Hjälp! Letar efter hybridcykel som 30årspresent

Apollo
för att: Bror slipper onödig dämpargaffel på Seriousen & blir inte heller tagen för att vara en Nishikipendlargubbe.

Men att lägga så här orimligt mycket energi på att tjacka en presentcykel till bror, det är enl. mig inte riktigt redigt i denna prisklass i.o.m att "man får vad man betalar för".

Ta nu och beställ en hoj som finns tillgänglig, brorsan har ju trots allt redan bastat!

Ps/2 sidor för en hybrid lixom... ⚜️

Hej igen! ?
Han i butiken tyckte denna;

och sa att den Apollo som @Argos länkade till var bra men verkade dras mer till nishiki SL air. Nishikin fanns dock inte hos Sportson förrän i juli. :

Apollon: https://www.sportson.se/produkt/sport-53000352

Sen prata vi om denna: https://www.bikester.se/serious-sonoran-M801686.html?vgid=G1122860&cgid=36905 - den ville han dock inte rekommendera då de inte sålde märket alls haha!

Så jag skulle uppskatta om ni ville säga vilken av dessa tre är rimligast och bäst för priset, om ni orkar så klart!

@Argos @Salabaladala @Bornlikethis @NotReallyGunde och @mamme1

Stort stort tack!
Okej, ska vara ärlig:

Absolut INTE den från Bikester-länken.
Ful i största allmänhet, växelsystemet består i huvudsak av billiga (billigaste?) gruppen Acera även om Bikester (Serious?) försöker prata bort det i den inledande beskrivningen med "Drivlinan är helt i Simano med Shimano Deore" när i själva verket endast bakväxeln verkar vara Deore, vilket för övrigt är en medelbra och helt okej och prisvärd nivå annars, om fler detaljer har den nivån exempelvis växelreglage och vevparti åtminstone, och inte bara bakväxeln... Vidare en klen/tung/svajig/kass framgaffel, och en utstrålning som för tankarna till något kinesiskt skräp för 2000 kr som ska likna en MTB.

Nishikin ser okej ut, ungefär lika bra som Apollon. Största skillnaden är väl 2- resp. 3-delat fram.

Tilläggskommentar jämfört med Serious Sonoran: Nu har ju inte Nishikin eller Apollon heller någon jättehög nivå på växlarna (Altus mestadels) men ändå anser jag dem båda avsevärt mer prisvärda. Smaksak vilken man tycker bäst om, men jag hade nog ändå valt Apollon, särskilt med tanke på lagertillgången i storlek XL som verkar leveransklar till butik på den.

Senast redigerad av en moderator:
Apollo
för att: Bror slipper onödig dämpargaffel på Seriousen & blir inte heller tagen för att vara en Nishikipendlargubbe.

Men att lägga så här orimligt mycket energi på att tjacka en presentcykel till bror, det är enl. mig inte riktigt redigt i denna prisklass i.o.m att "man får vad man betalar för".

Ta nu och beställ en hoj som finns tillgänglig, brorsan har ju trots allt redan bastat!

Ps/2 sidor för en hybrid lixom... ⚜️
Tack för synpunkten om cyklarna! Hjälper en hel del och uppskattar det! ?

Sen tycker jag väl inte att du kanske behöver kommentera på hur mkt energi jag väljer att lägga på en present till min bror. Det är enligt mig lite elakt och otroligt onödigt. Jag bryr mig om att min bror ska få en cykel som är relativt bra med det vi har råd med och eftersom jag inte kan något om cyklar över huvud taget så ville jag ha hjälp från folk som kan mer än mig. Men som sagt, jag uppskattar att du ändå tog dig tiden att svara trots du kanske upplevde det onödigt!

Vad var det för fel på Apollon? Var du där och kollade på den, eller hade dem inte den inne?
Som Argos säger. Kanske viktigare att få en cykel snarast än att vänta flera månader på en likvärdig/lite sämre.

Okej, ska vara ärlig:

Absolut INTE den från Bikester-länken.
Ful i största allmänhet, växelsystemet består i huvudsak av billiga (billigaste?) gruppen Acera även om Bikester (Serious?) försöker prata bort det i den inledande beskrivningen med "Drivlinan är helt i Simano med Shimano Deore" när i själva verket endast bakväxeln verkar vara Deore, vilket för övrigt är en medelbra och helt okej och prisvärd nivå annars, om fler detaljer har den nivån exempelvis växelreglage och vevparti åtminstone, och inte bara bakväxeln... Vidare en klen/tung/svajig/kass framgaffel, och en utstrålning som för tankarna till något kinesiskt skräp för 2000 kr som ska likna en MTB.

Nishikin ser okej ut, ungefär lika bra som Apollon. Största skillnaden är väl 2- resp. 3-delat fram.

Tilläggskommentar jämfört med Serious Sonoran: Nu har ju inte Nishikin eller Apollon heller någon jättehög nivå på växlarna (Altus mestadels) men ändå anser jag dem båda avsevärt mer prisvärda. Smaksak vilken man tycker bäst om, men jag hade nog ändå valt Apollon, särskilt med tanke på lagertillgången i storlek XL som verkar leveransklar till butik på den.
Se där! då lärde jag mig någonting nytt. Några i köpgruppen tyckte att bikester cykeln va fin haha!

Verkligen SUPERtack för tiden du lagt på å hjälpa till, det känns mycket skönare att beställa någonting när någon som kan ämnet faktiskt förklarar vad skillnaderna är osv ?

Vad var det för fel på Apollon? Var du där och kollade på den, eller hade dem inte den inne?
Som Argos säger. Kanske viktigare att få en cykel snarast än att vänta flera månader på en likvärdig/lite sämre.
Den fanns inte inne hos dem i Uppsala, men han sa att han kunde beställa den och de skulle väl ha den om 7 dagar då. Så lär åka förbi senare idag eller imorgon och beställa den nu när ni hjälpt till så bra :D

Tack för hjälpen! Himla fint att ni hjälper en sådan okunnig och nervös person haha

Problemet är väl lite att man dessvärre inte få så jättemycket cykel för 7000 kr om man vill köpa nytt. Begagnat är ju en väg att gå men då utbudet just nu är nära 0 så får man dessvärre inte så mycket där heller. Å andra sidan om man köper nytt är det inte så mycket som man kan bli blåst över. De flesta cyklar i den priskategorin har liknande komponenter - det är i alla fall inte en gigantisk skillnad.

7000 kr är såklart mycket pengar, fint av dig att vilja ge din bror en så bra present som möjligt. Men tänk på det stora hela om han inte har någon cykel idag så blir han nog mycket gladare om han får börja cykla redan till nästa helg istället för att behöva gå överallt fram till sommaren. :)

Tillbaka
Topp