister eftersom jag läste att TS skrev "men vid tillfällen ska cykeln klara av skogsstigar."
Men den du länkade med 32mm-däck är nog bättre lämpad för sånt. Eller inte.

Jag är lugn, och inte sur heller. Du behöver inte skicka mig PM. Sluta feltolka vad som skrivs, har inte använt ett enda utropstecken eller skrikit med versaler.

Jag bara förklarade sakligt bl.a. varför jag länkat som jag gjort, utifrån kravspecifikationen i TS inlägg.

Jag är lugn, och inte sur heller. Du behöver inte skicka mig PM. Sluta feltolka vad som skrivs, har inte använt ett enda utropstecken eller skrikit med versaler.

Jag bara förklarade sakligt bl.a. varför jag länkat som jag gjort, utifrån kravspecifikationen i TS inlägg.
Två jättetrevliga meddelanden med 4 minuters mellanrum tyder på motsatsen, men kommunikation över nätet är inte alltid lätt. Var och en sprider den glädje den känner den vill sprida på forumet Happyride. Allt gott

Två jättetrevliga meddelanden med 4 minuters mellanrum tyder på motsatsen, men kommunikation över nätet är inte alltid lätt. Var och en sprider den glädje den känner den vill sprida på forumet Happyride. Allt gott
Ja jag förstår inte vad jag gjort för fel. :unsure: Använt för få emoji-gubbar kanske? ??

Ha en fin kväll.

Ja jag förstår inte vad jag gjort för fel. :unsure: Använt för få emoji-gubbar kanske? ??

Ha en fin kväll.
Allt är förlåtet Argos, det har det alltid varit. Bra förslag på cykel förresten, fint av dig att ta dig tid att leta upp ett bra alternativ till @asfaltensfel .

Hoppas du med får en trevlig kväll. Själv ska jag kolla reprisen sista etappen av Ethias Cross. Där cyklar de förresten i skog med 33mm däck. Men det är cyclocross och inte riktigt vad den 30åriga brorsan har för avsikt att cykla. ?

Den här verkar finnas i lager i storlek XL och går att få levererad till Sportson-butiken Uppsala på 5-10 dagar står det.
Tänker att jag åker förbi sportson och snackar med dem om denna! Tycker det verkligen är så svårt att veta. Men uppskattar verkligen hjälpen! Ett steg närmare en cykel till brorsan!

Bilagor

• cykel 021-03-18 155550.jpg
    cykel 021-03-18 155550.jpg
    160.2 KB · Besök: 163
Men utöver den där annonsen så tänkte jag ta mig förbi sportson imorgon bitti och kika lite. Är det något ni tycker är viktigt för mig att veta när jag tittar och pratar med dem om cyklar? Man vill ju inte betala för mycket pengar om inte cykeln är värd det. :cool:

Åh förlåt!! Men här är en prt scr på annonsen. Alla bilder kmr ju inte med men ni @Argos @Bornlikethis ser ju vad texten säger.
Tycker inte den är värd 7 ny ens. Alu ram och gaffel, hydrauliska skivbromsar och 2x8 alivio eller nåt på den. Den från XXL är likvärdig för 5300 eller vad det var.

googlade runt lite och den Crescenten gick att köpa ny för mindre än vad den säljs nu i andra hand.
Hade hellre satsat på Apollon som Argos (mycket grekisk mytologi här) föreslog

Tycker inte den är värd 7 ny ens. Alu ram och gaffel, hydrauliska skivbromsar och 2x8 alivio eller nåt på den. Den från XXL är likvärdig för 5300 eller vad det var.
Se där! Jag hade säkert köpt den om det inte var för er. Tack tack tack!

googlade runt lite och den Crescenten gick att köpa ny för mindre än vad den säljs nu i andra hand.
Hade hellre satsat på Apollon som Argos (mycket grekisk mytologi här) föreslog
Såklart den var. Det var de här jag menade med att jag lätt kommer bli lurad av någon cykelförsäljare :ROFLMAO:
Ska åka till Sportson imorgon annars blir det en till titt på apollon med de andra som ska va med på presenten, ett bra alternativ ifall jag inte hittar ngt imorgon. Tack!!

Hej igen! ?
Han i butiken tyckte denna;

och sa att den Apollo som @Argos länkade till var bra men verkade dras mer till nishiki SL air. Nishikin fanns dock inte hos Sportson förrän i juli. :

Apollon: https://www.sportson.se/produkt/sport-53000352

Sen prata vi om denna: https://www.bikester.se/serious-sonoran-M801686.html?vgid=G1122860&cgid=36905 - den ville han dock inte rekommendera då de inte sålde märket alls haha!

Så jag skulle uppskatta om ni ville säga vilken av dessa tre är rimligast och bäst för priset, om ni orkar så klart!

@Argos @Salabaladala @Bornlikethis @NotReallyGunde och @mamme1

Stort stort tack!

Tillbaka
Topp